• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
عضویت در خبرنامه
  • چگونگی زندگی موقت در بهشت!!!
  • حضرت آدم (علیه السلام) مرتکب گناه نشده ، بر فرض که مرتکب گناه شده باشد هرگز فرزندان حضرت آدم را به خاطر گناه پدرشان مواخذه نخواهند کرد
  • پیامبر شیعه و پیامبر اهل سنت
  • هردو فرقه، کتاب آسمانی حضرت محمد بن عبد الله(ص) را قرآن می دانند. یعنی هردو فرقه عقیده دارند قرآن کتابی است که خداوند به پیامبر(ص) نازل کرده است تا با آن بشریت را هدایت کند
  • پیامبران کشورهای مترقی
  • آن زمانی که پیامبران نازل می شدند کشورهای مترقی مثل اروپا و آمریکا در توحش و بربریت به سر می بردند و بویی از تمدن نبرده بودند. نه تنها آن زمان بلکه، صدها سال بعد هم در بربریت بودند.
  • پیامبرانی که در آسمان زندگی می کنند!
  • ایشان جدّ پدر نوح (علیه السلام) است یعنی قبل از حضرت نوح (علیه السلام) بوده و اولین کسی است که با قلم خط نوشته و اولین کسی است که لباس دوختن را آموخته و به مردم یاد داده و علاوه بر اینکه پیامبر بود به او وحی می شد، به بعضی از علوم مثل علم نجوم ، حساب و هی
  • وضو یکی از تنبیهات حضرت آدم (علیه السلام)
  • درباره فلسفه احکام باید گفت ، عملی که ما انجام می دهیم به خاطر فلسفه احکام نیست که اگر این طوری باشد آن حکم باطل است یعنی اگر مثلاً ما وضو را به خاطر فایده هایی که دارد و به خاطر فلسفه احکامش انجام بدهیم وضو باطل است. ما وضو را برای خدا انجام و اجرای امر
  • حضرت آدم مسئول اصلی گناه انسان ها!
  • مسیحیت معتقد است با گناه آدم همه انسان ها به یک پلیدی مبتلا شدند و برای رهایی از این پلیدی خداوند پسر خودش را که حضرت مسیح بود قربانی کرد تا انسان پاک بشود. این مطلب از نظر ما قابل قبول نیست و در اسلام هر کسی مسئول کار خودش است و با گناه کسی دیگران به پلی
  • توبه حضرت موسی(علیه السلام)
  • راه بازگشت برای انسان همواره بازاست و انسان می تواند هر زمان که بخواهد توبه بکند حتی از گناهان کبیره و می تواند بر گردد و بسیار هم خوب بشود.
  • علت کم صبری حضرت موسی(علیه السلام)!
  • در مورد حضرت خضر (علیه السلام) و حضرت موسی(علیه السلام) نکته ی قابل توجه این است که اینها دو پیغمبر الهی بودند با دو مأموریت مجزا. یکی مأموریت تشریعی داشت یکی مأموریت تکوینی. طبعاً آن که مأموریت تکوینی داشت علمش هم در راستای تکوین بود و آن که مأموریت تشر
  • نماز همان معراج است!
  • برای این که خداوند آیات الهی را در عوالم بالا به پیامبر عظیم الشأن اسلام نشان بدهد این معراج را ترتیب داد. و پیغمبر در عوالم بالا با ارواح پیامبران صحبت کرد در عوالم بالا با فرشتگان الهی که ساکن در آن عوالم هستند صبحت کرد. حوادثی که در عوالم بالا بود به
  • راز جاودانگی اسلام
  • اسلام دین همیشه زنده ای است كه می تواند در شرایط گوناگون زندگی و زمان های مختلف را حل مناسب و سودمندی را برای حل مسائل وتأمین نیازهای بشر ارائه دهد.
  • آسمان هفتم کجاست؟
  • نزدیکی به ذات باریتعالی اگر به معنای تقرب الی الله باشد از اهداف معراج بود و پیغمبر به جائی تقرب پیدا کرد که هیچ وجود مخلوقی نمی تواند به آن جا برسد.
  • تجدید شریعت یا تجدید دین؟
  • متن کتاب آسمانی اسلام که شریعت را در بر دارد از نوع معجزه است و کسی نمی تواند مثل آن را بیاورد. بنابراین امکان تحریف شریعت اسلام صفر است
  • فرشته ی مراقب پیامبر
  • اگر انبیا و ائمه علیهم السلام هم در پاکی و دوری از گناه و عدم انجام گناه مجبور بودند دیگر نمی توانستند برای ماحجت باشند. پس عصمت آنها خصوصاً عصمت عملی ضرورتاً باید اختیاری باشد و هست.
