تبیان، دستیار زندگی
جایزه‌ی نتپك (شبكه‌ی توسعه سینمای آسیا) جشنواره‌ی «بریسبان» استرالیا، به فیلم «درباره الی» اصغر فرهادی‌ از ایران رسید. ‌مراسم پایانی جشنواره فیلم «بریسبان» استرالیا 18 مرداد برگزار شد و فیلم «درباره‌الی» به كارگردانی «اصغر فرهادی» كه در بخش خارج از مسا
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جایزه‌ی نتپك استرالیا برای درباره الی

درباره الی

«درباره الی» جایزه‌ی «نتپك» جشنواره‌ی استرالیا را گرفت

جایزه‌ی نتپك (شبكه‌ی توسعه سینمای آسیا) جشنواره‌ی «بریسبان» استرالیا، به فیلم «درباره الی» اصغر فرهادی‌ از ایران رسید.

به گزارش ایسنا، ‌مراسم پایانی جشنواره فیلم «بریسبان» استرالیا 18 مرداد برگزار شد و فیلم «درباره‌الی» به كارگردانی «اصغر فرهادی» كه در بخش خارج از مسابقه‌ی این جشنواره به نمایش درآمد، موفق به كسب جایزه «نتپك»( شبكه توسعه سینمای آسیا) شد.

این جایزه مشترك به نماینده سینمای ایران و فیلم «آرمان‌شهر آگراریان» ساخته‌ی «اروفونگ پاكساساد» تعلق گرفت.

بنا بر این گزارش، فیلم «درباره الی» ساخته «اصغر فرهادی» تا پایان ماه سپتامبر (اوایل مهر ماه) در جشنواره‌های مختلفی در كشورهای چون برزیل، فنلاند، ژاپن و پرتغال به نمایش در می‌آید و اكران جهانی‌اش را از 18 شهریور ماه با حضور اصغر فرهادی در فرانسه آغاز خواهد كرد.

فرهادی برای آغاز اكران عمومی فیلمش طی هفته‌های آینده به فرانسه سفر خواهد بود و سپس برای نمایش فیلمش در جشنواره‌ها به ژاپن و پس از آن به پرتغال می‌رود.

«درباره‌الی» در بخش غیررقابتی پنجمین جشنواره‌ی فیلم «سانتیاگو» برزیل (18- 24 اوت) 27 مرداد تا 2 شهریور ماه به نمایش درخواهد آمد و در ادامه جشنواره فیلم «دورو» پرتغال نیز كه دهم تا سیزدهم سپتامبر(19 تا 21 شهریور ماه) برگزار می‌شود، «درباره الی» را برای بخش خارج از مسابقه دعوت كرده است.

این جایزه مشترك به نماینده سینمای ایران و فیلم «آرمان‌شهر آگراریان» ساخته‌ی «اروفونگ پاكساساد» تعلق گرفت.

بیست‌ودومین جشنواره فیلم «هلسینكی» فنلاند نیز كه هفدهم تا بیست‌وهفتم سپتامبر (26 شهریور تا 5 مهر )برگزار می‌شود در بخش رقابتی «درباره الی» را به نمایش می‌گذارد و همزمان پنجمین جشنواره فیلم

«فوكوئوكا» ژاپن (18-7 سپتامبر) 16 تا 27 شهریور ماه در بخش غیررقابتی میزبان این فیلم است.

اكران جهانی فیلم «درباره الی» به كارگردانی«اصغر فرهادی» از كشور فرانسه از نهم سپتامبر (18 شهریور) توسط كمپانی ـ momento films ـ «ممنتو فیلمز» آغاز می‌شود. نمایش عمومی «درباره الی» در سطح كشور فرانسه در 30 سینما خواهد بود.

كمپانی ممنتوفیلم همچنین توزیع فیلم درباره‌الی را در كشورهای آفریقایی فرانسه زبان بر عهده دارد.

«درباره‌الی» تاكنون در سی‌وسومین جشنواره فیلم هنگ‌كنگ، هشتمین جشنواره فیلم ترایبكا آمریكا،هفدهمین جشنواره «سینمای باز» بلژیك، بخش سینمای معاصر سی‌وپنجمین جشنواره سیاتل آمریكا،هشتمین جشنواره ترانسیلوانیا رومانی، چهل‌وچهارمین جشنواره‌ی كارلووی‌واری ‌چك، پنجاه‌وهشتمین جشنواره ملبورن استرالیا، پنجمین جشنواره‌ی تراورس سیتی آمریكا به نمایش درآمده است.

فیلم «من نیستم، قسم می‌خورم» ساخته «فیلیپ فالاردو» بهترین اثر شناخته شد و هیات‌داوران بزرگ‌سال نیز فیلم «بن ایكس» به كارگردانی «نیك بالتازار» را به‌عنوان اثر برتر انتخاب كرد.

اصغر فرهادی برای «درباره الی» خرس نقره‌ای بهترین كارگردانی را در برلین گرفت و «رابرت دنیرو» در جشنواره‌ی «ترابیكا» جایزه‌ی بهترین فیلم بلند را به اصغر فرهادی اهدا كرد و طی چند روز گذشته این فیلم به دعوت مایكل مور در جشنواره تراورسیتی به نمایش درآمد.

در فیلم «درباره الی...» بازیگرانی چون«گلشیفته فراهانی»، «ترانه علیدوستی»، «شهاب حسینی» و «مریلا زارعی» ایفای نقش داشته‌اند و در خلاصه داستان آن آمده است «سه روز تعطیلی در پیش‌روست و چند خانواده برای تفریح راهی شمال‌اند، اما شلوغی‌های شمال باعث می‌شود محل مناسبی برای اسكان پیدا نكنند و...»

همچنین در پایان جشنواره بریسبان، فیلم «بالیبو» از كشور میزبان موفق به كسب دو جایزه از پنج جایزه هیات‌داوران شد. این فیلم جایزه «فیپرشی» و جایزه بین مذاهب را به خود اختصاص داد.

ازسوی هیات‌داوران جوان، فیلم «من نیستم، قسم می‌خورم» ساخته «فیلیپ فالاردو» بهترین اثر شناخته شد و هیات‌داوران بزرگ‌سال نیز فیلم «بن ایكس» به كارگردانی «نیك بالتازار» را به‌عنوان اثر برتر انتخاب كرد.

به گزارش سایت جشنواره، جایزه بهترین فیلم از نگاه تماشاگران به «آن‌سوی چشمان آبی» ساخته «مارتین موینیهان» رسید.

تنظیم برای تبیان : مسعود عجمی