احادیث منتخب امام محمد باقر (علیه السلام) نسخه متنی

اینجــــا یک کتابخانه دیجیتالی است

با بیش از 100000 منبع الکترونیکی رایگان به زبان فارسی ، عربی و انگلیسی

احادیث منتخب امام محمد باقر (علیه السلام) - نسخه متنی

| نمايش فراداده ، افزودن یک نقد و بررسی
افزودن به کتابخانه شخصی
ارسال به دوستان
جستجو در متن کتاب
بیشتر
تنظیمات قلم

فونت

اندازه قلم

+ - پیش فرض

حالت نمایش

روز نیمروز شب
جستجو در لغت نامه
بیشتر
توضیحات
افزودن یادداشت جدید

احاديث منتخب امام محمد باقر عليه
السلام

احاديث منتخب




امام محمد باقر عليه السلام





1- قالَ الاْمامُ أبوُ
جَعْفَر محمّد الباقر (عَلَيْه السلام)
:


إذا أرَدْتَ أنْ تَعْلَمَ أنَّ
فيكَ خَيْراً، فَانْظُرْ إلى قَلْبِكَ
فَإنْ كانَ يُحِبُّ أهْلَ طاعَةِ
اللّهِ وَ يُبْغِضُ أهْلَ
مَعْصِيَتِهِ فَفيكَ خَيْرٌ; وَاللّهُ
يُحِبُّك، وَ إذا كانَ يُبْغِضُ أهْلَ
طاعَةِ اللّهِ وَ يُحِبّ أهْلَ
مَعْصِيَتِهِ فَلَيْسَ فيكَ خَيْرٌ; وَ
اللّهُ يُبْغِضُكَ، وَالْمَرْءُ مَعَ
مَنْ أحَبَّ.([1])

حضرت امام محمد
باقر (عليه السلام) فرمود: اگر خواستى
بدانى كه در وجودت خير و خوشبختى هست يا
نه، به درون خود دقّت كن اگر اهل عبادت و
طاعت را دوست دارى و از اهل معصيت و گناه
ناخوشايندى، پس در وجودت خير و سعادت
وجود دارد; و خداوند تو را دوست مى دارد.


ولى چنانچه از اهل طاعت و عبادت
ناخوشايند باشى و به اهل معصيت عشق و
علاقه ورزيدى، پس خير و خوبى در تو
نباشد; و خداوند تو را دشمن دارد.

و هر انسانى با هر كسى كه به او عشق و
علاقه دارد، با همان محشور مى گردد.

2- قالَ (عليه السلام): مَنْ كَفَّ
عَنْ أعْراضِ النّاسِ أقالَهُ اللّهُ
نَفْسَهُ يَوْمَ الْقِيامَةِ، وَ مَنْ
كَفَّ غَضَبَهُ عَنِ النّاسِ كَفَّ
اللّهُ عَنْهُ غَضَبَهُ يَوْمَ
الْقِيامَةِ.([2])

فرمود: هركس
دنبال هتك حرمت - ناموس و آبروى - ديگران
نباشد، خداوند متعال او را در قيامت
مورد عفو و بخشش قرار مى دهد; و هركس غضب
و خشم خود را از ديگران باز دارد،
خداوند نيز خشم و غضب خود را در قيامت از
او بر طرف مى سازد.

3- قالَ (عليه
السلام): مَنْ ثَبَتَ عَلى وِلايَتِنا
فِي غِيْبَةِ قائِمِنا، أعْطاهُ اللهُ
عَزَّ وَ جَلَّ اَجْرَ ألْفِ شَهيد
مِنْ شُهَداءِ بَدْر وَ حُنَيْن.([3])

فرمود: كسى كه در زمان غيبت امام
زمان (عجّل الله فرجه الشّريف) بر ايمان
و ولايت ما اهل بيت عصمت و طهارت پا برجا
و ثابت بماند، خداوند متعال پاداش و
ثواب هزار شهيد از شهداى جنگ بدر و حنين
به او عطا مى فرمايد.

