تبیان، دستیار زندگی
با تغییر فصل، هر روز میوه‌ های نوبرانه، جای خود را به یكدیگر می ‌دهند. درباره توت فرنگی كمتر می ‌توان كسی را یافت كه از خوردنش امتناع كند، به طوری که...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

توت فرنگی، نوبرانه ای خوشمزه

توت فرنگی

با تغییر فصل، هر روز میوه‌ های نوبرانه، جای خود را به یكدیگر می ‌دهند.

درباره توت فرنگی كمتر می ‌توان كسی را یافت كه از خوردنش امتناع كند، به طوری که بد غذاترین بچه ‌ها هم آن را دوست دارند.

تاریخچه

حتما می‌ دانید كه این میوه در خانواده بزرگ توت‌ ها جای دارد.

این توت همان‌ طور كه از نامش پیداست، زادگاه اروپایی دارد و در قرن چهاردهم به طور وحشی در فرانسه می روییده و مصارف دارویی داشته تا این كه كم‌ كم به مزارع راه یافت.

در جنگل‌های شمال ایران نوع وحشی آن به وفور یافت می‌ شود، زیرا توت فرنگی برای رویش به هوای خنك و آب فراوان نیاز دارد و نواحی شمالی كشور این شرایط را فراهم می‌ كند.

خواص تغذیه ای

فصل برداشت این میوه از اردیبهشت ماه تا اوایل تیر ماه است، یعنی زمانی كه هوا خیلی هم گرم نشده باشد. اما همین دوران كوتاه را نیز باید غنیمت شمرد، زیرا این میوه منبع کاملی از مواد مغذی ارزشمند است.

خوردن 8 عدد توت فرنگی متوسط ، 40 درصد از نیاز روزانه افراد به ویتامین ث، 12 درصد از نیاز روزانه به فیبر، 6 درصد از نیاز روزانه به فولات و 210 میلی ‌گرم پتاسیم را تأمین خواهد كرد، در حالی كه فقط 45 كالری انرژی دارد و به دلیل نداشتن سدیم (نمک)، كلسترول و سایر اسیدهای چرب اشباع، ضرر و زیانی را متوجه مصرف‌ كننده‌اش نخواهد كرد.

علاوه بر موارد یاد شده، مطالعات اخیر نشان داده‌اند كه این میوه دارای تركیباتی به نام فیتوكمیكال است كه در این گروه فلاوونوئیدها، آنتوسیانیدین‌ها و اسید فنولیك و الاژیك جای می‌ گیرند كه دریافت آن ها از طریق مواد غذایی و به خصوص این میوه، احتمال ابتلا به بیماری‌های مزمنی مانند انواع سرطان‌، بیماری ‌های قلبی-عروقی و متابولیكی را كاهش می‌دهند.

یك دنیا خاصیت

حتما از خودتان می ‌پرسید كه وجود مواد مغذی یاد شده، چه فوایدی را برای مصرف كننده‌اش دارد؟

ویتامین C

توت فرنگی

دریافت مقادیر بالای ویتامین C كه در دسته آنتی‌اكسیدان‌ها است، از فعالیت رادیكال‌ های آزاد جلوگیری كرده و روند پیری را در بدن به تأخیر می ‌اندازد. به این دلیل است كه خوردن این میوه به خصوص برای سیگاری‌ ها و یا افرادی كه در شهرهای آلوده زندگی می ‌كنند، توصیه می ‌شود، زیرا این ویتامین از اثرات مخرب سموم محیطی را در بدن به خصوص در بافت‌های حساس جلوگیری می کند.

به علاوه، ویتامین C در ساختن پروتئینی به نام كلاژن دخالت دارد که با افزایش ساخت این پروتئین، امکان ترمیم بافت ‌های آسیب‌ دیده فراهم می‌ شود.

پتاسیم

پتاسیم سبب كاهش فشار خون شده و خطر بروز سكته را به خصوص در افراد مستعد كاهش می ‌دهد. مطالعات نشان داده‌اند افرادی كه روزانه مقادیر زیادی از این میوه را مصرف می ‌کنند، در مقایسه با افرادی كه به خوردن این میوه توجه نمی ‌كنند، سه برابر كمتر به بیماری ‌های قلبی دچار می ‌شوند.

همچنین فیبر بالای این میوه به كاهش كلسترول خون كمك كرده و از بروز سرطان روده بزرگ جلوگیری می کند.

فولات

فولات موجود در این میوه نیز برای دوران بارداری بسیار مهم است و از عقب ماندگی‌ های مادرزادی در این دوران جلوگیری می ‌كند. به علاوه، این ماده مغذی نیز مانند سدی در برابر بیماری‌ های عروق كرونر و سرطان روده بزرگ عمل می‌ كند، از این رو، به خانم‌ های بارداری كه البته به حساسیت دچار نیستند، توصیه می ‌شود كه به طور مرتب این میوه را میل كنند.

مراقب موارد زیر باشید

آلودگی

نكته مهمی‌ كه درباره توت‌ فرنگی باید در نظر داشت این است كه به علت تماس این میوه با خاك و كود، احمال آلودگی آن زیاد است، لذا باید آن را به دقت شست و سپس مصرف كرد.

توت فرنگی

حساسیت

این میوه نیز مانند بسیاری از مواد غذایی آلرژی‌ زا، در افراد حساس، ایجاد آلرژی می ‌كند و از علایم آن می‌ توان به اگزما، دانه‌ های قرمز روی پوست، سردرد، آبریزش بینی، ریزش اشك، سرگیجه و حتی اختلالات گوارشی (مانند استفراغ) اشاره كرد كه در این موارد توصیه می ‌شود بی هیچ شكی این میوه مصرف نشود، به خصوص در كودكان زیر یك سال.

همچنین در افراد مبتلا به ناراحتی‌ های پوستی، ممكن است مشكل پوستی‌ شان را تشدید كند.

توت فرنگی به علت داشتن اسید سالسیلیك، در بعضی اشخاص، كبد و مثانه را تحریك كرده و جوش‌ هایی شبیه كهیر ایجاد می ‌كند. از این رو، افراد باید به واكنش‌های بدن‌شان بعد از مصرف این میوه دقت كنند.

مشکلات دیگر

كسانی كه معده‌ای حساس دارند، یا مبتلا به بیماری آسم هستند، بهتر است از خوردن توت‌فرنگی پرهیز كنند، زیرا ممكن است بیماری ‌شان را تشدید کند.

سارا حسنلو

هفته نامه سلامت

*مطالب مرتبط:

اثر توت فرنگی در پیشگیری از بیماری های قلبی

انواع توت و تاثیر آنها بر سلامتی بدن

مواد مغذی موجود در انواع توت

بخش تغذیه و سلامت تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.