تبیان، دستیار زندگی
چیستا یثربی نویسنده و کارگردان که با نمایش ˝فقط به خاطر من˝ پس از سه سال در سی و سومین جشنواره تئاتر فجر حضور دارد؛ موضع این نمایش را بیانگر بحران هویت، به ویژه بحران هویت ایرانی ذکر کرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

یثربی در راه فجر


چیستا یثربی نویسنده و کارگردان که با نمایش ،‌فقط به خاطر من،‌ پس از سه سال در سی‌ و سومین جشنواره تئاتر فجر حضور دارد؛ موضع این نمایش را بیانگر بحران هویت، به ویژه بحران هویت ایرانی ذکر کرد.

 یثربی در راه فجر

چیستا یثربی نویسنده و کارگردان نمایش "فقط به خاطر من" از جمله آثار پذیرفته شده در بخش تازه‌های تئاتر سی‌وسومین دوره جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در خصوص روند شکل‌گیری این نمایش  گفت: این نمایش در حقیقت بخشی از کتاب "آخرین پری کوچک دریایی" است که کتاب تحسین شده‌ای است و چندین بار موفق به دریافت جایزه شده، ضمن اینکه لازم است اشاره کنم؛ این کتاب جایزه دوسالانه ادبیات نمایشی ایران را هم دریافت کرده و از جانب کسانی مانند زنده‌یاد اکبر رادی نیز تحسین شده است.

یثربی ادامه داد: در این متن اپیزودهای مختلفی وجود دارد و در آن اتفاق‌های مختلف به طور موازی رخ می‌دهد و ما یکی از این اپیزودها را با عنوان "فقط به خاطر من" برای اجرا انتخاب کردیم به این دلیل که متن نمایشنامه "آخرین پری کوچک دریایی" 21 بازیگر زن و دو بازیگر مرد نیاز داشت و به همین خاطر اجرای این کار در جشنواره سخت بود. در نتیجه تصمیم گرفتم که تنها یکی از اپیزودهای این متن را کار کنم. به همین خاطر نام نمایش به "فقط به خاطر من" تغییر یافت اما متاسفانه در رسانه‌ها می‌بینم که این نمایش هنوز بعضا با عنوان "آخرین پری کوچک دریایی" (که عنوان یک کتاب است) به عنوان نمایش من معرفی می‌شود.

این نمایشنامه‌نویس، کارگردان و مدرس دانشگاه در توضیحات دیگری در خصوص جدیدترین اثر نمایشی خود اضافه کرد: در این نمایش 60 دقیقه‌ای 3 بازیگر ایفای نقش می‌کنند و دو نفر هم به عنوان نوازنده، جهت اجرای موسیقی زنده روی صحنه حضور دارند.

یثربی در خصوص خط داستانی نمایش "فقط به خاطر من" توضیح داد: این نمایش در خصوص زنی است که پشت در منزل خود درمانده است بدون اینکه کلید، کارت شناسایی و نه حتی پولی داشته باشد و در حقیقت به نوعی بیانگر بحران هویت و به ویژه بحران هویت ایرانی است. به همین دلیل هم تقاضای من این بود که در بخش مسابقه تئاتر ایران شرکت کنم؛ اما این به این معنا نیست که علاقه‌ای به شرکت در بخش بین‌الملل جشنواره ندارم بلکه مسئله اینست که این نمایش بسیار ایرانی است و درصورتی می‌توان آن را در جایی به جز ایران به اجرا گذاشت که فضای نمایش به گونه‌ای مختص آن کشور یا محل تغییر یابد یعنی اگر این نمایش قرار است که در آلمان نمایش داده شود باید به گونه‌ای باشد که نشان دهد بازیگر نمایش در آلمان پشت در منزل خود مانده است و نه در کوچه‌های تهران.