4- قالَ (عليه
السلام): لَوْ أنَّ الاْمامَ رُفِعَ
مِنَ الاْرْضِ ساعَةً، لَماجَتْ
بِأهْلِها كَما يَمُوجُ الْبَحْرُ
بِأهْلِهِ.([4])

فرمود: اگر امام و
حجّت خدا لحظه اى از روى زمين و از بين
افراد جامعه برداشته شود، زمين اهل خود
را در خود مى بلعد و فرو مى برد همان
طورى كه دريا چيزهاى خود را در خود
متلاطم و آشفته مى سازد.

5- قالَ
(عليه السلام): إنَّ جَميعَ دَوابِّ
الاْرْضِ لَتُصَلّي عَلى طالِبِ
الْعِلْمِ حَتّى الْحيتانِ في
الْبَحْرِ.([5])

فرمود: به درستى كه
تمام موجودات و جانوراان زمين و بلكه
ماهيان دريا براى تحصيل كنندگان علوم ـ
اسلامى و معارف الهى ـ تحيّت و درود مى
فرستند.

6- قالَ (عليه السلام):
لَوْ أُوتيتُ بِشابٍّ مِنْ شَبابِ
الشّيعَةِ لا يَتَفَقَّهُ فِي
الدّينِ، لَأَوجَعْتُهُ.([6])

فرمود: اگر جوانى از جوانان شيعه را
نزد من بياورند كه به مسائل دين ـ و
زندگى ـ آشنا نباشد، او را تنبيه و
تأديب خواهم كرد (تا به دنبال تحصيل
مسائل دين برود).

7- قالَ (عليه
السلام): مَنْ أفْتَى النّاسَ بِغَيْرِ
عِلْم وَ لا هُدىً، لَعَنَتْهُ
مَلائِكَةُ الرَّحْمَةِ وَ مَلائِكَةُ
الْعَذابِ، وَ لَحِقَهُ وِزْرُ مَنْ
عَمِلَ بِفَتْياهُ.([7])

فرمود:
هركس درباره مسائل دين فتوا و نظريه اى
دهد كه بدون علم و اطّلاع باشد، ملائكه
رحمت و ملائكه عذاب او را لعن و نفرين مى
كنند و گناه عمل كننده ـ اگر خلاف باشد ـ
بر عهده گوينده است.

8- قالَ (عليه
السلام): الصَّلاةُ عَمُودُ الدّينِ،
مَثَلُها كَمَثَلِ عَمُودِ
الْفِسْطاطِ، إذا ثَبَتَ الْعَمُودُ
ثَبَتَ الاَْوْتادُ وَ الاَْطْناب، وَ
إذا مالَ الْعَمُودُ وَانْكَسَرَ لَمْ
يَثْبُتْ وَ تَدٌ وَ لا طَنَبٌ.([8])

فرمود: نماز ستون دين است و مثالش
همانند تيرك و ستون خيمه مى باشد كه
چنانچه محكم و استوار باشد ميخ ها و
طناب هاى اطراف آن پا بر جا خواهد بود
ولى اگر ستون سُست يا كج باشد ميخ ها و
طنابهاى اطراف آن نمى تواند پا برجا
باشد.

9- قالَ (عليه السلام): لا
تَتَهاوَنْ بَصَلاتِكَ، فَإنَّ
النَّبيَّ (صلى الله عليه وآله وسلم)
قالَ عِنْدَ مَوْتِهِ: لَيْسَ مِنّى
مَنِ اسْتَخَفَّ بِصَلاتِهِ، لَيْسَ
مِنّى، مَنْ شَرِبَ مُسْكِراً، لا
يَرِدُ عَلَىّ الْحَوْضَ، لا وَ
اللهِ.([9])

فرمود: نسبت به نماز بى
اعتنا مباش و آن را سبك و ناچيز مشمار،
همانا كه پيامبر خدا هنگام وفات خود
فرمود:

هركس نماز را سبك شمارد و
يا مسكرات بنوشد از ـ امّت ـ من نيست و
بر حوض كوثر وارد نخواهد شد.

