تبیان، دستیار زندگی
عدس چیست؟ عدس پسرعموی لوبیا وهردو از خانواده حبوبات هستند . حبوبات، دانه هایی هستند كه درون یك پوسته محافظ رشد می كنند. عدس شبیه به یك ذره بین یا عدسی است. پوسته بیرونی دانه، خال خال و رنگارنگ است و طیف رنگ آن، قهوه ای مایل...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نكات تغذیه ای در مورد عدس و طرز تهیه آن

نكات تغذیه ای در مورد عدس و طرز تهیه آن


عدس چیست؟

عدس پسرعموی لوبیا وهردو از خانواده حبوبات هستند . حبوبات، دانه هایی هستند كه درون یك پوسته محافظ رشد می كنند. عدس شبیه به یك ذره بین یا عدسی است.

پوسته بیرونی دانه، خال خال و رنگارنگ است و طیف رنگ آن، قهوه ای مایل به قرمز، قهوه های مایل به خاكستری و سبز می باشد. لایه درونی آن( لپه)، قرمز یا زرد می باشد.


طرز تهیه و پخت عدس:

تهیه و پخت آن ساده وآسان است و به راحتی از پوسته بیرونی خود جدا می شود. برای پخت، بایدعدس را بعد از جدا كردن از پوسته خارجی بشوئید و به مدت 20-15 دقیقه بجوشانید . عدس احتیاج به خیس كردن ندارد؛ همچنین موقع پخت، نمك اضافه نكنید زیرا باعث سفت شدن آن می شود.

نگهداری عدس نیز راحت است ؛  می توان در یك محل خشك و خنك برای مدت زیادی آن را نگه داشت. ولی بعد از یك مدت طولانی، رنگش به مقدار جزئی از بین می رود ولی مزه آن تغییر چندانی نمی كند.


نكات تغذیه ای

نكات تغذیه ای در مورد عدس و طرز تهیه آن

عدس دارای مواد مغذی، فیبر، كربوهیدرات های پیچیده و اسید فولیك است. همچنین كم چربی، كم كالری، بدون كلسترول و به همان نسبت ارزان قیمت می باشد.

ما به ترتیب زیر مواد مغذی موجود درعدس را برایتان بیان می كنیم :


1- اسید فولیك :

یكی از مهمترین مواد مغذی موجود درعدس است. اداره بهداشت و سلامتی آمریكا توصیه می كند تمام خانم هایی كه نزدیك به زایمانشان است، باید روزانه 400 میلی گرم اسید فولیك دریافت كنند ولی بیشتر افراد این كار را انجام نمی دهند.یك لیوان عدس پخته ، 90 درصد مقدار مورد نیاز اسید فولیك را در روز را تأمین می كند و بیشتر از هر غذای غنی نشده دیگری، اسید فولیك را برای بدن فراهم می كند.


2- آهن:

منبع خوبی از آهن است. خصوصاً برای خانم ها كه نیاز آهن بدنشان بیشتر است. مصرف عدس به همراه منابع غذایی ویتامینC، باعث جذب بهتر و مؤثرتر آهن در بدن می شود. منابع ویتامینC شامل : گوجه فرنگی ، فلفل سبز، كلم بروكلی ، مركبات یا آبمیوه ها است .


3- پروتئین:

از لحاظ پروتئینی غنی است ، فقط اسید آمینه متیونین درآن كم است . مصرف غلات، تخم مرغ، آجیل و دانه های خوراكی دیگر، گوشت و لبنیات به همراه آن، یك پروتئین كامل وغنی را تشكیل می دهد.


4- فیبرهای محلول:

عدس دارای فیبرهای محلول است كه این فیبرها مانند یك جاروی زبر، دستگاه گوارش را تمیز می كنند. این نوع فیبر گلوكز( قند) و كلسترول سرم را كاهش می دهد. همچنین نیاز به انسولین را در افراد دیابتی كم می كند. مواد غذایی حاوی فیبر ؛  محلول شامل سبزیجات، جوی دوسر، جو و سبوس جو، میوه ها و انواع لوبیا می باشد.

نیره ولدخانی - كارشناس تغذیه تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.