  • آیا پیامبر مجبور بود که آن همه عبادت کند؟!
  • مثل بقیه ی انسانها، می توانستند گناه بکنند ولی با اراده ی خودشان دست از گناه برمی داشتند، ضمن اینکه فرشته هم بود، برهان رب و ایمان خاص و علم خاص هم بود اما هیچ کدام از اینها هرگز در حد مسلوب الاختیار کردن انبیا نبوده است.
  • جد پیامبر حضرت اسحاق است؟
  • بنابراین پیامبران بنی اسرائیل تماماً از نسل حضرت اسحاق علیه السلام بودند که پدر حضرت یعقوب علیه السلام بود , یعقوب هم که اسرائیل است پدر فرزندانش که نبی اسرائیل باشند بوده است. اما این دلیل بر این نمی شود که دیگر از نسل حضرت اسماعیل علیه السلام وافراد دی
  • به این دلیل به زمین آمد
  • تا آدم به روی زمین نیامد ، امر و نهی و تکلیف و شریعتی وجود نداشت. بعد از اینکه آدم هبوط کرد و به زمین آمد و بعد از این که توبه اش پذیرفته شد و به عنوان پیغمبر انتخاب شد و نبوت ایشان شروع شد آن وقت امر و نهی هم مطرح شد. اگر از این به بعد خلافی واقع می شد ش
  • مخالفت قرآن با عصمت حضرت نوح (علیه السلام)
  • عصمت در قرآن فقط شامل انبیا نمی شود، فرشتگان هم معصومند. افرادی مثل حضرت زهرا(علیها سلام) یعنی اهل بیت علیهم السلام هم معصومند. حضرت مریم (علیها سلام) هم از نظر قرآن معصوم است.
  • چرا پیامبر در چهل سالگی مبعوث شد؟
  • آنچه که از نظر شیعه برای امام و پیامبر لازم است بلوغ نیست که بگوییم لازمه نبوت بلوغ است. بنابراین در کودکی هم می توانند پیغمبر باشند و هم می توانند امام باشند اگر مصلحت الهی اقتضا بکند.
  • پیامبر بزرگتر از حضرت آدم!
  • اگر به لحاظ رتبی و به لحاظ وجودی حساب بکنیم حقیقت این است که پیامبر و اهل بیتش، در بین مخلوقات بر همه مخلوقات مقدم هستند ، نه تنها بر آدم که بر بقیه مخلوقات هم مقدم هستند.
  • ای کاش کمی منصف بودیم!
  • ‏ شكى نیست كه هیچ مسلمانى نمى‏تواند بپذیرد كه پیامبر عظیم القدر او هنگام غضب ، حرفهاى نامربوط بزند و به اصحاب خودش ناسزا بگوید آن گاه به آنان بگوید شما حق ندارید ناسزا بگویید! پس چه شد كه چنین نسبتهایى به آن بزرگوار رواج یافت به طورى كه در صحاح اهل سنت نی
  • شرایط معجزه در نظر شیعه و اهل سنت
  • تفاوت دیگر سحر با معجزه این است که ساحر در انجام کار خود ادعای نبوت نمی کند، پس چیزی که از او صادر می شود با معجزه متمایز است، زیرا شرط معجزه این است که صاحب آن ادعای پیامبری کند و بر معجزه خود تحدی نماید
  • آیا پیامبر شیعه و اهل سنت یکی است؟
  • غیر از دریافت و ابلاغ پیام، اهل سنت قائل به عصمت پیامبر نیستد، بلکه آنها فقط اتفاق نظرشان در مورد دریافت و ابلاغ وحی است که عصمت را برای پیامبر لازم می دانند
  • نبوت تبلیغی، نبوت تشریعی
  • پیامبران مجموعا دو وظیفه انجام می داده اند: یکی اینکه از جانب خدا برای بشر قانون و دستور العمل می آورده اند، دوم اینکه مردم را به خدا و عمل به دستورالعملهای الهی آن عصر و زمان دعوت و تبلیغ می کرده اند.
  • نقش بلوغ و رشد فکری بشر در ختم نبوت
  • معنی ختم نبوت این نیست که نیاز بشر به تعلیمات الهی و تبلیغاتی که از راه وحی رسیده رفع شده و چون بشر در اثر بلوغ و رشد فکری نیازی به این تعلیمات ندارد، نبوت پایان یافت، خیر، ابدا نیاز به وحی جدید و تجدید نبوتها رفع شده نه نیاز به دین و تعلیمات الهی.