10-
قالَ (عليه السلام): بُنِيَ الاْسْلامُ
عَلى خَمْسَةِ أشْياء: عَلَى
الصَّلاةِ، وَ الزَّكاةِ، وَ
الْحَجِّ، وَ الصَّوْمِ، وَ
الْوِلايَةِ، وَ لَمْ يُنادَ بِشَيْىء
مِثْلَ ما نُودِىَ لِلْوِلايَةِ.([10])

فرمود: دين مبين اسلام بر پنج پايه
و اساس استوار است: نماز، زكات، خمس،
حجّ، روزه، ولايت اهل بيت عصمت و طهارت
(عليهم السلام).

سپس افزود: آن
مقدارى كه نسبت به ولايت سفارش شده است
نسبت به هيچ كدام تأكيد نگرديده است و
ولايت اساس و محور تمام اعمال مى باشد.


11- قالَ (عليه السلام): مَنْ دَعَا
اللهَ بِنا أفْلَحَ، وَ مَنْ دَعاهُ
بِغَيْرِنا هَلَكَ وَ اسْتَهْلَكَ.([11])


فرمود: هر كه خداوند را به وسيله
ما بخواند و ما را واسطه قرار دهد
رستگار و موفّق خواهد شد.

و كسى
كه غير از ما اهل بيت ـ عصمت و طهارت ـ را
وسيله گرداند نااميد و هلاك خواهد گشت.


12- قالَ (عليه السلام):
الاْعْمالُ تُضاعَفُ يَوْمَ
الْجُمُعَةِ، فَأكْثِرُوا فيها مِنَ
الصَّلاةِ وَ الصَّدَقَةِ وَ
الدُّعاءِ.([12])

فرمود: پاداش
اعمال ـ بد يا خوب ـ در روز جمعه دو
برابر ديگر روزها است، پس سعى نمائيد در
اين روز نماز و صدقه و دعا بسيار انجام
دهيد.

13- قالَ (عليه السلام): مَنْ
طَلَبَ الدُّنْيا اسْتِعْفافاً عَنِ
النّاسِ، وَ سَعْياً عَلى أهْلِهِ، وَ
تَعَطُّفاً عَلى جارِهِ، لَقَى اللهَ
عَزَّ وَجَلَّ يَوْمَ الْقِيامَةِ وَ
وَجْهُهُ مِثْلُ الْقَمَرِ لَيْلَةَ
الْبَدْرِ.([13])

فرمود: هركس دنيا
را به جهت يكى از اين سه حالت طلب كند: بى
نيازى از مردم، آسايش و رفاه خانواده و
عائله اش، كمك و رسيدگى به همسايه اش.

روز قيامت در حالتى محشور مى گردد و
به ملاقات خداوند متعال نايل مى شود كه
صورتش همچون ماه شب چهارده، نورانى است.


14- قالَ (عليه السلام): ثَلاثٌ
لَمْ يَجْعَلِ اللهُ لِأحَد فيهِنَّ
رُخْضةً: أداءُ الاْمانَةِ إلَى
الْبِرِّ وَ الْفاجِرِ، وَ الْوَفاءُ
بِالْعَهْدِ لِلْبِّرِ وَ الْفاجِرِ،
وَ بِرُّ الْوالِدَيْنِ بِرَّيْنِ
كانا اَوْ فاجِرَيْنِ.([14])

فرمود:
خداوند سبحان در سه چيز رخصت قرار نداده
است:

امانت را سالم تحويل صاحبش
دادن، خواه آن كه صاحبش آدم خوبى باشد
يا فاجر.

