تبیان، دستیار زندگی
مینا وحید سال پیش با «دوران عاشقی» دیده شد و با «شهرزاد» نامش فراگیر شد. ابتدای سال هم «کفش هایم کو؟» را روی پرده داشت. به بهانه پایان نقش او در سریال حسن فتحی درباره این تجربه و نقش مریم با مینا وحید گفت و گو کرده ایم.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : احمد رنجبر
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مریم را دوست ندارم(مصاحبه)

گفت و گو با مینا وحید بازیگر سریال «شهرزاد» و فیلم «کفش هایم کو؟»

مینا وحید سال پیش با «دوران عاشقی» دیده شد و با «شهرزاد» نامش فراگیر شد. ابتدای سال هم «کفش هایم کو؟» را روی پرده داشت. به بهانه پایان نقش او در سریال حسن فتحی درباره این تجربه و نقش مریم با مینا وحید گفت و گو کرده ایم.

مصاحبه : احمد رنجبر - بخش سینما و تلویزیون تبیان
مینا وحید

* مریم بنظر ادامه دار می آمد ولی تمام شد. از حسن فتحی نخواستید در فصل دو سریال هم باشید؟

در اولین جلسه ای كه درباره تحلیل نقش برگزار شد، آقای فتحی گفتند دلم نمی آید مریم كشته شود كه در نهایت این اتفاق افتاد. به هر حال وقتی به عنوان یك نویسنده داستانكی را وارد سریال می كنید باید بلد باشید آن را یك جایی ببندید چون رها می شود و احتمالا از دست می رود.

*چرا این قدر حضور مریم کمرنگ بود و یک باره اوج گرفت؟

در فیلمنامه این طور نبود. در قسمت 16 یا 17 فیلمنامه تكلیف كاراكتر روشن می شد و نقش به پایان می رسید. (در نسخه كنونی نقش مریم در قسمت 26 معلوم شد) طبیعی است كه حضور مریم قطره چكانی باشد. ولی آقای فتحی در تدوین تصمیم گرفتند كه مریم را نگه دارند. اصلا فیلمنامه در تدوین چیز دیگری شد.

*بهتر شده یا بدتر؟

در هر صورت من فكر نمی كنم كسی از مریم لذت ببرد.

*كل سریال را می گویم؟

من فكر نمی كنم تدوین به درام ضربه زده باشد. همه تصمیم هایی كه كارگردان می گیرد برای بهتر شدن فیلم است. تدوین هم یكی از همین ابزارهای كمكی است كه حتی به آن كارگردان دوم می گویند. درباره مریم نمی توانم بگویم این اتفاق خوب بوده یا نه چون سریال یك محور اصلی دارد به اسم بزرگ آقا و شهرزاد و اطرافیانش؛ مابقی از جمله مریم داستانك هایی هستند كه در كنار دستان اصلی روایت می شد.چون داستانك ما محور اصلی درام ربطی نداشت، فكر می كنم در تدوین تصمیم جداگانه ای برای آن گرفته شد و نمی دانم برای مریم بهتر شده یا بدتر.

*خوبی نقش برای شما این بود که به کلی با دو تجربه دیگران تفاوت داشت. مریم از نظر رفتاری مثبت نیست.

البته من فكر نمی كردم چركی نقش تا این حد به چشم مردم بیاید. این كه بعضی ها در فضای مجازی به رفتار مریم واكنش نشان می دهند، شاید جای خوشحالی داشته باشد. بگذریم كه بعضی ها ادبیات مناسبی ندارند و این درد آور است. منظورم این است كه لابد نقش، اثر خود را گذاشته كه عده ای واكنش نشان می دهند. مریم برای جدا شدن از بابك دلایلی دارد كه توجیه پذیر است نه تائید پذیر . اگر بهتر پرداخت می شد برای آن دلسوزی می كردیم نه احساس نفرت.

*منظورم این بود که دوست ندارید همیشه نقش مثبت بازی كنید؟

فیلم «كفش هایم كو؟» را بعد از «شهرزاد» بازی كردم و اگر تاثیری هست از «دوران عاشقی» است. شاید این در وجودم بوده ولی لهجه را احساس نكردم. عشوه و کرشمه اما باید می بود و لوس هم می بود. یعنی در سین و شین ها عمد داشتیم

راستش یك بازیگر باید دركارنامه خود نقش خوب و بد داشته باشد. ضمن این كه نقش های بد در كارنامه یك بازیگر ماندگارترند. بعضی بازیگرها برای همین اصرار دارند نقش بد انتخاب كنند چون در ذهن مردم ماندگار تر می شود. مریم نقش بد نیست، چرك است. قرار هم نبود این قدر چرك باشد و اگر وقت بود كه نویسنده و كارگردان بیشتر به این داستانك برسند، مریم از این چركی بیرون می آمد و تبدیل به شخصیتی خاكستری می شد. شاید با قراردادن 10 دیالوگ در لابلای فیلمنامه این اتفاق رخ می داد. بابك (امیر حسین رستمی) یك شخصیت طنز دارد و مریم از رفتار او خجالت می كشد. مریم عاشق نیست و هر چه رفتار عاشقانه و ابراز عشق می بینیم از جانب بابك است. مریم حتی یك نگاه عاشقانه به بابك ندارد. حتی جاهایی كه از من می خواستند به بابك نگاه عاشقانه داشته باشم پیشنهاد می دادم این كار را نكنم. مریم دنبال موقعیت است و اگر ادعای عشق می كرد رفتار بعدی اش زیر سوال می رفت. مریم سودای بازیگری دارد و وقتی به یك آدم قدرتمند (سرهنگ تیموری) می رسد به امید آینده بهتر بابك را رها می كند. البته من نقش را تحلیل می كنم و قصدم اصالت دادن به مریم نیست. به هر حال ؛ چون نقش پرداخت كافی نشده یك مقدار ابتر مانده و برای مردم چندش آور است. مثلا یك نفر كامنت گذاشته كه مشابه خداحافظی شما و بابك در رستوران را بین شهرزاد و فرهاد دیدیم؛ آن جا اشك مان در آمد این جا نه. فرصت نبود جواب بدهم كه دوست عزیز اگر من اشك شما را در می آوردم یعنی بد بازی كرده ام. آن جدایی یك وداع بدون عشق بود و معنایش این بود كه ما به هم نمی آییم. اتفاقا گریه كردن برای بازیگر آسان ترین كار است.