  • ضرورت بعثت انبیاء
  • از حکیم قبیح است که مخلوقات خویش را بیهوده آفریده باشد و آنها را مهمل و سرگردان قرار دهد، و آن رسولان درست است که مانند دیگر مخلوقات ، مخلوق خدایند، اما از آموزندگان حکمت نزد خدای متعال اند و واسطه میان خداوند و خلق اند،
  • معجزه، خرق قانون طبیعت
  • کسى که دعوى پیغمبرى می کند علاوه بر دعوى صحت شریعت خود دعوى دیگرى دارد و آن این است که با عالم بالا رابطه وحى و نبوت دارد و از جانب خدا مأ موریت دعوت یافته است و این دعوى در جاى خود دلیل می خواهد.
  • تعارض ولایت امامان با خاتمیت
  • با توجه به رشد علمی و عقلی امت پیامبر خاتم (ص) و تربیت یافتن عالمان دینی، پیامبری تبلیغی هم خاتمه یافته و عالمان دین جانشین پیامبران تبلیغی شدند.
  • چرا نیاز به نبوت؟
  • اگر مسأله عالم آخرت را که باز خود پیغمبران هستند که اصل وجود آن‏ را خبر داده‏اند و راه سعادت و راه شقاوت در آنجا را نشان داده‏اند در نظر بگیریم نیاز به انبیاء صد در صد قطعی است و جای بحثی در آن نیست.
  • آیا دین تا ابد معتبر است؟
  • خاتم بودن پیامبر اکرم (ص) و به تبع آن خاتم بودن دین اسلام در آیه 40 از سوره مبارکه احزاب آمده است و به معناى آن است که به وسیله او نبوت پایان داده شده است و دیگر امکان نبوّتی وجود ندارد.
  • معجزه اختصاص به پیامبران ندارد!
  • قرآن معجزه را اعم می داند از اینکه شخصی پیغمبر باشد یا نباشد، همچنانکه حتی مسأله الهام و اینکه به کسی از غیب چیزی القاء بشود نیز اعم است از اینکه شخص پیغمبر باشد یا نباشد باز به دلیل اینکه خود قرآن برای افرادی که آنها پیغمبر نیستند این قضایا را نقل می کند
  • محكمترین سند حقانیّت دین اسلام!
  • یكی ازامتیازهای ویژه ی قران كریم – كه تنها مختص به این كتاب شریف است ودر سایر كتاب های مقدس ادیا ن دیگر به چشم نمی خورد- آسمانی بودن آن است بگونه ای كه تمام الفاظ آن بدون ذرّه ای كم و كاست، از سوی پروردگار متعال بر قلب نازنین رسول گرامی اسلام (صلی الله
  • نیم نگاهی به كتاب های ادیان دیگر
  • كتاب اوستا كتابى است كه بیش از نوزده قرن پس از رحلت ابلاغ كننده آن گردآورى شده آن هم براساس نوشته‏هاى پراكنده‏اى كه تواتر تاریخى در مورد آنها ثابت نیست، كه این امر به شدّت اعتبار و وثاقت این كتاب را مخدوش مى‏سازد.
  • پیوند اهل بیت علیهم السلام و قرآن
  • تمام فرق مسلمین اعم از شیعه وسنی به این واقعیت اعتراف دارند كه اهل بیت - علیهم السلام - حلقه ناگسستنی قرآن هستند و قرآن بدون اهل بیت و اهل بیت بدون قرآن، نمی‎توانند این كشتی پرتلاطم هدایت را به مقصد برسانند. امیدواریم بتوانیم با تمسك به قران و تبعیت از اه
  • آیا مسئله غیبت مختص به امام عصر بوده است؟
  • غیبت آن حضرت سبب مى شود تا نفاق پنهان عده اى آشکار شود و ایمان حقیقى محبان و شیعیان واقعى امام (علیه السلام) در کوره ولایت امام غایب (عجل الله فرجه) از ناخالصى ها و دو رویى ها و سست مایه ها جدا و پاک شود.
  • راههای شناخت پیامبران
  • امام صادق علیه السلام فرمودند: خداوند عزوجل پیامبران را از خزاین لطف و کرم و رحمتش، برخوردار کرد که از علم مخزون خود به آنان آموخت و از میان همه آفریدگان، آنان را برای خود برگزید، پس هیچ یک از خلایق را شباهتی به احوال و اخلاق آنان نیست، زیرا خداوند آنان ر
  • اهداف بعثت پیامبران
  • هدف از آفرینش انسان ها، از آغاز تا انجام، هنگامی قابل تحقق است كه راه دیگری جز حس و عقل، برای شناختن حقایق زندگی و وظایف فردی و گروهی وجود داشته باشد و آن، چیزی جز وحی و فرستادن پیامبران نیست.
