تبیان، دستیار زندگی
زندگی شهیدان افراسیابی توسط انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس در قالب یک سریال ساخته خواهد شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شهیدان افراسیابی در قاب تصویر


زندگی شهیدان افراسیابی توسط انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس در قالب یک سریال ساخته خواهد شد.

شهیدان افراسیابی در قاب تصویر

چندی است که انجمن سینمای دفاع مقدس وارد حوزه سریال سازی شده و البته چند سوژه اجتماعی را هم دستمایه ساخت قرار داده ؛ با این حال روح الله سهرابی قائم مقام انجمن می گوید: « رویکرد انجمن دفاع مقدس تغییر نكرده و در كنار مسائل روز ، هدف اصلی یعنی انقلاب و جنگ را هم فراموش نكرده است برای همین چند سریال با این موضوع در دستور ساخت داریم که یكی از آن ها با موضوع شهیدان افراسیابی است؛ برای نخستین بار ایده ساخت سریالی درباره این 5 برادر شهید در انجمن مطرح شد و حالا هم پژوهش آن تمام شده. ضمن این كه سه خانواده پنج و شش شهیده را شناسیایی كرده ایم و ان شاء الله سریال آن ها را هم خواهیم ساخت.» ظاهرا انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس عزمش را برای سریال سازی جزم كرده . این انجمن تا كنون بیشتر در زمینه تولید فیلم سینمایی فعالیت داشت و مدتی است با تغییر شیوه سراغ سریال سازی هم رفته.سریال صد قسمتی «كیمیا» با مشاركت این انجمن در حال تولید است و سریال بعدی با نام «كایدون» بزودی كلید می خورد. اما این همه ماجرا نیست؛روح اله سهرابی قائم مقام انجمن دفاع مقدس از پروژه های دیگری خبر می دهد كه قرار است با مشاركت آن ها در قالب سریال تلویزیونی به به سرانجام برسند. جالب است بدانید كه این سریال ها محدود به ژانر دفاع مقدس نیستند؛ یكی از آن ها با موضوع اعتیاد ساخته می شود. سهرابی می گوید:«سریال «زهر قند» با موضوع اعتیاد و مواد مخدر در 26 قسمت تولید خواهد شد. روح الله صدیقی نگارش آن را تمام كرده و متن آن این روزها در حال بازخوانی است .چند كارگردان مد نظر داریم كه پس از جذب سرمایه و مشاركت چند ارگان تولید را آغاز خواهیم كرد.»

سهرابی به دیگر سریال كه موضوع آن ماجرای تیپ بدر و احرار است هم اشاره می كند و در توضیح بیشتر می گوید: « این سریال در 26 قسمت قصد دارد از نگاهی دیگر تیپ احرار را به تصویر بكشد. سریال در واقع ماجرای سرگذشت رزمندگان عراقی است كه به باطل بودن صدام و حقانیت رزمندگان ایران اعتقاد داشتند و جلوی بعثی ها ایستادند.» آن طور كه سهرابی می گوید انجمن علاوه بر فیلم «ابراهیم در آتش» با موضوع زندگی شهید همت (به كارگردانی رضا میركریمی) قصد تولید فیلمی بر اساس زندگی شهید طاهره هاشمی را دارد كه البته هنوز در مرحله طرح اولیه است.

برای نخستین بار ایده ساخت سریالی درباره شهیدان افراسیابی در انجمن مطرح شد و حالا هم پژوهش آن تمام شده. ضمن این كه سه خانواده پنج و شش شهیده را شناسیایی كرده ایم و ان شاء الله سریال آن ها را هم خواهیم ساخت.

در دهه اخیر بازیگران و كارگردانان مطرحی از سینما به تلویزیون كوچ كرده اند و حالا نام انجمن سینمای دفاع مقدس به عنوان یكی از مراكز شاخص تولیدات سینمایی به این فهرست بلند بالا اضافه شده. روایت روح الله سهرابی از این تغییر روش را بخوانید:

به دنبال مخاطب بیشتر

این واقعیتی است كه در حال حاضر میزان مخاطب یك فیلم سینمایی به اندازه ای نیست كه انتظارات را برآورده كند. برای ما مهم است كه طیف وسیع تری از مخاطب را درگیر مفاهیمی كنیم كه مد نظرمان بوده و هست. به همین دلیل به این نتیجه رسیدیم كه در كنار تولیدات سینمایی از طریق تلویزیون با مخاطب گسترده تری ارتباط برقرار كنیم. لذا در جلساتی كه داشتیم به این نتیجه رسدیم كه به سمت سریال سازی برویم. از اواخر سال 90 تصمیم بر این شد كه سریال سازی در دستور كار انجمن قرار گیرد آن هم نه فقط با موضوع دفاع مقدس. در ادامه در اتاق فكرهایی كه داشتیم موضوعات مختلف را اولویت بندی كردیم بر اساس ضرورت هام و به حدود 10 موضوع و اولویت اصلی رسیدیم و از همان موقع كلید نوشتن چند فیلمنامه را زدیم.

