تبیان، دستیار زندگی
اخیراً درباره ی خوردن آجیل ، زیاد بحث می شود زیرا دانه هایی مثل آجیل، منابع خوبی از اسیدهای چربی ضروری می باشند.درحالیكه در بعضی از كتاب ها گفته می شود خوردن آجیل را محدود كرده و یا از آن پرهیز كنید. مطالب این گون...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آیا آجیل خوب است یا نه؟

اخیراً درباره ی خوردن آجیل ، زیاد بحث می شود زیرا دانه هایی مثل آجیل، منابع خوبی از اسیدهای چربی ضروری می باشند.درحالیكه در بعضی از كتاب ها گفته می شود خوردن آجیل را محدود كرده و یا از آن پرهیز كنید.

مطالب این گونه كتاب ها ، درباره ی عدم مصرف آجیل، شامل حال افراد زیر است:

1- كسانی كه بخواهند وزن خود را كاهش دهند.

2- دیابت خود را كنترل كنند.

3- چربی خون ( كلسترول) خود را كاهش دهند.

4- كسانی كه بیش از نیاز بدنشان، انرژی دریافت می دارند.

این گونه افراد باید مصرف آجیل را محدود و یاحتی از خوردن آن، خودداری كنند زیرا چربی ها فشرده ترین منبع انرژی هستند( یعنی با مقدار كم، انرژی زیادی به بدن می رسانند).اگر می خواهید وزن خود را كاهش دهید بایستی مصرف روغن ها و چربی های اضافه شده به غذا و غذاهای پر چرب را محدود  كنید.

تمامی دانه ها دارای مقدار زیادی پروتئین، املاح، ویتامین، فیبر و رنگدانه های گیاهی هستند. همچنین روغن های گیاهی و كربوهیدرات موجود در آنها، منبع انرژی خوبی جهت نیاز كودكان می باشند.

دانه هایی مثل آجیل، زیتون، ذرت، پنبه دانه، دانه كتان و لوبیای سویا دارای مقادیر زیادی چربی های غیر اشباع چند گانه( پلی) و مونو( با یك باند دو گانه) می باشند.

چربی های غیر اشباع پلی نیز مقادیر مختلفی از اسیدهای چرب ضروری امگا -3 و امگا-6 را دارند.اسیدهای چرب غیر اشباع ، باعث كاهش كلسترول خون می شوند. همچنین مصرف اسیدهای چرب غیر اشباع در زنان باردار باعث ارتقای ضریب هوشی و تكامل سیستم عصبی كودكان می شود.مقادیرمناسب و كافی هر یك از این دانه ها، 1 تا 3 قاشق غذا خوری در روز است .

هر قاشق غذا خوری آجیل، 100 كالری انرژی دارد و هر1 پوند( تقریباً 450 گرم) بادام زمینی دارای 2200 كالری انرژی است . به همین دلیل به كسانی كه قصد كاهش وزن را دارند توصیه می شود از خوردن آجیل پرهیز كنند.

برای بیشتر افراد ، خوردن تنها 1 قاشق غذا خوری بادام زمینی یا بادام شور مشكل است. اما بهتر است زیاد آجیل نخورید و حتی خوردن دانه های طعم دهنده ای مثل كنجد، خشخاش، زیره سیاه و سبز، رازیانه و یا دانه های فاقد طعم مثل دانه كتان را محدود كنید.

البته می توان گفت آجیل شور برای ورزش های سخت و طولانی مدت ، مثل دوچرخه سواری ودویدن، خوردنی مطلوبی است زیرا به آسانی حمل می شود و مقدار قابل توجهی  انرژی متراكم دارد و همچنین نمك آنها و مایعاتی كه به همراه آن نوشیده می شود ، بدن ورزشكار را از كم آبی(دهیدراته شدن) حفظ می كند .

نیره ولدخانی- کارشناس تغذیه

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.