وفاى به عهد نسبت به هر
شخصى خوب باشد يا بد.

پ

15-
قالَ (عليه السلام): إنَّ الْجَنَّةَ وَ
الْحُورَ لَتَشْتاقُ إلى مَنْ
يَكْسَحُ الْمَسْجِدَ، اَوْ يَأخُذُ
مِنْهُ الْقَذى.([15])

فرمود: همانا
بهشت و حورالعين در انتظار افرادى است
كه در نظافت و تميز كردن مسجد سعى و تلاش
نمايند.

16- قالَ (عليه السلام):
إنَّما يَبْتَلِى الْمُؤمِنُ فِى
الدُّنْيا عَلى قَدْرِ دينِهِ.([16])

فرمود: همانا مؤمن در اين دنيا هر
مقدارى كه دين و ايمان داشته باشد به
همان اندازه مورد امتحان و آزمايش قرار
مى گيرد.

17- قالَ (عليه السلام): لا
يَكُونُ الْعَبْدُ عابِداً لِلّهِ
حَقَّ عِبادَتِهِ حَتّى يَنْقَطِعَ
عَنِ الْخَلْقِ كُلِّهِمْ، فَحينَئِذ
يَقُولُ: هذا خالِصٌ لى، فَيَقْبَلُهُ
بِكَرَمِهِ.([17])

فرمود: كسى به
بندگى و ستايش گر حقيقى در برابر خداوند
نمى رسد مگر آن كه از تمام افراد قطع
اميد كند و تنها اميدش خداى يكتا باشد.


در يك چنين حالتى خداوند گويد:
اين عمل خالصانه براى من است و آن را
مورد قبول و عنايت خود قرار مى دهد.

18- قالَ (عليه السلام): اُقْسِمُ
بِاللهِ وَ هُوَ حَقٌّ، مافَتَحَ
رَجُلٌ عَلى نَفْسِهِ بابَ
الْمَسْألَةِ إلاّ فَتَحَ اللهُ
عَلَيْهِ بابَ فَقْر.([18])

فرمود:
سوگند به خدائى كه بر حقّ است، چنانچه
شخصى در موردى، تقاضاى خود را به يكى از
هم نوعان خود بگويد و بدون توجّه به
خداوند متعال درخواست كمك نمايد،
خداوند درى از درهاى فقر و تنگ دستى را
بر او بگشايد.

19- قالَ (عليه
السلام): مَنْ قَضى مُسْلِماً
حاجَتَهُ، قالَ اللهُ عَزَّ وَ جَلَّ:
ثَوابُكَ عَلَىَّ وَلا اَرْضى لَكَ
ثَواباً دُونَ الْجَنَّةِ.([19])

فرمود: هركس حاجتى را براى مسلمانى
برآورده كند و گره از مشگلش بگشايد،
خداوند متعال به او خطاب كند:

ثواب و پاداش تو بر عهده من خواهد بود
و
غير از بهشت چيز ديگرى لايق تو نخواهد
بود.

20- قالَ (عليه السلام): إنَّ
اللهَ عَزَّ وَ جَلَّ أَوْحى إلى
شُعَيْب النَّبي(صلى الله عليه وآله
وسلم): إنّى مُعَذِّبٌ مِنْ قَوْمِكَ
مِائَةَ ألْف، أرْبَعينَ ألْفاً مِنْ
شِرارِهِمْ وَ سِتّينَ ألْفاً من
خِيارِهِمْ.

فقال: يارَبِّ
هؤُلاءِ الاْشْرار فَما بالُ
الاْخْيار؟ فَأوحىَ اللهُ إلَيْهِ:
إنَّهُمْ داهَنُوا أهْلَ الْمَعاصى وَ
لَمْ يَغْضِبُوا لِغَضَبي.([20])

فرمود: همانا خداوند متعال، براى
حضرت
شعيب (عليه السلام)وحى فرستاد: من از قوم
تو يكصد هزار نفر را عذاب و هلاك مى
نمايم كه شصت هزار نفر ايشان، اشرار و
چهل هزار نفر ديگرشان از خوبان و عبادت
كنندگان خواهند بود.

