همایش بزرگداشت استاد "محمدتقی شریعتی" در تهران برگزار شد
نخستین همایش بزرگداشت استاد "محمدتقی شریعتی"بهمناسبت یكصدمین سالگرد تولد وی امروز(سهشنبه) در تالار ابن خلدون دانشكده علوم اجتماعی دانشگاه تهران برگزار شد.
به گزارش ایرنا، رییس موسسه تحقیقات و توسعه علوم انسانی دراین همایش هدف از برگزاری آن رابازخوانی زندگی،صفات و اندیشههای حقیقی و واقعی استاد محمدتقی شریعتی عنوان كرد.
"قربان بهزادیان نژاد" افزود: به همین منظور سعی شده از طریق این همایش كتابها، آثار و اندیشهها و همچنین اسناد بهجای مانده از وی در ساواك و شهربانی ارایه شود تا هر كس آن را با عقیده و نظر خود بررسی و نتیجهگیری كند.
وی "احیاگری دینی" و "مبارزه با خرافهگرایی در دین" را از ابعاد زندگی وی برشمردو گفت: شریعتی در دورهای زیست كه تحولات سرنوشتسازی در كشور جاری بود و دراین شرایط با شناختیكه ازجامعه داشت مبارزه با خرافهگرایی، احیای سنتها و طرح اسلام بهعنوان یك نهاد مترقی را در پیش گرفت.
وی ادامه داد: مسالهای كه وی را از دیگر احیاگران متمایز میكرد و باعث شد بسیاری از تنگ نظران و كوتهاندیشان به او حمله كنند، در تركیب موضوع علم، دین، اسلام و پیشرفت گنجانده شده بود.
بهزادیان نژاد یكی از ویژگیهای اخلاقی استاد شریعتی را اخلاص در عقیده و عمل عنوان كرد و گفت: تواضع، بلند همتی، با نشاطی، امیدواری، دشمن ستیزی، یاوری مظلوم، بردباری و ایستادگی برعقیده برغم وجود سختیها و فقر از دیگر خصوصیتهای اخلاقی وی بوده است.
حجتالاسلام "مهدی مهریزی" دبیر علمی این همایش نیز گفت: تجلیل و ترویج خصلتهای انسانی بدون بزرگداشت و شناساندن انسانهایی كه مصداق این خصلتها هستند، امكانپذیر نیست.
وی افزود: ادوار زندگی استاد محمدتقی شریعتی در چهار محور تدریس از سال ،۱۳۰۹ارشاد و هدایت از سال ،۱۳۲۰فعالیتهای اجتماعی و سیاسی از سال ۱۳۲۰ و تحقیق، تالیف و ترجمه از سال ۱۳۲۰تا ۱۳۵۷خلاصه میشود.
وی مشخصه زندگی شریعتیرا بیدارگری، احیاگری و بازگشت به قرآن عنوان كرد و گفت: آثار استاد با اینكه متعلق به حدود ۶۰سال پیش است، اما به دلیل اهتمام ویژه به قرآن به عنوان منبع اصلی كتابهای خود، استناد به منابع اصیلدینی،آگاهی از منابع جدید، توجه به نیازهای زمان، عقلانیت و روشنگری، پیشتازی در طرح مسایل دینی، داشتن قلمی روان و سلیس و پرداختن به موضوع حقوق زن باعث شده كه همواره تازه و قابل استفاده و استناد باشد.
مهریزی گفت: كمیته علمیاین همایش با جمعبندی آثار پراكنده استاد شریعتی و موضوع بندی آنها این آثار را در هشت جلد از جمله با عناوین تفسیر نوین، نبوت، امامت، ترجمه، مصاحبه، سخنرانی و مقالات وی به چاپ رسانده است.
وی افزود: همچنین تعداد ۳۲مقاله با محور زندگی، اندیشهها، تفسیر نوین و فعالیتهای سیاسی و اجتماعی استاد در ۲جلد، یك جلد كتاب در مورد اسناد و مدارك استاد در ساواك و شهربانی و یك جلد نیز با عنوان استاد شریعتی از نگاه دانشوران از سوی این موسسه به چاپ رسیده است.
دكتر "سارا شریعتی" نیز در این همایش در مورد استاد شریعتی پدربزرگ خود گفت: وی یك موسس بود و در زمانی كه جامعه دوقطبی بود، راه جدیدی را آغاز كرد و سراسر جوانی خود را صرف بحث با مخالفان فكری خود كرد.
وی افزود: استاد شریعتی پدربزرگ فكری ماست كه نامش آشناست اما چهرهای ناشناخته دارد.
