تبیان، دستیار زندگی
شما درباره خواص كیوی چه شنیده‌اید؟ به نظرتان این میوه، منبع كدام یك از ویتامین‌ها و املاح است...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

با خوردن کیوی به جنگ سرما خوردگی بروید

 کیوی مفید برای سرماخوردگی

شما درباره خواص كیوی چه شنیده‌اید؟ به نظرتان این میوه، منبع كدام یك از ویتامین‌ها و املاح است؟

ظاهر متفاوت کیوی همراه با طعم خاصش آن را برای همه جالب توجه کرده است. اصلیت این میوه به کشور چین برمی‌گردد و مردم آن دیار به این میوه "یانگ تاوو" می‌گفته اند تا آنکه در اوایل قرن بیستم تخم این میوه توسط مسافران نیوزلندی خریداری شد. آنها این میوه را گوس‌بری نامیدند، اما در سال 1961 كیوی به عنوان یک دسر گران‌قیمت وارد منوی رستوران‌های آمریکایی شد و مردم این کشور نام آن را به کیوی تغییر داده و با این نام، كم كم به تمام دنیا معرفی شد.

پُر از ویتامین C

با سرد شدن هوا بسیاری از میوه‌ها و سبزی‌هایی كه منبع غنی ویتامین C هستند در دسترس ما قرار می‌گیرند، از انواع مركبات گرفته تا كلم‌های مختلف و حتی كیوی. انگار خداوند می‌خواهد با نعمات بی‌پایانش ما را از سرماخوردگی و بیماری عفونی محافظت كند.

کیوی یكی از منابع غنی ویتامین C است و می‌دانید كه خوردن مواد غذایی غنی از این ویتامین، ابتلا به سرماخوردگی را کاهش می دهد. مطالعات نشان داده‌اند که هر یک عدد کیوی متوسط، 57 میلی‌گرم ویتامین C است. به این دلیل متخصصان تغذیه، این میوه را منبع عالی این ویتامین معرفی می‌كنند.

همچنین ویتامین C یکی از آنتی اکسیدان های قوی است. بررسی‌ها نشان داده اند افرادی كه در برنامه غذایی روزانه خود از انواع آنتی اكسیدان‌ها استفاده می‌كنند، كمتر به بیماری‌های قلبی عروقی ، سکته ی قلبی و انواع سرطان‌ها دچار می شوند و سیستم ایمنی بدن‌شان هنگام مقابله با استرس‌، قوی‌تر عمل خواهد كرد.

یادتان باشد كه هر چه كیوی‌ رسیده‌تر باشد، آنتی اكسیدان بیشتری خواهد داشت و مغذی‌تر خواهد بود.

محافظ قلب و روده

علاوه بر ویتامین C، كیوی منبع مناسب فیبر غذایی نیز است، طوری كه در هر یک عدد آن، 2/5 گرم فیبر وجود دارد. بررسی‌ها نشان داده‌اند، رژیم‌هایی كه فیبر غذایی بالایی دارند، نمی‌گذارند سطح كلسترول خون به حد غیرمجاز و بیمارگونه برسد و به این ترتیب خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی‌عروقی و حملات قلبی كم می‌شود.

فیبرها سطح قند خون را نیز در حد طبیعی تنظیم می‌کنند. به این دلیل خوردن این میوه برای دیابتی‌ها، كسانی كه سابقه بیماری قلبی دارند و یا چربی خونشان بالاست، توصیه می‌شود.

همچنین، به دلیل متصل شدن فیبرها به تركیبات سمی در روده بزرگ و دفع سریع‌تر آنها، احتمال بروز سرطان روده به حداقل می‌رسد.

کیوی

مفید برای آسم

همان‌طور كه گفتیم این میوه سرشار از ویتامین ‌C است. دیده شده، دریافت این ماده مغذی در کاهش علایم بیماری آسم بسیار موثر است.

در مطالعه‌ای روی 18737 کودک ساکن مرکز و جنوب ایتالیا مشاهده شد، کودکانی که در هفته 5 تا 7 عدد كیوی می خوردند، دارای مشکلات تنفسی کمتری نسبت به کودکانی بودند که فقط یک عدد از این میوه را می‌خوردند. آنها کمتر به سرفه خصوصا سرفه‌های شبانه و مزمن دچار می شدند.

در خانه و آشپزخانه

این میوه را می‌توانید در دمای اتاق البته به دور از نور آفتاب و گرما قرار دهید.

کیوی را در کنار سیب، گلابی و یا موز قرار ندهید، زیرا از این میوه‌ها گازی متصاعد می‌شود که موجب رسیدن بیش از اندازه كیوی‌ خواهد شد، اما در صورتی که کیوی نارس بود، می‌توانید آن را در کاغذ به همراه میوه‌های یاد شده قرار داده تا فرایند رسیدن آن انجام شود.

مبتلایان به سنگ کلیه و صفرا، کیوی نخورند

علی رغم تمام فواید کیوی، باید بگویم که این میوه اگزالات فراوانی دارد. اگزالات ماده ای است که وقتی وارد بدن میشود، به كلسیم موجود در غذا متصل شده و در اندام هایی مانند کلیه‌ها و کیسه صفرا موجب تشكیل سنگ می‌شود. به همین دلیل نباید حداقل 2 تا 3 ساعت قبل و بعد از مصرف لبنیات و سایر منابع غذایی كلسیم و حتی قرص‌های کلسیم كیوی خورد، زیرا هم کلسیم جذب نمی‌شود و هم در افراد مستعد، احتمال تشكیل سنگ بالا می‌رود.

دکتر مهرداد اخوان بهبهانی

هفته نامه سلامت

*مطالب مرتبط:

Cكیوی: بمبی شیرین با ویتامین

با وجود سرمای زیاد، سالم بمانید

ویتامین C علیه سرماخوردگی؟!

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.