شهیدان افراسیابی در قاب تصویر

توقع سودآوری نداریم

در مقوله فرهنگی آن هم از جنس دفاع مقدس یك مقدار باید نگاه ها را عوض كنیم و از شكل صرفا بازگشت سرمایه و تولید سرمایه ای عبور كنیم اما این معنایش این نیست كه كل آثار و پروژه ها باید همین مسیر را بروند. مثال عرض می كنم «قلاده های طلا» برای ما بازگشت سرمایه داشت. 50 قدم آخر از قِبل فروش رایت ویدئویی ،‌تلویزیونی ، اكران جشنواره ها و حتی فروش سینما تا حدی بازگشت سرمایه داشت اما توقع مان این نیست كه به سودآوری برسیم. خیلی از ارگان ها ردیف بودجه ای برای بخشی از فعالیت ها كه قرار است صرفا با نگاه ارزشی و فرهنگی تولید شوند دارند و ذیل آن حركت می كنند؛‌انجمن هم این گونه است. اما اگر بتوانیم مولفه هایی در امر تولید تعریف كنیم كه مخاطب حداكثری به سینما بكشیم یا پای تلویزیون بنشانیم و سرمایه برگردد، مطلوب ما است.

در سریال سازی انجمن نفع مادی هم می برد؟

در بحث سریال صادقانه اش را عرض كنم اصلا نگاه انجمن این گونه نبوده كه ما هزینه ای كنیم و آورده مالی داشته باشیم. ما حتی به سمت ساخت سریالی با مضمون اعیتاد رفته ایم ( زهر قند). ما اگر بتوانیم در بدبینانه ترین حالت ممكن حتی 10 خانواده را از چنین آسیب بزرگی كه میلیارد ها ضرر برای مملكتمان دارد آگاه كنیم ، به نظرم رسالت مان را تا حدودی انجام داده ایم . این مساله وقتی جزو اولویت های اول انجمن می شود طبیعتا بحث بازگشت سرمایه در ردیف های بعد قرار می گیرد.

ملاك انتخاب كارگردان و دیگر عوامل سازنده سریال ها

اولولیت ما برای انتخاب عوامل‌،ابتدا تهیه كننده است چون بقیه عوامل زیر مجموعه او محسوب می شوند. مشخصا درباره كیمیا باید عرض كنم آقای شفیعی به لحاظ تهیه كنندگی دارای كارنامه ای قابل دفاع است. درباره انتخاب كارگردان پروژه هم ، یك سری گزینه وجود دارد كه سوابق تك تك بررسی می شود و نهایت به یك نفر می رسیم. طبیعی است كه نه آقای افشار بلكه هر كارگردان دیگری كه انتخاب می شد،‌نمی توان گفت قطعا ایده آل ترین گزینه همین است. آقای افشار به مقوله انقلاب و دفاع مقدس اعتقادی راسخ دارد و چندین كار قابل دفاع ساخته كه آخرین آن مادرانه است.بنابراین توانایی و اعتقاد و البته انگیزه فیلمساز خیلی مهم است كه همه این ها را آقای افشار دارد. الان راف كات هایی كه می بینیم مشخص می كند ، كیمیا كار قابل دفاعی است و من مطمئنم یكی از سریال ها موفق خواهد بود. آقای آب پرور(كارگردان كایدون) هم در هوش سیاه نشان داد كه چه كارگردان توانایی است؛هر چند شخصا به لحاظ محتوایی بحث هایی روی آن داشتم اما به لحاظ ساختاری سریال قابل دفاع است. مطمئن باشید كایدون با ساختاری قوی تر ساخته خواهد شد. آقای آب پرور نه بهترین كه یكی از بهترین گزینه ها برای ساخت این سریال است.

فرآوری: منیژه خسروی

بخش سینما و تلویزیون تبیان


منبع: هفت صبح