وی با بیان این كه استاد شریعتی كار خود را با اصلاحگری دینی و همراهی و مشاركت درنهضت ملی مردم آغاز كرد،اظهارداشت: قرائت قرآن با ترجمه، تفسیر و فهم آن، گریستن بر امام حسین با تحقیق در مورد چرایی قیام وی و عمل به مناسك مذهبی با فهم دلیل از ویژگیهای استاد بود.
"محمدمهدی ركنی یزدی"از شاگردان وی درمورد ویژگیهای زندگی استاد شریعتی گفت: وی مفسری نكته یاب و نغزگوی بود كه برغم وجود شرایط بهتر برایزندگی، كسوت معلمی انسانساز را در پیش گرفت.
وی افزود: استاد محمدتقی شریعتی بود كه استفاده از نهجالبلاغه را باب كرد و در واقع آن را در جامعه ایران احیا كرد.
"محمدمهدی جعفری" استاد دانشگاه نیز باارایه مقالهای باعنوان "نواندیشی دینی در تفسیر نوین و مقایسه با تفسیر پرتوی از قرآن" گفت: تفسیرنوین نوشته استاد محمدتقی شریعتی شامل تفسیر جزء آخر قرآن و در یك جلد است و تفسیر پرتوی از قرآن شامل جزء آخر و چهار جزء اول تا آیه ۲۴سوره نساء است كه در پنج جلد توسط آیتالله سیدمحمود طالقانی نگارش شده است.
وی افزود:این دو تفسیر نشانه بارز نواندیشی درآیات قرآن است یعنی درسطح فهم جامعه آن را پایین آوردند و بااین تفاسیر در دهه ۲۰افراد را به حركت واداشتند.
جعفری با بیان این كه استاد شریعتی معتقد بود كه اجتهاد و تدبر در قرآن حق تمامی افراد بشر است، گفت: استاد شریعتی و آیتالله طالقانی در واقع با بهرهبرداری از دانش روز برداشتی نو از قرآن را به مردم ارایه كردند.
"طوبی كرمانی" با ارایه مقالهای با عنوان "فلسفه دین از دیدگاه استاد شریعتی" گفت: استاد در آثار خود به دو سوال شامل اینكه آیا دین واجب است و آیا علم و عقل میتوانند مطلقا جایگزین دین باشند یااینكه مكملآن هستند، پاسخ دادند.
وی افزود: استاد شریعتی معتقد بود كه بهدلیل آثار زیادی كهبر دین مترتب است، دین عقلا واجب است. جهانمدرنیسم به برخیاز ابعاد بشر آسایش نسبی داده اما همه نوع آرامش را از وی ربوده است.
وی ادامه داد: استاد دارای یك نظام و سیستم فكری برای فهم منطق دین و استراتژی لازم برای فهم آن بود و تمام تلاشش این بود كه دراین طوفان سهمگین روحهای سرگشته را با سخن استوار و محكم خود نجات دهد.
كرمانیگفت: تلاشهای ویبرای معرفی اسلام بهعنوان یك دین اجتماعی، جامعهساز و تحرك آفرین را در هفت ركن خلاصه كرد.
وی افزود: وی معتقد بود كه احكام الهی بیان عشق موجودی به نام خدا به بندگانش است و عمل به این احكام یعنی داشتن حیاتی طیب و انسانی و دستورات اسلام خشك و بدون منطق نیست.
وی ادامه داد: اینكه مبادا مسلمانان به سطحینگری در حقایق اسلام روی بیاورند از نگرانیهای دیگر استاد بود و به همین دلیل انسانها را به توجه به معرفت دعوت میكرد و معتقد بود كه دین و دین مداری یك نیاز فكری است.
كرمانی گفت: داشتن علم و عمل توامان، اعلام و اثبات همسویی عقل، علم و دین از بطن آیات و روایات، پالایش و آلایش خرافههای دینیو عرضه سیمای واقعی دینی و تبری دین از اتهام ضدعقل و استفاده از دستاوردهای دینیدر تفسیر از دیگر ركنهای تلاشهای وی است.
وی افزود: اثبات حقانیت و عقلانیت شیعه، محوریت مساله دین و دینباوری در اندیشه وی، بازگشت به اسلام نخستین و ناب به عنوان مانعی برای فرو رفتن در دام مدرنیسم وسقوط درارتجاع از دیگر دستاوردهاو مبانی فكری استاد محمدتقی شریعتی است.
این همایش یك روزه با حضور جمعی از استادان، دانشجویان و طلاب و علمای حوزه با همت موسسه تحقیقات و توسعه علوم انسانی امروز به كار خود پایان میدهد.