حضرت شعيب
(عليه السلام) سؤال نمود: اشرار كه
مستحقّ عذاب هستند ولى خوبان را چرا
عذاب مى نمائى؟

خداوند وحى نمود:
به جهت آن كه اين افراد، نسبت به
گناهكاران بى تفاوت بوده و با ايشان
سازش مى كردند.

21- قالَ (عليه
السلام): مَنْ أطْعَمَ مُؤْمِناً،
أطْعَمَهُ اللهُ مِنْ ثِمارِ
الْجَنَّةِ.([21])

فرمود: هركس
مؤمنى را طعام دهد، خداوند از ميوه هاى
بهشتى روزى او گرداند.

22- قالَ
(عليه السلام): مَنْ حَمَلَ أخاهُ عَلى
رَحْلِهِ بَعَثَهُ اللهُ يَوْمَ
الْقِيامَةِ إلىَ الْمَوْقِفِ عَلى
ناقَةِ مِنْ نُوْقِ الْجَنَّةِ يُباهى
بِهِ الْمَلائِكَةَ.([22])

فرمود:
كسى كه برادرش را (و هركس كه در مسير راه
بدون وسيله است) سوار وسيله نقليه خود
كند ـ و حتّى الإمكان او را به مقصد
برساند ـ خداوند متعال او را در قيامت
سوار شترى از شترهاى بهشتى مى گرداند ـ
كه سريع او را به مقصد برساند و از شدائد
و سختى هاى محشر در امان گردد ـ، و به بر
ملائكه مباهات و افتخار مى كنند.

23- قالَ (عليه السلام): إذا دَخَلَ
أحَدُكُمْ عَلى أخيهِ فى بَيْتِهِ،
فَلْيَقَعُدْ حَيْثُ يَأمُرُهُ صاحِبُ
الرَّحْلِ، فَإنَّ صاحِبَ الْبَيْتِ
أعْرَفُ بِعَوْرة بَيْتِهِ مِنَ
الدّاخِلِ عَلَيْهِ.([23])

فرمود:
هنگامى به منزل يكى از برادران و
دوستانتان وارد شديد، هر كجا به شما گفت
بنشينيد، بپذيريد و همانجا بنشينيد،
چون كه صاحب منزل بيش از ديگران به
اسرار منزل خود آشنا و آگاه است.

24- قالَ (عليه السلام): اَلْجَنَّةُ
مُحَرَّمَةٌ عَلَى الْفَتّانينَ
الْمشّائينَ بِالنَّميمَةِ.([24])

فرمود: بهشت ـ و نعمت هاى حيات بخش آن
ـ
براى اشخاص فتنه گر و سخن چينِ آشوب
طلب، حرام است.

25- قالَ (عليه
السلام): إنّا نَأمُرُ صِبْيانَنا
بِالصَّلاةِ إذا كانُوا بَنى خَمْسِ
سِنين، فَمُرُوا صِبْيانَكُمْ إذا
كانوا بَنى سَبْعِ سِنين.([25])

فرمود: ما ـ اهل بيت عصمت و طهارت ـ
كودكان خود را از دوران پنج سالگى به
انجام نماز دستور مى دهيم، ولى شما ـ
دوستان و پيروان ما ـ فرزندان خود را از
سنين هفت سالگى وادار به نماز نمائيد.

26- قالَ (عليه السلام): مَنْ حَمَلَ
جِنازَةً مِنْ اَرْبَع جَوانِبِها،
غَفَرَ اللهُ لَهُ اَرْبَعينَ
كَبيرَةً.([26])

فرمود: هركس جنازه
اى را تشييع نمايد و چهار جانب تابوت را
بر شانه خود حمل كند، خداوند چهل گناه
از گناهانش را مى آمرزد.

