تبیان، دستیار زندگی
 بعضی ها مزه آب پنیر یا آب ماست را دوست ندارند ، در حالیكه دیگران آن را خیلی دوست دارند . آب پنیر یا آب ماست مایعی است كه هنگام تهیه ماست یا پنیر از شیر جوشیده و غلیظ شده تشكیل می شود  و روی سطح ماست یا پنیر قرار ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خاصیت آب ماست یا آب پنیر

بعضی ها مزه آب پنیر یا آب ماست را دوست ندارند ، در حالیكه دیگران آن را خیلی دوست دارند . آب پنیر یا آب ماست مایعی است كه هنگام تهیه ماست یا پنیر از شیر جوشیده و غلیظ شده تشكیل می شود  و روی سطح ماست یا پنیر قرار می گیرد . در حالیكه تمام پروتئین به پنیر یا ماست منتقل می شود ، مواد حیاتی در آب آن جمع می گردد .( به دلیل یكسان بودن خاصیت آب پنیر و آب ماست، برای جلوگیری از تكرار هر دو لغت در این مطلب، فقط از كلمه آب ماست استفاده میكنیم ولی منظور هر دوی آنهاست.)

« آب ماست از یبوست جلوگیری می كند . منبع پروتئین خوبی برای مشكلات كلیوی است و سلول های ایمنی بدن را فعال می كند. »

با توجه به اینكه آب ماست مقدار كمی چربی و پروتئین دارد ولی دارای مقادیر زیادی مواد معدنی خصوصاً كلسیم و ویتامین های محلول در آب مثل2B و6B می باشد ، در مقایسه با شیر میزان مواد با ارزش آن در هر كالری بیشتر است.  بنابراین به فردی كه باید چربی و پروتئین كمی مصرف كند و در مقابل به مواد معدنی و ویتامین نیاز دارد ، توصیه می شود آب ماست بیشتری مصرف كند .

مصرف آب ماست ، نه بار كلیه ها را سنگین می كند و نه دارای پروتئین است كه در اثر تجزیه موادی تشكیل گردد كه باعث چاق شدن باسن و ران و شكم گردد .

كلیه ها می توانند مقادیر كم پروتئین را تحمل كنند ، زیرا در صورت مصرف زیاد پروتئین مواد حاصل از تجزیه آن، فشار را در كلیه ها افزایش داده و در نهایت اجزاء تشكیل دهنده كلیه  صدمه دیده و حساس می شوند .

به استثنای آب ماست، تقریباً تمام مواد لبنی كه منبع تأمین كلسیم و ویتامین می باشند ، دارای مقادیر زیادی پروتئین هستند . آب ماست دارای مقادیر كمی پروتئین است و بدن می تواند به راحتی از این مقدار پروتئین ، به طور مطلوب استفاده كند . بنابراین برای افرادی كه  به دلیل داشتن پروتئین بالا ، از خوردن شیر منع شده اند ، آب ماست به عنوان یك جایگزین مناسب توصیه می شود .

با نوشیدن آب ماست به جنگ سلول های چربی بروید

با رژیم محتوی آب ماست ، خیلی از افراد چاق وزن خود را كم می كنند . نبودن چربی ، پایین بودن كالری ، و وجود ویتامین و مواد معدنی در آب ماست، بدون ایجاد كمبود مواد مغذی ، لاغر شدن را تسهیل می كند . علاوه بر این ، خوردن آب ماست هضم غذا را شدت می بخشد.

پروتئین آب ماست برای سیستم ایمنی بدن مناسب است

علاوه بر باكتریهای اسید لاكتیك موجود در آب ماست تازه ، پروتئین موجود در آن به سیستم ایمنی بدن قدرت می بخشد .

آب ماست كمك خوبی برای رفع یبوست است

كسانی كه از یبوست رنج می برند با خوردن آب ماست می توانند این مشكل را رفع كنند . كافی است هر روز یك لیوان آب ماست بنوشند . با نوشیدن آب ماست ، اسید لاكتیك و میكروب های اسید لاكتیك موجود در آب ماست ، روده را به راحتی تحریك می كند .

نسخه آب ماست :

یك هندوانه  را نصف كنید ، هسته های آن را خارج كنید ، گوشت آن را جدا كرده و با نیم لیتر آب ماست ، آن را به صورت پوره در آورید . با افزودن وانیل و شكر ، مزه آن را بهتر كنید.

تذكر* :

كسانی كه یبوست ندارند باید از مصرف زیاد آب پنیر یا آب ماست خودداری كنند زیرا باعث اسهال می شود.

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.