تبیان، دستیار زندگی
خرما میوه ای است که یک غذای کامل حساب می شود و ارزش غذایی بالایی دارد. مصرف روزانه تا 3 عدد خرما باعث تقویت سیستم ایمنی بدن، افزایش انرژی و مقابله با بیماری های قلبی و غیره می شود.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

روزی 3 خرما بخورید به این دلایل

خرما میوه ای است که یک غذای کامل حساب می شود و ارزش غذایی بالایی دارد. مصرف روزانه تا 3 عدد خرما باعث تقویت سیستم ایمنی بدن، افزایش انرژی و مقابله با بیماری های قلبی و غیره می شود. در این مطلب به گوشه ای از خواص این میوه مفید می پردازیم.

فاطمه مهدی پور - بخش تغذیه و آشپزی تبیان
خرما

خرما منبع آهن

خرما برای درمان کم خونی ناشی از کمبود آهن مفید است. هر عدد خرما به تنهایی نزدیک 7 درصد نیاز روزانه ما به این ماده معدنی را تأمین می کند. یادتان باشد که خرما حاوی میزان خوبی فیبر، کلسیم و قند است. فیبر و کلسیم برای سلامتی روده و تقویت دستگاه ایمنی و همچنین استخوان ها مفید است. اگر به طور روزانه از این میوه مفید استفاده کنید با کمبود هیچ یک از مواد معدنی و ویتامین های مورد نیاز بدن مواجه نخواهید بود.

خرما برای سلامت چشم ها

با افزایش سن قوه بینایی ضعیف می شود. برای پیشگیری از مشکلات بینایی، خرما موثر است چون حاوی زئاکسانتین است که سلامت چشم ها را تضمین و باعث تقویت آن ها می شود.

خرما برای کاهش وزن

مصرف روزانه خرما باعث ایجاد احساس سیری شده و مانع از ریزه خواری می شود. میزان بالای کربوهیدرات موجود در این میوه ی خشک باعث بهبود عملکرد و نرمی عضلات شده و زمینه را برای دفع سریع تر کالری ها فراهم می کند. البته به شرطی که در مصرف خرما دچار افراط نشوید.

خرما برای سلامت قلب و مقابله با سکته مغزی

خرما برای درمان کم خونی ناشی از کمبود آهن مفید است. هر عدد خرما به تنهایی نزدیک 7 درصد نیاز روزانه ما به این ماده معدنی را تأمین می کند

محققان به این نتیجه رسیده اند که آب انار و خرما باعث دفع چربی های جداره عروق می شود. نتایج پژوهش های اخیر نیز نشان می دهند که مصرف هر ماده غذایی حاوی میزان زیادی پتاسیم از بروز سکته های مغزی پیشگیری می کند. خوشبختانه خرما حاوی پتاسیم بوده و برای تضمین سلامت قلب و مغز مفید است.

خرما برای کنترل فشارخون

هر ماده غذایی که حاوی میزان اندکی نمک یعنی سدیم باشد و میزان بالایی پتاسیم داشته باشد برای کنترل فشارخون نیز مفید است. نتایج پژوهش های اخیر نشان می دهد که خرما برای کنترل فشارخون موثر است.

خرما برای داشتن روابط زناشویی بهتر

به عقیده محققان خرما باعث افزایش میل جنسی می شود. کافی است که خرما را با شیر بز میل کنید.

مقدار مصرف

توصیه می شود که به مصرف روزانه 2 تا 3 عدد بسنده کنید. برای افرادی که از چاقی مفرط یا قند خون بالا رنج می برند مصرف بیش از 3 عدد توصیه نمی شود.

ناشتا خوردن خرما در روایات

یکی از توصیه های زمان مصرف خرما در احادیث، ناشتا خوردن آن است؛ پیامبر خدا صلى الله علیه و آله و سلّم در این باره می فرمایند: كُلُوا التَّمرَ عَلَى الرِّیقِ؛ فَإِنَّهُ یَقتُلُ الدّیدانَ فِی البَطنِ. ناشنا خرما بخورید؛ چرا كه كِرم هاى شكم را مى كُشد. عیون أخبار الرضا علیه السلام، جلد 2، صفحه 48


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.