  • کیفیت زندگی برزخی
  • در برزخ گرچه عمل نیست ولی مانعی ندارد كه محل معرفت و آگاهی بیشتر باشد. بر این اساس امام كاظم‏علیه السلام فرمود: هر كس از دوستان و پیروان ما بمیرد و هنوز قرآن را به طور كامل فرا نگرفته باشد در قبرش به او تعلیم می‏دهند تا خداوند به این وسیله درجات او را بال
  • مقام نبوت برتر است یا مقام صالحان؟
  • صالح یعنی فردی که لیاقت و صلاحیت فیوضات الهیه و نعمت¬های پایان¬ناپذیر و درجات عالیه و رحمت خاصه حق را پیدا کرده، و این مقامی در طول مقام نبوت نیست، بلکه در کنار و در عرض مقام نبوت است و یکی از ویژگی‌‌های انبیا و مؤمنان است.
  • اهداف معراج پیامبر (صلی الله علیه و آله)
  • روح بزرگ پیامبر اسلام (صلی الله علیه و اله) با مشاهده اسرار عظمت خدا در سراسر جهان هستى، مخصوصاً عالم بالا، درک و دید تازه‌‌اى براى هدایت و رهبرى انسان‌‌ها بیابد.
  • ارتباط حضرت زهرا علیهاالسلام با غیب
  • غیب در الگوهای معین مثل پیامبران، برگزیدگان، اولیا و صاحبان کرامات و در آثار جاویدان و کرامات آنان و در الگوهای فراوان دیگر عینیّت می‏یابد و قلوب ما می‏تواند این الگوها و سمبل ها و همراه آن غیب به ودیعه نهاده شده در آن را در میان گیرد تا محور ایمان و پیون
  • غیب در زندگانی حضرت زهرا(علیهاالسلام)
  • از علی (علیه‏السلام) پرسیدند چگونه خدایی را که ندیده می‏پرستد، پاسخ داد: «خدایی را که ندیده‏ام نمی‏پرستم، خدا را چشمان سر به مشاهده نمی‏بیند بلکه دل ها او را با حقایق ایمان دیده است».
  • عصمت جبری یا اختیاری؟!
  • به همین دلیل بر اساس حکم عقل جایز نیست که خداوند معصیت کار را پاداش دهد امّا به مطیع پاداش ندهد. اما اگر پاداش دادن از باب تفضل بود، این کار جایز بود. این مانند آن است که پدری تصمیم بگیرد برای موفقیت فرزندش در امتحانات مدرسه جایزه ای قرار دهد. اگر فرزند د
  • خصوصیات علم انبیاء
  • علم خداوند به غیب عالم، علمى ذاتى و ازلى ونا محدود است، اما علم پیامبران به غیب (آنچه بوده و هست و خواهد بود) منوط به اذن و اراده الهی و محدود به آن مقدارى است که خداوند ایشان را بر آن مطلع مى‏گرداند نه بیشتر.
  • حقیقت عصمت چیست؟
  • عصمتى که در پیامبران است، جامع هر دو است یعنی پیامبران در علم و عمل معصوم اند؛ یعنى هم کردارشان صالح و مطابق با واقع است، هم دانش و علمشان صائب و برخاسته از مبدئى است که هیچ گونه اشتباه و سهو و نسیان در آن راه ندارد
  • چرا به وحی جدید نیاز نداریم ؟
  • معنای ختم نبوت‌، این است كه نیازِ به وحی‌ِ جدید و تجدید نبوت رفع شده است‌؛ ولی نیاز به دین و تعلیمات الهی همیشگی است‌؛ كه این مهم را دانشمندان دینی از طریق اجتهاد و استنباط انجام می‌دهند
  • برتری معصومین به انسان‌های قبل از حضرت آدم
  • از امام مجتبی علیه السلام نقل شده که: شهر هایی داریم که در آن شهر ها امامی نیست جز من و برادرم حسین علیهما السلام اما آنها به نظر میاید که در عرض همین عالم باشند نه در طول این عالم.
  • چگونه معصوم شویم؟!
  • ملکه ی عصمت در سطوح مختلفی در همه ی انسان ها وجود دارد و به نحو کامل و جامع آن در معصومین (علیه السلام) تحقق یافته است. درجات انبیاء و امامان نیز بسته به همین ملکه ی عصمت در ایشان معین می شود.