کارگردان نمایش "فقط به خاطر من" با تاکید بر واقعی بودن این نمایش، گفت: همانگونه که مارکز می‌گفت؛ من خبرهایم را از یک اتفاق واقعی می‌گیرم و هیچ‌کس هم باور نمی‌کند؛ داستان این نمایش هم بسیار واقعی شروع شد و درست به شیوه مارکز که همان رئال جادویی است نمایش را اجرا کردیم.

ما ابتدا باید به این واقعیت توجه کنیم که چه چیزی در این دنیا برای همه است. چراکه بسیاری از افراد نیز اساسا به تئاتر علاقه‌ای ندارند و اینکه ما بخواهیم همه به تئاتر علاقه‌مند شوند یک نوع زور و اجحاف است.

یثربی با بیان این مطلب ادامه داد: اگرچه این کار به شدت اجتماعی است اما نمی‌توانستم آن را خیلی واقع‌گرایانه بنویسم و شما زمانی‌که نمایش را ببینید دلیل آن را متوجه خواهید شد؛ به دلیل اینکه حدیث نفس سه نسل شامل دهه‌های 50،60 و70 است و بنابراین اگر آن را به گونه‌ای خیلی واقعی می‌نوشتم به شدت به شعار و روزنامه‌نگاری شبیه می‌شد و در نتیجه تنها راه آن رئال جادویی بود.

این هنرمند عرصه تئاتر با اشاره به شعار جشنواره تئاتر فجر مبنی بر "تئاتر برای همه"، با توجه به شرایط واقعی اجتماع، گفت: ما ابتدا باید به این واقعیت توجه کنیم که چه چیزی در این دنیا برای همه است. چراکه بسیاری از افراد نیز اساسا به تئاتر علاقه‌ای ندارند و اینکه ما بخواهیم همه به تئاتر علاقه‌مند شوند یک نوع زور و اجحاف است.

یثربی ادامه داد: من معتقدم اگر چنانچه این شعار را به گونه‌ای دیگر مطرح کنیم و بگوییم؛ "همه برای تئاتر" به این معنی که از همه سوژه‌های زندگی مردم در جهت خدمت به تئاتر برای بهبود الگوی زندگی و بالا بردن سطح زندگی مردم استفاده کنیم؛ یعنی همان کاری که تئاتر درمانی انجام می‌دهد بهتر خواهد بود.

این نویسنده و کارگردان همچنین با اشاره به تکراری بودن شعار جشنواره، گفت: البته این شعار مخالفینی نیز دارد به این دلیل که یک امر غیرممکن است؛ درست مثل اینکه بگوییم "فوتبال برای همه" و یا "شعر برای همه" و بنابراین کسانی قطعا به مخالفت برخواهند خواست و به همین دلیل است که نظر من اینست که به جای اینکه بگوییم "تئاتر برای همه" بهتر است از عنوان "همه برای تئاتر" استفاده کنیم.

یثربی در بخش دیگری از این گفت‌وگو اظهار کرد: من آرزو می‌کنم که ای‌کاش جامعه ما به مانند تاجیک‌ها به این احساس برسند که تئاتر جایی است برای نفس کشیدن و در دنیایی که به سمت تاریکی و ناامیدی پیش می‌رود در مردم این انگیزه را ایجاد کند که هنوز بارقه‌هایی از نور در این دنیا وجود دارد.

نمایش " فقط به خاطر من" به نویسندگی و کارگردانی چیستا یثربی از جمله آثار پذیرفته شده در بخش تازه‌های تئاتر سی‌وسومین جشنواره بین‌المللی جشنواره تئاتر فجر، با بازی مارال مختاری، مسعود خواجه‌وند و الهه ابوطالبی و همچنین یاسر شیرزاد و مهدی مختاری به عنوان نوازنده، روز 5 بهمن‌ماه در پنجمین روز جشنواره سی‌وسوم تئاتر فجر، در تالار چهارسو مجموعه تئاتر شهر روی صحنه می‌رود.

بخش سینما وتلویزیون تبیان


منبع: هنر آنلاین