27- قالَ
(عليه السلام): خَفِ اللهَ تَعالى
لِقُدْرَتِهِ عَلَيْكَ، وَ اسْتَحِ
مِنْهُ لِقُرْبِهِ مِنْكَ.([27])

فرمود: بترس از قدرت بى منتهاى
خداوند
متعال كه از ـ جهات مختلف ـ بر تو دارد،
و از خداوند شرم و حيا كن ـ در انجام
گناهان ـ به جهت آن كه از هر چيزى به تو
نزديك تر است.

28- قالَ (عليه
السلام): الْحِكْمَةُ ضالَّةُ
الْمُؤْمِنِ، فَحَيْثُ ماوَجَدَ
أحَدُكُمْ ضالَّتَهُ
فَلْيَأخُذْها.([28])

فرمود: دانش و
حكمت، گمشده ـ ارزشمندى است براى ـ مؤمن
كه هر كجا و نزد هركس يافت شود بايد آن
را دريافت نمايد.

29- قالَ (عليه
السلام): فِي الْمِلْحِ شِفاءٌ مِنْ
سَبْعينَ داء، ثُمَّ قالَ: لَوْ
يَعْلَمُ النّاسُ ما فِى الْمِلْحِ ما
تَداوَوا إلاّ بِهِ.([29])

فرمود:
نمك شفابخش و درمان كننده هفتاد نوع مرض
و درد خواهد بود و افزود چنانچه مردم
خواصّ نمك مى شناختند به چيزى غير از
نمك مداوا و درمان نمى كردند.

30-
قالَ (عليه السلام): إنَّ الْمُؤمِنَ
إذا صافَحَ الْمُؤمِنَ تَفَرَّقا مِنْ
غَيْرِ ذَنْب.([30])

فرمود: همانا
مؤمنى كه با برادر مؤمنش ديدار و مصافحه
نمايد، گناهانشان ريخته مى شود و بدون
گناه از يكديگر جدا خواهند شد.

31-
قالَ (عليه السلام): مَثَلُ الْحَريصِ
عَلَى الدُّنْيا مَثَلُ ذَرْوَةِ
الْقَزِّ، كُلَّما ازْدادَتْ عَلى
نَفْسِها لَفّاً كانَ أبْعَدُ مِنَ
الْخُرُوجِ حَتّى تَمُوتَ غَمّاً.([31])


فرمود: تمثيل افراد حريص به مال و
زيورآلات دنيا همانند كرم ابريشمى است
كه هر چه اطراف خود بچرخد و بيشتر
فعاليّت كند و تارهاى ابريشم را به دور
خود بپيچد، خارج شدنش از بين آن تارها
سخت تر گردد و چه بسا غير ممكن مى شود تا
جائى كه چاره اى جز مرگ نداشته باشد.

32- قالَ (عليه السلام): إنَّ
الْمُؤْمِنَ أخُ الْمُؤمِنِ لا
يَشْتِمُهُ، وَ لا يُحَرِّمُهُ، وَ لا
يُسيىءُ بِهِ الظَّنَّ.([32])

فرمود: مؤمن برادر مؤمن است، بايد او
را دشنام ندهد، سرزنش و بدگوئى نكند، و
او را از خوبيها محروم نگرداند، و به او
بدگمان نباشد.

33- قالَ (عليه
السلام): اَلْكَمالُ كُلُّ الْكَمالِ،
التَّفَقُّهُ فِى الدّينِ، وَ
الصَّبْرُ عَلَى النائِبَةِ، وَ
تَقْديرُ الْمَعيشَةِ.([33])

فرمود: تمام كمالات - معنوى و مادّى
انسان - در فقاهت و شناخت دقيق و صحيح
مسائل دين و معارف الهى است; و صبر و
شكيبائى در مقابل ناملايمات، و نيز
زندگى را با تدبّر و مديريّت برنامه
ريزى كردن مى باشد.

