تبیان، دستیار زندگی
توت‌ها از بهترین میوه‌ها هستند که نه تنها دارای طعم بسیار عالی می‌باشند، بلکه حاوی فیتوکمیکال‌ها هستند که شگفتی می‌آفرینند و باعث بهبود و تعدیل سلامتی می‌شوند. توت دارای فیبر بالا و قند نسبتاً پایین است، بنابراین اگر در حد م...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

انواع توت و تاثیر آنها بر سلامتی بدن


توت‌ها از بهترین میوه‌ها هستند که نه تنها دارای طعم بسیار عالی می‌باشند، بلکه حاوی فیتوکمیکال‌ها هستند که شگفتی می‌آفرینند و باعث بهبود و تعدیل سلامتی می‌شوند. توت دارای فیبر بالا و قند نسبتاً پایین است، بنابراین اگر در حد متعادل مصرف شوند، موجب تغییرات شدید انسولین نمی‌شوند.

بهترین طریقه‌ی مصرف توت به صورت طبیعی و خام است، چرا که حرارت دادن و فریز کردن آن، منجر به آسیب آنتی‌اکسیدان‌های آن می‌شود؛ اگر چه بعضی از آنتی‌اکسیدان‌ها حتی بعد از حرارت دادن و فریز کردن باقی می‌مانند.

انواع مختلف توت دارای مقادیر متفاوت از مواد مغذی هستند.

شاه توت‌ (BLACKBERRY)

محققان انجمن تغذیه‌ی آمریکا (USDA) شاه توت را در مقایسه با 40 نوع میوه ی تازه ی دیگر، به عنوان اولین میوه از نظر فعالیت آنتی اکسیدانی قرار داده‌اند که دارای فیتوکمیکال‌های قوی مثل آنتوسیانین است. آنتوسیانین رنگدانه‌ای است که رنگ سیاه شاه‌توت از آن ناشی می‌شود. شاه‌توت‌ها خواص مفیدی برای سلامتی دارند؛ از جمله جلوگیری از عفونت‌های دستگاه ادراری، سرطان،  بیماری‌های وابسته به سن و حملات مغزی. شاه‌توت از ساخته شدن کلسترول بد  (LDL) که منجر به بیماری‌ها و حملات قلبی می‌شود جلوگیری می‌کند. علاوه بر این شاه‌توت دارای ویتامین های A  ، C  و املاح روی  ، پتاسیم، آهن، کلسیم  و منیزیم  است.

توت فرنگی (STRAWBERRY)

طبق گزارش انجمن رژیم غذایی آمریکا (USDA) توت فرنگی از نظر میزان آنتی اکسیدان بین 40 نوع میوه و سبزی، بعد از شاه‌توت در رتبه‌ی دوم قرار دارد. توت‌فرنگی و شاه‌توت غنی از فیبر غذایی و منگنز هستند و ویتامین C بالاتری نسبت به انواع توت دارند.

آنتی‌اکسیدان‌های توت‌فرنگی شامل آنتوسیانین و اسید چرب غیراشباع الاژیک می‌باشد که با عوامل سرطان زا مبارزه می‌کنند. ترکیبات آنتی‌اکسیدان که در توت‌فرنگی وجود دارند از اکسیداسیون کلسترول بد یا LDL جلوگیری می‌کنند، بنابراین در پیش‌گیری از بیماری‌های قلبی موثرند. توت فرنگی دارای مقادیر بالای اسید فولیک  ، فیبر غذایی  و پتاسیم است.

تمشک (RASPBERRY)

تمشک غنی از آنتوسیانین‌های ضد سرطانی نظیر اسیدهای چرب غیراشباع الاژیک اسید، کوماریک اسید و فرولیک اسید است. تمشک حاوی کلسیم، ویتامین‌هایی نظیر A ، C ، E  ، اسید فولیک و فیبر می‌باشد. فیبر تمشک، فیبری محلول به نام پکتین است که باعث کاهش میزان کلسترول می‌شود. طبق یافته‌های دانشمندان، تمشک در پیش‌گیری از سرطان مری  و دیگر سرطان‌ها موثر است.

نکته‌ی قابل توجه این است که باید از مصرف زیاد آب تمشک خودداری کرد، چرا که هر لیوان آب تمشک دارای میزان قابل توجهی قند فروکتوز است. حتی آب تمشکی که به آن شکر اضافه نشده باشد، قند بیش‌تری نسبت به یک لیوان نوشابه دارد. بنابراین همانند سایر میوه‌ها توصیه می‌شود که در حد متعادل مصرف شود.

باید از مصرف زیاد آب تمشک خودداری کرد، چرا که هر لیوان آب تمشک، قند بیش‌تری نسبت به یک لیوان نوشابه دارد.

در صورت مصرف بالای توت، قند موجود در تمشک میزان انسولین را افزایش می‌دهد که البته این موضوع توسط فیبری که کمک به تأخیر در جذب قند می‌کند تا حدودی جبران می‌شود.

توت و بیماری‌های قلبی

فیبر محلول موجود در توت، میزان کلسترول را کاهش می‌‌دهد. یک گروه از فیتو کمیکال‌ها، فلاوونوئیدها هستند که نه تنها با تقویت جدار رگ‌های خونی، بلکه با کمک به کاهش شکل‌گیری لخته‌های خونی، خطر بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهند. فلاوونوئیدها در انواع توت، مرکبات ، کلم بروکلی  ، پیاز ، کرفس ، سیب، گلابی ، انگور و زیتون  یافت می‌شوند.

توت و سرطان

عصاره‌ی توت‌فرنگی و شاه‌توت به‌طور خارق‌العاده‌ای از رشد سرطان سینه  و دهانه‌ی رحم جلوگیری می‌کنند. عصاره‌ی توت فرنگی، موثرترین عامل در کاهش رشد سلول‌های سرطانی سینه است.

تمشک، توت‌فرنگی و شاه‌توت با سرطان‌های پروستات و دهانه رحم مبارزه می‌کنند.

یکی از شگفت‌انگیزترین نکات در مورد تمشک این است که مصرف یک فنجان تمشک در هفته از سرطان پروستات پیش‌گیری می‌کند. در کل مصرف یک فنجان (150 گرم) تمشک در روز، از رشد سلول‌های سرطانی جلوگیری می‌کند.


*مطالب مرتبط :

- خواص توت فرنگی

- خواص تمشک

- نقش آنتی اکسیدان ها در سلامتی بدن

ندا تیزدست – کارشناس تغذیه

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.