تبیان، دستیار زندگی
مایکل مور که تازه‌ترین مستندش کاپیتالیسم: یک داستان عاشقانه روز یکشنبه در جشنواره ونیز به نمایش درآمد، معتقد است این فیلم می‌تواند پایان کار او در سینما باشد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پایان کار مایکل مور با "داستان عاشقانه"

مایکل مور

مایکل مور که تازه‌ترین مستندش "کاپیتالیسم: یک داستان عاشقانه" روز یکشنبه در جشنواره ونیز به نمایش درآمد، معتقد است این فیلم می‌تواند پایان کار او در سینما باشد.

به گزارش خبرنگار مهر، رویترز اعلام کرد تماشاگران و منتقدان حاضر در محل برگزاری شصت و ششمین جشنواره فیلم ونیز دیروز شاهد نخستین نمایش جهانی "داستان عاشقانه" مستندساز جنجالی آمریکایی بودند که کاپیتالیسم را به شدیدترین شکل ممکن به باد انتقاد می‌گیرد و در نهایت چنین نتیجه می‌گیرد که کاپیتالیسم خود شیطان است و شیطان در هیچ قید و بندی گرفتار نمی‌شود.

مور 55 ساله پس از نمایش فیلم خود در بخش مسابقه ونیز در یک نشست خبری خطاب به خبرنگاران گفت: اساسا ما قانونی داریم که قماربازی و شرط‌بندی را غیر قانونی می‌داند. اما به وال استریت اجازه می‌دهیم همین کار را انجام بدهد و با پول مردم بازی کند. بازار پولی و مالی چیزی فراتر از مقررات نیاز دارد و باید ساختار آن کاملا تغییر کند.

مایکل مور که تازه‌ترین مستندش "کاپیتالیسم: یک داستان عاشقانه" روز یکشنبه در جشنواره ونیز به نمایش درآمد، معتقد است این فیلم می‌تواند پایان کار او در سینما باشد.

مستندساز برنده اسکار ادامه داد: دمکراسی ورزشی نیست که فقط تماشاگر داشته باشد، بلکه همه باید در آن مشارکت کنند. اگر ما در آن مشارکت نکنیم، دیگر دمکراسی نیست. بنابراین سقوط یا صعود باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا نه بر اساس عملکرد او، بلکه بر اساس میزان حمایت ما از او رقم می‌خورد.

وی همچنین به دیگر کشورها در نقاط مختلف دنیا هشدار داد که مبادا از مدل اقتصادی و سیاسی اخیر آمریکا پیروی کنند. "داستان عاشقانه" بازگشتی است به برخی فیلم‌های قبلی مایکل مور از جمله سفر او به شهر مادری‌اش فلینت؛ جایی که پدرش به عنوان کارگر یک کارخانه خودروسازی می‌توانست زمانی خانه و خودرو بخرد و بچه‌هایش را به مدرسه و دانشگاه بفرستد.

کاپیتالیسم: یک داستان عاشقانه" می‌تواند تهیه‌کنندگان فیلم‌های او و حامیانش را آزرده کند و پایان حضور وی را در عرصه سینما و فیلمسازی رقم بزند افزود: دیگر دلیلی ندارد این شرکت‌ها پول خود را صرف تولید فیلم‌های من بکنند؛ آن هم فیلم‌های کسی که در مقابل تمام باورهای آنها ایستاده است.

مور با اعلام اینکه نمایش عمومی "کاپیتالیسم: یک داستان عاشقانه" می‌تواند تهیه‌کنندگان فیلم‌های او و حامیانش را آزرده کند و پایان حضور وی را در عرصه سینما و فیلمسازی رقم بزند افزود: دیگر دلیلی ندارد این شرکت‌ها پول خود را صرف تولید فیلم‌های من بکنند؛ آن هم فیلم‌های کسی که در مقابل تمام باورهای آنها ایستاده است.

وی ادامه داد: یکی از زیباترین کمبودها و ضعف‌های کاپیتالیسم این است که اگر شما بتوانید در مقابلشان مقاومت کنید، با هر طنابی که به آنها بدهید خودشان را دار می‌زنند. فکر می‌کنم این آخرین باری است که آنها پول فیلم ساختن من را تامین می‌کنند. در هر حال، آنچه امروز در وال استریت می‌گذرد، به نابودی اقتصاد آمریکا می‌انجامد.

مایکل مور با مستندهای خود به موفقیت‌های فراوانی رسیده که بردن اسکار بهترین مستند سال 2003 با "بولینگ برای کلمباین" یکی از آنها است. شصت و ششمین جشنواره فیلم ونیز چهارشنبه گذشته با نمایش "باریا" ساخته جوزپه تورناتوره آغاز شد و شنبه آینده با معرفی فیلم برنده شیر طلایی به کار خود پایان می‌دهد.

تنظیم برای تبیان : مسعود عجمی