34- قالَ (عليه
السلام): صِلِةُ الاْرْحامِ تُزَكّي
الاْعْمالَ، وَ تُنْمِى الاْمْوالَ،
وَ تَدْفَعُ الْبَلْوى، وَ تُيَسِّرُ
الْحِسابَ، وَ تُنْسِىءُ فِى
الاْجَلِ.([34])

صله رحم نمودن (پنج
فايده دارد:) موجب تزكيه اعمال و عبادات
مى شود، سبب رشد و بركت در اموال مى
گردد، بلاها، آفات; و گرفتارى ها را دفع
و بر طرف مى نمايد، حساب (قبر و قيامت) را
آسان مى گرداند و مرگ و أجل (معلّق) را
تأخير مى اندازد.

35- قالَ (عليه
السلام): فَضْلُ صَلاةِ الْجَماعَةِ
عَلى صَلاةِ الرَّجُلِ فَرْداً
خَمْساً وَ عِشْرينَ دَرَجَةً فِى
الْجَنَّةِ.([35])

فرمود: فضيلت و
برترى نماز جماعت بر نماز فرادا و تنها،
بيست و پنج درجه از مقامات بهشتى است.

36- قالَ (عليه السلام): وَ أمَّا
الْمُنْجِيات: فَخَوْفُ اللهِ فِى
السِّرَ وَ الْعَلانِيَةِ، وَ
الْقَصْدُ فِى الْغِنى وَ الْفَقْرِ،
وَ كَلِمَةُ الْعَدْلِ فِى الرِّضا وَ
السّخَطِ.([36])

فرمود: از اسباب
نجات، ترس از خدا در خفاء و آشكارا است،
رعايت اقتصاد و صرفه جوئى در تمام حالات
بى نيازى و نيازمندى، نيز رعايت انصاف و
گفتن سخن حقّ و عدالت در همه حالت هاى
خوشى و ناراحتى.

37- قالَ (عليه
السلام): لا تَنالُ وِلايَتُنا إلاّ
بِالْعَمَلِ وَ الْوَرَعِ.([37])

فرمود: ولايت و شفاعت ما شامل نمى شود
مگر افرادى را كه داراى عمل ـ صالح ـ و
نيز پرهيز از گناه داشته باشند.

38- قالَ (عليه السلام): إنَّ أعْمالَ
الْعِبادِ تُعْرَضُ عَلى نَبيِّكُمْ
كُلَّ عَشيَّةِ خَميس، فَلْيَسْتَحِ
أحَدُكُمْ أنْ يُعْرِضَ عَلى نَبيِّهِ
الْعَمَلَ الْقَبيح.([38])

فرمود:
همانا تمام كارها و حركات بندگان در هر
شب جمعه بر پيغمبر اسلام عرضه مى گردد،
پس حياء كنيد از اين كه عمل زشت شما را
نزد پيغمبرتان ارائه دهند.

39-
قالَ (عليه السلام): مَنْ عَلَّمَ بابَ
هُدىً فَلَهُ مِثْلُ أجْرِ مَنْ عَمِلَ
بِهِ، وَلايَنْقُصُ اُولئِكَ مِنْ
أجُورِهِمْ.([39])

فرمود: هركس راه
هدايت و سعادتى را بگشايد و يا به
ديگران تعليم دهد، اجر و پاداش او
همانند كسى است كه به آن كار خير عمل
كرده باشد بدون آن كه از پاداش عمل
كنندگان كسر شود.

