تبیان، دستیار زندگی
دلمه ها انواع متفاوتی دارند. یكی از آنها دلمه برگ مو می باشد كه از زمان های گذشته در ایران پخت می شده است و قابل ذكر است كه در كشورهای دیگر نیز وجود دارد ولی از نظر مواد داخل آن فرق می كند. دلمه برگ مو یكی از غذاهای مخصوص فص...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دلمه برگ مو

دلمه ها انواع متفاوتی دارند. یكی از آنها دلمه برگ مو می باشد كه از زمان های گذشته در ایران پخت می شده است و قابل ذكر است كه در كشورهای دیگر نیز وجود دارد ولی از نظر مواد داخل آن فرق می كند.

دلمه برگ مو یكی از غذاهای مخصوص فصل بهار می باشد كه برگ مو به صورت جوان و لطیف وجود دارد. ما هم به این دلیل این غذا را برای شما آموزش می دهیم.

مواد لازم:

نیم كیلو گرم

برگ مو

نیم كیلو گرم

گوشت چرخ كرده

نیم كیلو گرم

سبزی دلمه

150گرم

برنج

100 گرم

لپه

4-3 قاشق سوپ خوری

پیاز سرخ كرده

یك استكان

آب لیمو ترش

4-3 قاشق سوپ خوری

شكر

حدود 1 پیمانه سرخالی

روغن

به مقدار كافی

نمك و فلفل و زردچوبه

توجه :

- سبزی دلمه شامل: تره، جعفری، نعناع، شوید، ترخون و گاهی پیازچه می باشد.

- برگ موها بهتر است جوان باشد.

- در صورت تمایل می توانید از لپه استفاده كنید و اجباری نیست.

طرز تهیه :

چوب ته برگ موها را می گیریم و برگ ها را می شوییم. در قابلمه آب را جوش می آوریم و برگ ها را در آن می ریزیم همین كه یكی دو جوش زد و برگ نرم شد در صافی ریخته و روی آن آب سرد می ریزیم .

برای تهیه مواد داخل دلمه ، پیاز سرخ شده را با گوشت چرخ كرده مخلوط كرده و تفت می دهیم. سپس برنج و لپه ای كه نیم پز  شده است را اضافه می كنیم. نمك ، فلفل ، زردچوبه و در نهایت سبزی خرد شده را هم با بقیه مواد مخلوط می كنیم. می توان به این مواد كمی آب لیمو هم اضافه كرد. سپس برگ ها را باز كرده، دو برگ را طوری كنار هم قرار می دهیم كه شكاف برگ ها گرفته شود. كمی از مواد دلمه وسط برگ  می ریزیم و اطراف برگ را روی هم می گذاریم و محكم می پیچیم.

در یك قابلمه 3-2 قاشق روغن می ریزیم، دو سه ردیف برگ ساده ته ظرف می چینیم. سپس دلمه ها را نزدیك هم و بدون فاصله روی برگ ها می چینیم و 3-2 قاشق روغن آب كرده روی آن ها می دهیم و یك لیوان آب داخل ظرف دلمه می ریزیم. بهتر است بشقابی كوچك تر از دهانه ظرف را وارونه روی دلمه قرار داده و در ظرف دلمه را بسته و قابلمه را روی حرارت ملایم قرار دهیم تا دلمه ها بپزند. در صورتی كه با این مقدار آب، دلمه پخته نشد، مقداری آب اضافه می كنیم و در اواخر طبخ بقیه آبلیمو ، نمك و شكر را مخلوط كرده، داخل دلمه می ریزیم.

وقتی این مواد جذب دلمه شد، آن را از روی آتش بر می داریم. باید توجه داشت در صورتی كه چاشنی دلمه را زود بزنیم برگ دلمه سفت می شود. دلمه برگ مو را می توان بدون شكر تهیه كرد. بهتر است به مواد وسط دلمه كمی گوجه سبز هسته گرفته اضافه كنیم و یا لای هر ردیف دلمه كمی گوجه سبز بریزیم.

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.