*هنوز هم مریم را دوست ندارید؟

نه.

*ولی باعث فراگیری نام تان شده.

اشتباه نشود؛ من خود مریم را دوست ندارم. من شاید نقش منفی قبول كنم ولی باید برایم آن شخصیت توجیه پذیر باشد.

*این نگاه تاثیر منفی روی بازی تان نمی گذاشت؟

چرا ؛ فكر می كنم اگر بخواهیم نمودار بگیریم نسبت به بازی های دیگرم افت داشته ام. البته شخصیت مریم را باید چندش و شل و لوس بازی می كردم. اگر جذاب می بود مریم نمی شد. اعتراض هایی كه بعضی ها دارند یعنی نقش اثر خودش را گذاشته.

مینا وحید

*شما «در «دوران عاشقی» و «كفش هایم كو؟» نقش دخترهایی را بازی می كنید كه از خارج آمده اند و طبیعی است كه فارسی را با لهجه صحبت كنند. در «شهزراد» هم تا حدودی این اتفاق رخ داد. فكر می كردم ژنتیك این طور صحبت می كنید ولی در طول مصاحبه خبری از سین و شین نبود. چرا مریم را با لهجه و کرشمه بازی كردید؟ كارگردان این را می خواست؟

نه. ولی باید عشوه می ریخت.

*حالا كه مریم به بین دو كاراكتر دیگر قرار گرفته احساس می شود ناخودآگاه تاثیر گرفته اید.

فیلم «كفش هایم كو؟» را بعد از «شهرزاد» بازی كردم و اگر تاثیری هست از «دوران عاشقی» است. شاید این در وجودم بوده ولی لهجه را احساس نكردم. عشوه و کرشمه اما باید می بود و لوس هم می بود. یعنی در سین و شین ها عمد داشتیم.

*یک خطر وجود دارد و این که احتمالا کارگردان ها از شما همین شخصیت تثبیت شده را بخواهند که یک طور حرف می زند.

ممكن است بعضی كارگردان ها یك بازیگر را در قالب تثبیت شده ببینند، به همین دلیل چند نقش مشابه را رد كردم. دوست دارم نقش بعدی كاملا متفاوت با این سه باشد چون هر سه نقش شیك بوده. البته مهم تر از این ها این است كه بازیگر نقشش را خوب بازی كند. در این سه نقش با وجود اشتراكاتی كه دارند سعی كردم تفاوت هایی داشته باشند.

* نقد دیگری كه به بازی شما وارد است به «كفش هایم كو؟» بر می گردد. یك عده معتقدند نقش بیتا زیادی لوس شده و عده ای می گویند اتفاقا رابطه پدر و دخترها بویژه در نسل بیتا عمدتا همین شكلی است. خود شما چه تعریفی از نقش دارید؟

وقتی یك شخصیت و رابطه آن با اطرافیان شكل بگیرد بقیه مسائل بر اساس آن رابطه ایجاد می شود. الان پدر من بیمار است و تمام كارهای ابتدایی را باید برای او انجام داد. من و خواهرم مثل یك بچه با او برخورد می كنیم و در طول انجام كارها شاید 10 بار پیشانی اش را ببوسم و قربان صدقه اش بروم. این وقتی در زندگی واقعی می آید لوس نیست ولی وقتی در فیلم می بینی به خودت اجازه می دهی بگویی این لوس است. من حتی از آقای پوراحمد پرسیدم بیتا را جدی تر می خواهی؟ گفت نه. همین مینا وحید را می خواهمم
*مینا وحید قدم های اول بازیگری را خوب برداشته ، حالا باید دید در آینده چه می كند. برای ادامه چه برنامه ای دارید ؟ چه می كنید كه از قافله عقب نیفتید؟
اولا ورزش خیلی كمك می كند و آن را رها نمی كنم . با یكی از اساتید بازیگری یك سری نكات را برای بیان و بدن تمرین می كنم. چون معتقدم هر از چند سال یك بار باید همه آموخته ها را مرور كرد.

*جنس پیشنهادها به شما الان چه شكلی است؟

خدا را شكر بیشتر پیشنهادها برای نقش یك است ولی از هر 10 فیلمی كه ساخته می شود شاید یك فیلم است كه محوریت آن زن باشد. یعنی رل یك به من پشنهاد می شود ولی فقط ناظر است! من نقشی را دوست دارم كه منفعل نباشد و جایی برای كار كردن داشته باشد. در این مدت چند كار سینمایی پیشنهاد شده ولی جنس آن را دوست نداشته ام. فعلا هم در حال نوشتن هستم و قرار است ساخته شود. با یك تهیه كننده هم صحبت كرده ام و باید منتظر زمان مناسب برای تولید آن بود. فیلمنامه دو سال پیش تمام شده و حالا مشغول روتوش كردن آن هستم.

* دوست دارید برای تلویزیون سریال بازی كنید؟ یا می خواهید فقط در سینما باشید؟

بستگی به فیلمنامه دارد. اما به خاطر محدودیت های تلویزیون ، كم پیش می آید كه نقش برای یك بازیگر جای شكوفایی داشته باشد.