40- قالَ (عليه
السلام): اَرْبَعٌ مِنْ
كُنُوزِالْبِرِّ: كِتْمانُ الْحاجَةِ،
وَ كِتْمانُ الصَّدَقَةِ، وَ كِتْمانُ
الْوَجَعِ، وَ كِتْمانُ
الْمُصيبَةِ.([40])

فرمود: چهار
حالت از كنزهاى نيك و پسنديده است:
پوشاندن نياز و حاجت خود را از ديگران،
دادن صدقه و كمك به افراد به طور
مخفيانه و محرمانه، دردها و مشكلات و
ناراحتى ها را تحمّل كردن و هنگام مصيبت
و حوادث، جزع و داد و فرياد نكردن.  





پاورقيها

:


[1] - اصول كافى: ج 2، ص 103، ح 11، وسائل
الشّيعة: ج 16، ص 183، ح 1.

[2] - كتاب
الزّهد: ص 1، ح 9.

[3] - إثبات الهداة: ج
3، ص 467.

[4] - اصول كافي: ج 1، ص 179، ح 12.

[5] - بحارالأنوار: ج 1، ص 137، ح 31.

[6] -
محاسن برقي: ج 1، ص 228.

[7] - اصول كافي: ج
1، ص 42، ح 3، و مستدرك الوسائل: ج 17، ص 244.

[8] - وسائل الشيعه: ج 4، ص 27، ح 4424.

[9] -
وسائل الشّيعة: ج 4، ص 23، ح 4413.

[10] -
وسائل الشّيعة: ج 1، ص 18، ح 10.

[11] -
أمالى شيخ طوسى: ج 1، ص 175.

[12] - مستدرك
الوسائل: ج 6، ص 64، ح 15.

[13] - وسائل
الشّيعة: ج 17، ص 21، ح 5.

[14] - وسائل
الشّيعه: ج 21، ص 490، ح 3.

[15] - مستدرك
الوسائل: ج 3، ص 385.

[16] - تنبيه
الخواطر، معروف به مجموعة ورّام: ص 523،
بحارالأنوار: ج 67، ص 210، ح 12، به نقل از
كافى.

[17] - تنبيه الخواطر، معروف به
مجموعة ورّام: ص 427، بحارالأنوار: ج 70، ص
111، ح 14 .

[18] - عدّة الداعى: ص 99، س 15.

[19] - مستدرك الوسائل: ج 12، ص 402، ح 6.

[20] - الجواهرالسنّية: ص 28،
بحارالأنوار: ج 12، ص 386، ح 12، به نقل از
كافى.

[21] - محاسن برقى: ص 393، ح 4.

[22]
- بحارالانوار: ج 7، ص 303، ح 61.

[23] -
وسائل الشّيعة: ج 5، ص 322.

[24] - تنبيه
الخواطر، معروف به مجموعة ورّام: ص 528.

[25] - وسائل الشّيعه: ج 4، ص 31، ح 4434.

[26]
- وسائل الشّيعة: ج 3، ص 3، ح 153.

[27] -
بحارالأنوار: ج 68 ص336، ح 22.

[28] - تنبيه
الخواطر، معروف به مجموعة ورّام: ص 468.

[29] ـ تنبيه الخواطر، معروف به مجموعة
ورّام: ص 468.

[30] - خصال صدوق: ج 1، ص 13.

[31] - وسائل الشّيعة: ج 11، ص 318.

[32] -
تحف العقول: ص 221، بحارالأنوار: ج 78، ص
176، ح 5.

[33] - تحف العقول: ص 213،
بحارالأنوار: ج 78، ص 172، ح 5.

[34] - تحف
العقول: ص 218، بحارالأنوار: ج 74، ص 111، ح
71.

[35] - وسائل الشّيعة: ج 17، ص 37.

[36]
- وسائل الشّيعة: ج 11، ص 174، ح 12.

[37] -
وسائل الشّيعه: ج 11، ص 196.

[38] - وسائل
الشّيعة: ج 11، ص 391.

[39] - وسائل
الشّيعة: ج 1، ص 436.

[40] - تحف العقول: ص
215.





منبع

:



سايت انديشه
قم



 























 




















/ 1