تبیان، دستیار زندگی
کاراکترهای زن، عاشقی نامتعارف، چشم رنگی ها و روایت تاریخ در قاب سینما تلویزیون.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آبان، نامداری، زنان

کاراکترهای زن، عاشقی نامتعارف، چشم رنگی ها و روایت تاریخ در قاب سینما تلویزیون.

بخش سینما تلویزیون تبیان

آبان، نامداری، زنان

سینما تلویزیون

غبارروبی از تاریخ با جادوی سینما  
گزارش را که بخوانید احتمالا می گویید بعضی از اتفاقات که به آن ها اشاره شده، به لطف فیلم و سریال در ذهن ها نمانده و شرح شان در تاریخ آمده است. حرف درستی است اما وجه غالب درباره 10 فیلم و سریالی که در ادامه ملاحظه خواهید کرد این است که یا بخش تاریکی از تاریک را روشن کرده اند و یا باعث شفاف تر شدن برخی وقایع تاریخی و نیز آدم ها شده اند. بهانه این نوشتار اکران «یتیم خانه ایران» و موفقیت «سیانور» است.
آزاده نامداری زیرتیغ 
 آزاده نامداری بعد از فروکش کردن حواشی زندگی اش با یک برنامه تازه به حوزه اجرا بازگشته است. او این بار در فضای مجازی برنامه دارد و پرداختن به مسائل زنان را اولویت قرار داده است. «آبان» نام برنامه تازه خانم نامداری است که تاکنون دو قسمت از آن بارگذاری شده است. این گزارش تحلیل برنامه و نیز اجرای اوست.
زنان از کلیشه تا واقعیت
شخصیت های زنی که در فیلم های سینمایی کلیشه شدند.
عاشقی نامتعارف
سینمای ایران داستان های عاشقانه نامتعارف موفق و همراهی برانگیز متعدد به خود ندیده است. داستان گویی در بستری عاشقانه و تراژیک یکی از کمبود های همیشگی سینمای بی داستان ایران بوده است. «نیمه شب اتفاق افتاد» تجربه نسبتا موفقی از جریان داستان گویی عاشقانه نامتعارف تراژیک است.
چشم رنگی های موفق سینما 
بررسی مسیر حرفه ای بازیگران مرد چشم رنگی كه همچنان حضوری فعال در سینما و تلویزیون دارند.
حواشی سلام بمبئی
سلام بمبئی محصول مشترک ایران و هند است که موفق شد در دو روز اول اکران فروش بالای یک میلیارد را رقم بزند و احتمالا به یکی از پر فروش ترین فیلم های سینمای ایران تبدیل می شود. ملودرامی عاشقانه که هراندازه هم از نظر منتقدان سطحی باشد اما مخاطب را جذب می کند.

کتاب و ادبیات

کتاب مثل شیر مادر است
گفت و گو با هوشنگ مرادی کرمانی، خالق قصه های مجید/ هوشنگ مرادی کرمانی معتقد است: کتاب کاغذی هیچ وقت فراموش نمی شود ولو اینکه در یک برهه زمانی و به دلیل خاصی به آن بی توجهی شود.
بیل گیتس چه کتابی را به دوستانش هدیه می دهد؟
بیل گیتس میلیاردر مشهور یک کتابخوان حرفه ای است و سالانه حدود ?? جلد کتاب می خواند.
دوستی «فیدل» و «گابو»
«فیدل کاسترو» رهبر تازه درگذشته کوبا ویراستار مشهورترین کتاب «گابو» یعنی «صد سال تنهایی» بوده است.

پایداری

دانشجویان مدافع حرم
به مناسبت روز دانشجو یادواره شهدای مدافع حرم مدرسه عالی شهید مطهری با یاد دو شهید از مدافعان حرم این مدرسه برگزار می شود.
تفحص محل شهادت یک سردار
موسسه شهید حسن باقری از تفحص محل شهادت شهید حسن باقری بعد از 34 سال خبر داد.
کار عبادت است
 به منظور پاسداشت سردار شهید «احمد کشوری»، چند روایت معتبر درباره سرداری که کار و فعالیت را عبادت می دانست بیان می کنیم.

هنر

موسیقی در فضای مجازی
در آخرین اطلاعیه ای که دفتر موسیقی وزارت ارشاد منتشر کرده، قطعات موسیقی در فضای مجازی از این پس نیاز به گرفتن مجوز دارند. همچنین اگر به دنبال موسیقی تازه هستید آلبوم  رویای بی تکرار و همچنین موسیقی ناسور بزودی رونمایی می شود.
نقاش ها دیگر «نقش» نمی زنند
رضا لواسانی نقاش و مجسمه ساز معتقد است این روزها نقاشان ما کمتر نقش می زنند و این موضوع باعث شده نقش هایی که بتوانند سالیان متمادی در انواع هنرها به کار گرفته شوند کمتر به وجود آیند.
تصویرهایی از جاودانه های علی حاتمی
چهره مهربان و آرام «مادر»، نگاه سرگردان و غم بار «حاجی واشنگتن» و پرداخت قهرمانانه تصویر «ستارخان» در پوستر فیلم های سینمایی علی حاتمی یادگار دورانی هستند که دست هایی هنرمندانه قادر بودند با روایت یک فیلم در یک تصویر، مردم را به سینماها بکشانند