تبیان، دستیار زندگی
اخیرا به دلیل ارزش غذایی ویژه‌ای كه در حبوبات دیده شده، مصرف این گروه غذایی به عنوان منبع پروتئین گیاهی در كنار منابع پروتئین حیوانی در یك برنامه غذایی...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

حبوبات را فراموش نکنید

حبوبات

اخیرا به دلیل ارزش غذایی ویژه‌ای كه در حبوبات دیده شده، مصرف این گروه غذایی به عنوان منبع پروتئین گیاهی در كنار منابع پروتئین حیوانی در یك برنامه غذایی سالم به شدت توصیه می ‌شود.

در یك كلام، حبوبات سرشار از پروتئین ‌ها و كربوهیدرات ‌های پیچیده‌اند و همین موضوع، اهمیت آن ها را افزایش داده است.

قند خون را تنظیم می کنند

جالب است بدانید كربوهیدرات‌ های پیچیده موجود در این گروه غذایی برای افرادی كه به طور دایم احساس ضعف، گرسنگی و کاهش قند خون می‌ كنند، بسیار مفید است، زیرا می ‌تواند قند خون را در حد مناسبی تنظیم كند.

آنها را با غلات بخورید

پروتئین این مواد غذایی را می ‌توان به كمك غلات، كامل ‌تر كرد و جالب اینكه‌ این موضوع از قدیم در رژیم غذایی ایرانیان بوده است؛ به طور مثال، غذاهایی مانند دلمه ( لپه، نخود و برنج) ، عدس پلو یا پلو با قیمه و قورمه سبزی، پروتیئن گیاهی كاملی دارند. به علاوه،‌ اگر با یك ماده غذایی با منشا حیوانی(مانند ماست یا گوشت) همراه شود، پروتئین با كیفیت بسیار بالاتری در اختیار بدن قرار می ‌گیرد.

یبوست را رفع می کنند

همان ‌طور كه بارها و بارها درباره فیبر و اثر آن بر درمان یبوست صحبت كرده ایم، فیبری كه در حبوبات وجود دارد؛ به خصوص اگر به شكل مخلوط با سایر سبزیجات مانند کلم و ... میل شود، می‌ تواند اثرات چشم‌ گیری را بر درمان این عارضه داشته باشد.

حبوبات

مشکل ناشی از مصرف حبوبات

با وجود تمام فوایدی كه‌ این گروه از مواد غذایی دارند، مشكل اصلی آن ها نفاخ بودن است.

لذا برای جلوگیری از نفخ حبوبات توصیه می ‌شود: آن ها را قبل از مصرف، 1 تا 2 ساعت در آب خیس کرده و قبل از اضافه كردن به غذا، آب حاصل از خیساندن را دور بریزید.

در موارد حساس‌ تر، حتی در هنگام پخت نیز بهتر است بعد از یك بار جوش خوردن، آب حاصل از پخت را دور بریزید تا خوردن حبوبات با كمترین نفخ همراه باشد.

به علاوه، از آن جا كه جوانه زدن تا حدودی تركیبات نفخ ‌زای حبوبات را كاهش می ‌دهد، افرادی كه با خوردن كمی‌ حبوبات نفخ می ‌كنند، می ‌توانند از جوانه آن ها استفاده كنند.

دکتر سید ضیاء الدین مظهری - متخصص تغذیه

*مطالب مرتبط:

تأثیر حبوبات در کاهش وزن

ارزش حبوبات در رژیم سالم

6 غذای مورد نیاز هر خانم

چه بخوریم تا سالم بمانیم

چند توصیه تغذیه ای جالب!

جیب خالی، غذای عالی

بخش تغذیه و سلامت تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.