تبیان، دستیار زندگی
امروزه بسیاری از محصولاتی که تحت عنوان غلات صبحانه یا سریال شناخته می ‌شوند، دارای طعم و رنگ‌ های مصنوعی...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

غلات صبحانه ‌ای

breakfast cereal

غلات صبحانه

امروزه بسیاری از محصولاتی که تحت عنوان "غلات صبحانه" یا "سریال" شناخته می ‌شوند، دارای طعم  و رنگ‌ های مصنوعی، آردهای فرآیند شده و قند هستند که به شکل‌ های مختلفی تولید می‌ شوند.

صنعت غلات صبحانه‌ای در اواخر قرن 19 هم‌ زمان با تلاش‌ هایی که برای تغییر رژیم غذایی مردم آمریکا و افزایش تعداد محصولات غذایی به عمل می ‌آمد، شکل گرفت.

هر چند خوردن صبحانه مهم ‌ترین بخش برنامه غذایی انسان است، اما امروزه به دلیل کمبود وقت و عجله ی افراد برای خروج از منزل در هنگام صبح، بسیاری از مردم موفق به خوردن کامل آن نمی ‌شوند، بنابراین تولید کنندگان غلات صبحانه‌ای تلاش می ‌کنند محصولاتی مغذی و خوش ‌مزه و با قیمتی مناسب تولید کنند.

گندم، ذرت، برنج، جو دوسر و جو دانه‌های اصلی مورد استفاده در "غلات صبحانه‌" هستند. بافت و طعم خوب از مهم‌ ترین خصوصیات این محصولات است.

مواد تشکیل دهنده ی غلات صبحانه :

هر چند بعضی از این تولیدات، حاوی غلات بدون سبوس و قند هستند، اما با ویتامین‌ ها و مواد مغذی‌ دیگری غنی شده اند.

با این حال اغلب کارشناسان تغذیه، استفاده از غلات سبوس دار را به دلیل فیبر موجود در آن ها و جلوگیری از سرطان، بیماری‌ های قلبی و دیابت توصیه می‌ کنند. ضمن آن که غلات منابع طبیعی ویتامین های B6، اسید فولیک، اسیدپنتوتنیک و منابع خوب روی، آهن، منگنز و مس هستند.

روغن‌های گیاهی غنی از ویتامین E و اسیدلینولئیک (اسید چرب ضروری) هستند. اگر پروتئین غلات طی فرآیند آنها حفظ شود، می‌ تواند اثری مثبت بر رژیم غذایی داشته باشد. کارشناسان تغذیه مصرف 20 تا 35 گرم فیبر را در روز از طریق مصرف غلات سبوس دار، میوه‌ها و سبزی‌ ها توصیه می ‌کنند.

مطالعات علمی نشان داده است که فیبرهای محلول و غیرمحلول جزو ضروریات رژیم غذایی انسان هستند. فیبر محلول می ‌تواند کلسترول خون را کاهش دهد و فیبر نامحلول در جلوگیری از یبوست، سرطان روده و دیابت موثر است. اکثر غلات سبوس دار حاوی حداقل 4 گرم فیبر در دانه‌ های خود هستند که از حدود 2 درصد (در ذرت) تا 11 درصد (در گندم) متغیر است.

غلات آماده صبحانه

کاهش کلسترول مورد تایید سازمان غذا و داروی آمریکا نیز قرار گرفته است. بر اساس مطالعات انجام شده، با مصرف روزانه جو دو سر، کلسترول خون افراد تا 18 درصد کاهش می یابد.

ضمن آن که جو دو سر به دلیل این که فاقد سدیم است، می ‌تواند نقش مهمی در رژیم غذایی کم سدیم (نمک) و کاهش فشار خون بازی کند. جو دو سر در کنترل اشتها نیز موثر است، زیرا فیبر محلول موجود در آن، افراد را برای مدت طولانی‌ تری، سیر نگه می‌ دارد و از گرسنگی آن ها در وسط روز جلوگیری می ‌کند.

با ادامه تحقیقات درمورد فواید مصرف غلات سنتی، تولید کنندگان مواد غذایی نیز برای استفاده از خواص آن ها در سلامتی افراد، رغبت بیشتری برای افزایش یا کاهش عناصر و تعدیل مقدار استفاده از این مواد در تولیدات خود نشان دادند.

صنایع غذایی تولید کننده غلات صبحانه‌ ای در پاسخ به تقاضای مصرف‌ کنندگان برای دسترسی به مواد غذایی مفید، تغییراتی را در ترکیب این محصولات ایجاد کردند. یکی از این تغییرات افزودن ویتامین ‌ها، ریزمغذی ‌ها و دیگر مواد به آن هاست.

مصرف بسیاری از مواد برای بدن ضروری است، اما میزان آن ها در مواد غذایی معمولی کم است، بنابراین افراد ترجیح می ‌دهند تا آن ها را از طریق مصرف یک ماده غذایی غنی شده تامین کنند. به همین دلیل امروزه با محصولاتی مانند غلات صبحانه‌ ای مواجه می‌ شویم که با تعداد زیادی از این مواد غنی ‌سازی شده ‌اند، به طوری که مصرف روزانه آن ها بخش عمده‌ای از نیاز مصرف‌ کنندگان را در مورد ویتامین‌ ها و ... تامین می‌ کند، ولی به هر حال رعایت موارد بهداشتی و تاثیر مصرف آن ها بر سلامتی افراد، باید با دقت و حساسیت زیادی مورد توجه قرار گیرد.

فرزانه فولادوند

هفته نامه سلامت

* مطالب مرتبط:

صبحانه را فراموش نکنید

آیا نخوردن صبحانه ضرر دارد؟

مصرف صبحانه چه تاثیری در سلامت کودک دارد؟

صبحانه، موجب کاهش وزن می‌شود

حذف صبحانه یعنی زندگی ناسالم

اصل اول خوردن صبحانه

نخوردن صبحانه دندان را خراب می‌ کند

آموزش کودک از صبحانه شروع می شود نه...

تغذیه مناسب زمان امتحانات

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.