تبیان، دستیار زندگی
این غذای شمالی که گاهی با خورش بادمجان اشتباه گرفته می‌شود، غذایی است خوش‌طعم که به دلیل همراه شدن بادمجان با گوشت مرغ سرخ‌شده، کمتر کسی می‌تواند از آن بگذرد اما پخت این غذا نیز مانند سایر غذاهای ایرانی، ریزه‌کاری‌هایی دارد...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

روش تهیه مسما بادمجان شمالی و 9  راز خوشمزه‌تر شدن


این غذای شمالی که گاهی با خورش بادمجان اشتباه گرفته می‌شود، غذایی است خوش‌طعم که به دلیل همراه شدن بادمجان با گوشت مرغ سرخ‌شده، کمتر کسی می‌تواند از آن بگذرد اما پخت این غذا نیز مانند سایر غذاهای ایرانی، ریزه‌کاری‌هایی دارد...

مسما بادمجان

مقدار کالری

مواد این غذا در مجموع 1580 کیلوکالری انرژی دارند و در صورت تقسیم آن میان 4 نفر، کالری دریافتی هر نفر 395 کیلوکالری خواهد بود. از آنجا که این غذا با برنج سرو می‌شود، به ازای هر 5 قاشق غذاخوری برنج، 80 کیلوکالری دیگر نیز به انرژی اضافه خواهد شد.

همراه غذا

می‌توانید مسما بادمجان را با سالادی از سبزی‌های تازه میل کنید. خوردن سبزی خوردن نیز همراه این غذا مناسب است. می‌توانید مسما بادمجان را با یک لیوان دوغ بدون گاز و کم‌نمک خانگی میل کنید. کفیر نیز نوشیدنی مناسبی در کنار آن محسوب می‌شود.

طـرز تـهـیـه

* تکه‌های مرغ را با 2 قاشق غذاخوری روغن کانولا در تابه‌ای با دیواره‌های بلند خوب سرخ کنید.

* بعد از سرخ شدن، تکه‌های مرغ را از تابه بردارید و پیازی که نگینی خرد کرده‌اید را در روغن تفت دهید.

* پس از طلایی شدن پیازها، نمک و زردچوبه و تکه‌های مرغ را به آن‌ها اضافه کنید و روی تمام مواد، 1 تا 2 فنجان آب بریزید. بگذارید غذا 20 تا 25 دقیقه روی حرارت ملایم بماند.

* در این فاصله، بادمجان‌ها را به دو نیم تقسیم و در 4 قاشق غذاخوری روغن باقیمانده، سرخ کنید و کنار بگذارید.

* بعد از این که مطمئن شدید تکه‌های مرغ تقریباً پخته‌اند، زعفران آب‌کرده، گوجه‌فرنگی‌های خرد شده، بادمجان‌ها و غوره را به آن بیفزایید. بعد از 10 دقیقه، خورش مسما بادمجان آماده خواهد بود.

مـواد لازم برای 4 نفر

مرغ                                  500 گرم                     900 کیلوکالری

بادمجان متوسط                 6 عدد                         75 کیلوکالری

گوجه‌فرنگی متوسط           3 عدد                        50 کیلوکالری

پیاز متوسط                        1 عدد                         15 کیلوکالری

روغن کانولا                        6 قاشق غذاخوری      540 کیلوکالری

غوره                                  1 لیوان                       0 کیلوکالری

نمک، زردچوبه و زعفران      به میزان دلخواه           0 کیلوکالری

9 راز مسما بادمجان

مسما بادمجان از غذاهای شمالی است که در تهیه آن از گوشت مرغ استفاده می‌شود. این غذا معمولاً با قیمه بادمجان و حتی خورش بادمجان یکی در نظر گرفته می‌شود در حالی که در قیمه بادمجان، به جای سیب‌زمینی سرخ‌شده، بادمجان سرخ‌شده گذاشته می‌شود و خورش بادمجان نیز فقط از گوشت خورشی و بادمجان تشکیل شده است و بادمجان‌ها مدتی در خورش حرارت می‌بیند و می‌پزند اما مسما بادمجان، خورشی است که در آن گوشت مرغ سرخ‌شده و بادمجان سرخ‌شده و گوجه‌فرنگی به عنوان سبزی وجود دارد.

