تبیان، دستیار زندگی
كرفس گیاهی است علفی، به ارتفاع 20 تا  60 سانتی متر كه ساقه ای منشعب دارد . برگ  های آن شفابخش و ضخیم و گلهای آن كوچك و به رنگ سفید یا سفید مایل به سبز است . قسمت مورد استفاده این سبزی قسمتهای مختلف آن به ویژه ریشه...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خواص كرفس

كرفس گیاهی است علفی، به ارتفاع 20 تا  60 سانتی متر كه ساقه ای منشعب دارد . برگ  های آن شفابخش و ضخیم و گلهای آن كوچك و به رنگ سفید یا سفید مایل به سبز است . قسمت مورد استفاده این سبزی قسمتهای مختلف آن به ویژه ریشه و برگ آن است .

در بسیاری از مناطق ایران از جمله در سیستان ، خوی و بند عباس می روید.

رسول خدا فرمود : به خوردن كرفس عادت كنید ، زیرا این سبزی خوراك پیامبران بوده ا ست .

كرفس مواد مضر را دفع می كند

كرفس كلیه و مثانه را تمیز می كند . از تولید سنگ كلیه و مثانه جلوگیری می كند و ملین است .

دانشمندان بر این عقیده اند كه كرفس بهترین ماده غذایی است برای عفونت مجاری ادرار و اسید اوریك بالا از طریق تمیز كردن كلیه و مجاری ادرار.

ترپین ماده معطر كرفس كه مانع ماندن سنگ كلیه در مجاری ادرار و یا آلودگی میكروبی و درد می شود .

علاوه بر آن پتاسیم در غده و تنه آن جریان ادرار را تحریك و كلیه و مثانه را تمیز می كند. بیش ازهمه برای بیماران نقرسی مفید است .زیرا در خون این افراد اسید اوریك با غلظت بالا غالباً دیده می شود . روغن اتری كه در كرفس وجود دارد باعث گشاد شدن مجاری كلیه می شود بطوریكه اسید اوریك بهتر دفع میگردد. آلودگی میكربی ضعیف درروده نیز در اثر ترپین از بین می رود . كرفس باعث تحریك شدیدتر روده شده و سایر ناراحتی هایی از این قبیل دراثر خوردن كرفس بهبود می یابند .

كرفس بوی بد دهان را ازبین می برد

تجربه  نشان داده است كه یك وعده غذا ی كرفس دار بوی بد دهان را از بین می برد. احتمالاً موادی كه در معده تولید می شوند با مواد معطر كرفس تركیب شده و از بوی بد دهان جلوگیری می كند. كسانی كه از بوی بد دهان رنج می برند  باید هرروز مقداری كرفس میل كنند، در صورتی كه نتیجه ای نداد بایستی به پزشك مراجعه كرد . از قدیم گفته اند كه كرفس باعث شادی و شادابی می شود.

علم امروز تا كنون نتوانسته است این مسئله را روشن كند. بعضی از مردان اظهار می كنند كه كرفس باعث تقویت نیروی جنسی آنان شده است ولی این اظهار تا كنون از طریق علمی ثابت نشده است . البته ویتامینB6 و اسید پانتوتنیك اثر روانی دارد و مواد معدنی منیزیم و كلسیم به ما هیچه ها نیرو می دهند و در راحت شدن ورلكس كمك می كنند .

عصاره كرفس به عنوان ملین

برای اینكه به روده های خسته و پیر كمك شود ، توصیه می شود كه هر روز یك لیوان عصاره كرفس مصرف شود . از این طریق روده  به روش طبیعی تخلیه می شود .

( برگها را همیشه مصرف كنید )

نسخه : یك پرس كرفس

بوته یك كرفس را تمیز كرده و در آب زیادی آنرا بجوشانید . پوست خارجی آن را بگیرید . بوته را بصورت صفحات نازك ببرید . وسط آنها را با یك چنگال جدا كرده درآرد و تخم مرغ  و فلفل آنها را آغشته كنید و در روغن داغ دو طرف آنها را كمی سرخ كنید با سالاد كاهو یا سالاد فصل میل كنید.

محققین آمریكایی ثابت كرده اند كه كرفس جزء ده ماده غذایی است كه می تواند با سرطان مبارزه كند.

از دیگر خواص كرفس می توان به موارد زیر اشاره كرد:

تقویت كننده معده

تقویت كننده اعصاب

آب كرفس خام در مان خوبی برای گرفتگی صداست .

خوردن كرفس حافظه را زیاد و قلب را پاك می كند و دیوانگی ، جذام و پیسی را برطرف می كند.

كرفس به علت دارا بودن فسفر زیاد ، در ازدیاد هوش مؤثر است .

كرفس در افزایش شیر مادر مؤثر است .

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.