چاشنی مسما بادمجان فقط غوره است و هر چه غوره‌ها درشت‌تر باشند، بهتر است. از افزودن سرکه و آب‌لیمو به این غذا خودداری کنید زیرا طعم مناسبی به آن نمی‌دهد

نکته‌هایی برای هر چه خوش‌طعم‌تر تهیه کردن این غذا وجود دارد که عبارتند از:

1. گوشت مرغ باید خوب سرخ و طلایی شده باشد. اول باید تکه‌های خام مرغ سرخ شوند و بعد با کمی آب برای مغز پخت شدن روی حرارت قرار بگیرند.

2. هرگز در مسما بادمجان، گوشت قرمز نریزید.

3. می‌توانید بادمجان‌های سرخ شده را بعد از پخت غذا و هنگام سرو در ظرف بچینید یا اینکه 10 دقیقه مانده به برداشتن غذا از روی حرارت، به خورش اضافه کنید.

4. برای اینکه بادمجان‌ها له نشوند، کلاهک بالای آن‌ها را نکنید.

5. چاشنی مسما بادمجان فقط غوره است و هر چه غوره‌ها درشت‌تر باشند، بهتر است. از افزودن سرکه و آب‌لیمو به این غذا خودداری کنید زیرا طعم مناسبی به آن نمی‌دهد.

6. ادویه‌های مناسب مسما بادمجان زردچوبه و زعفران است. برای اینکه زعفران بیشتر رنگ دهد، آن را در هاون چوبی بکوبید، نه هاون فلزی یا سنگی و بعد از اینکه آن را به صورت پودر درآوردید، در کمی آب داغ دم کنید. دم کشیدن زعفران 15 دقیقه طول می‌کشد.

7. برای اینکه گوجه‌فرنگی‌ها بافت خود را از دست ندهند،‌ آن‌ها را به دو نیم تقسیم کنید و در 10 دقیقه پایانی به غذا بیفزایید. بهتر است این گوجه‌فرنگی‌ها متوسط باشند، نه بزرگ و نه کوچک.

8. از آنجا که این غذا با برنج سرو می‌شود، به شما پیشنهاد می‌کنم که ته دیگ آن را نان بگذارید، آن هم نان تافتون.

9. همراه این خورش بهتر است ترشی لیته یا سالاد شیرازی بگذارید و از آنجا که این غذا نفاخ است، همراه آن شربت نعناع میل کنید البته هر نوشیدنی دیگری را نیز می‌توان همراه این غذا میل کرد و این کاملاً سلیقه‌ای است.

 اگر فشارخون دارید

میزان نمک را به حداقل برسانید و غوره بیشتری در غذا بریزید. بهتر است روغن مصرفی را کم و از روغن زیتون استفاده کنید البته این روغن برای سرخ کردن مناسب نیست و فقط برای تفت دادن کوتاه (2 تا 3 دقیقه) می‌توانید از آن استفاده کنید.

اگر یبوست دارید

بهتر است همراه این غذا، سبزی خوردن میل کنید تا فیبر دریافتی باعث بهبود مشکلتان شود. می‌توانید هنگام سرو غذا برنج را با سبوس گندم مخلوط کنید تا فیبر دریافتی افزایش پیدا کند.

اگر اضافه وزن دارید

میزان روغن را کم کنید؛ تکه‌های مرغ را به جای سرخ کردن در فر، تنوری کنید. برای اینکه روغن کمتری مصرف شود، می‌توانید بادمجان‌ها را هم در سینی فر بچینید و با مقدار بسیار کم روغن به صورت تنوری درآورید. به این ترتیب مقدار انرژی‌ای که از خوردن این غذا دریافت می‌کنید، به حداقل خواهد رسید.

بخش تغذیه و آشپزی تبیان


منبع: هفته نامه سلامت - سامان گلریز - ساقی اخوان

مطالب مرتبط:

آشنایی با روش تهیه‌ی فندق قاتق؛ غذای گیلانی

آشنایی با روش تهیه‌ی فرنی فََشْکََلْ گیلانی

روش تهیه‌ی شوید خولی؛ غذای گیلانی

روش تهیه‌ی باقالی قاتق با کولی؛ غذای گیلانی

آشنایی با روش تهیه‌ی جعفری قورمه

روش تهیه‌ی شش انداز بادمجان

روش تهیه‌ی اسپه شله، آش محلی استان گلستان

شیرین‌قورمه؛ غذای محلی گیلانی‌ها

آش قلیه (گیلان)

آش نذری (گیلان)

سیر قلیه گیلانی

کوکوی اِشپل (غذای گیلانی)

فسنجان گیلانی

ترش کباب (غذای محلی)

ترش تره؛ غذایی شمالی

کدوبره؛ یک غذای مازندرانی

كال کباب(غذای شمالی)

باقلا وابیج

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.