تبیان، دستیار زندگی
مسعود ده نمكی مدعی است بازیگران زن آثارش را به اقتضا الزامات نقش انتخاب می كند برای همین تا حالا امكان همكاری با بازیگران فیلم های جدی مثل مهتاب كرامتی ، هانیه توسلی ، طناز طباطبایی و دیگران پیش نیامده. او در گفت و گویی به این شائبه كه برخی بازیگران حاضر
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آقای ده نمکی،چرا فقط بازیگران گیشه ای؟


مسعود ده نمكی مدعی است بازیگران زن آثارش را به اقتضا الزامات نقش انتخاب می كند برای همین تا حالا امكان همكاری با بازیگران فیلم های جدی مثل مهتاب كرامتی ، هانیه توسلی ، طناز طباطبایی و دیگران پیش نیامده. او در گفت و گویی به این شائبه كه برخی بازیگران حاضر به همكاری با او نیستند پاسخ داده است.

رسوایی 2

بهانه گفت و گو تغییری است كه در تركیب بازیگران فیلم تازه اش «رسوایی 2» افتاده.در سری اول الناز شاكردوست بازیگر نقش اصلی بود. داستانش تمام شد و ده نمكی سراغ بازیگری جدید یعنی شیلا خداداد رفت. این بازیگر هم به خاطر پیشنهادی دیگر (بادیگارد حاتمی کیا) و تداخل با «رسوایی 2» جای خود را با سحر قریشی داد.

* وقتی فیلمنامه های تان را می نویسید همزمان به بازیگر نقش هم فكر می كنید یا بعد از نهایی شدن سراغ گزینه های موجود می روید؟
هشتاد- نود درصد بازیگرها موقع نوشتن فیلمنامه در ذهن من انتخاب می شوند. انتخاب بازیگر یك مساله است ؛ آوردن آن ها یك موضوع دیگر. بعضی وقت ها تداخل كاری،عدم توافق مالی و ... پیش می آید و همكاری شكل نمی گیرد. با این حال موقع نوشتن فیلمنامه به بازیگر فكر می شود و نقش ها بر اساس فیزیك و توانمندی های آن ها نوشته می شود. حتی كسانی كه فیلمنامه دست شان می رسد می بییند اسمی كه برای نقش انتخاب شده ،‌نزدیك به اسم خودشان است. این دیگر از لم های فیلمنامه نویسی است.
*در چند سال اخیر فیلم های بازیگری مثل الناز شاكردوست فروش نداشته اما در «رسوایی» گیشه دارد. این بخاطر انتخاب درست است یا بواسطه نام ده نمكی؟
شاید درست نباشد درباره اش صحبت كنم ولی به هر حال بازیگر باید سر جای خودش قرار بگیرید. ممكن است بازیگر 10 فیلم بازی كند اما سر جای خود نباشد. بازیگر وقتی بجا استفاده شد، ‌دیده می شود. این فرایند گاهی به انتخاب خود بازیگر بر می گردد ، یك وقتی به نویسنده و كارگردان مربوط است. واقعا من بعضی وقت ها نمی توانم به آدم دوم فكر كنم مگر این كه به فیلمی دیگر تبدیل شود. كما این كه برای همین «رسوایی 2 » دو اسم انتخاب كردم كه اگر با بازیگری كه مدنظرمان است به توافق مالی نرسیدیم ، اسم فیلم را عوض كنم و اصلا یك فیلم دیگر شود. مطمئن بودم برای بازیگر جدید در فیلم جدید هم اتفاق خوبی می افتاد.
*شیلا خداداد چرا از پروژه كنار رفت؟
همزمان در یك پروژه دیگر بازی داشت كه به خاطر تداخل كاری جدا شد. البته دست اندركاران آن پروژه باید با ما هماهنگ می كردند ولی دیدیم داریم لطمه می خوریم بازیگر جدید جایگزین كردیم و سحر قریشی جای شیلا خداداد را گرفت.

به جز دو سه بازیگر با هیچ كدام هیچ وقت مساله ای نداشتیم. این چند نفر هم اول سیاست برای شان مهم است بعد سینما. وگرنه جمع بازیگرانی كه از «اخراجی ها 1» با من همكاری داشته اند بیش از 100 نفر است. یعنی هیچ وقت همچین حرفی نبوده ، اگر هم بوده خود این چند نفر در رسانه ها مطرح كرده اند و قصد القا داشته اند. بعضی ها هم توهم دارند!‌

* شما برای نقش های اصلی زن، روی كسانی دست می گذارید كه در ذهن مردم به عنوان بازیگران خوش چهره معروف هستند. از شاكردوست به خداداد و بعدا به قریشی می رسید. این نگرش چیزی جز گیشه است؟
در«رسوایی» دو شخصیت درنظرگرفته شده بود كه بر اساس هر بازیگر فیلمنامه تغییر می كرد . در«رسوایی 1» یكی از گزینه ها خود خانم خداداد بود ولی آن موقع به خاطر شرایط خاص خودش بازی نمی كرد . اگر شخصیت را مظلوم می گرفتیم از ایشان استفاده می كردیم ولی وقتی خانم شاكردوست انتخاب شد شخصیت دارای رندی خاص خود شد. یعنی ویژگی كاراكتر بر اساس چهره بازیگر تغییر می كند و این طور نیست كه فقط چهره ،مطرح باشد. همین بازیگرها با‌ آرایش های غلیظ و موهای افشان در فیلم های دیگر بازی می كنند و خانم شاكردوست موهایش پوشیده بود و نهایتا یك كفش قرمز پا می كرد. خیلی از این اعتراض ها سیاسی است. چطور در فیلم های دیگر كه موهای مادر و همسر شهید بیرون است كسی اعتراض نمی كند به فیلم ما كه می رسد وقتی بازیگر نقش دختر منفی و بدنام را بازی می كند به كفش قرمزش گیر می دهند.
*شاید بخاطر آگاهی تان از مسائل فقهی باشد و احتمالا جواب مخالفان را هم دارید كه كسی نگفته استفاده كفش قرمز حرام است!
به هر حال یك مقدار خطوط قرمز را می شناسم یا در كنار حاجی گرینوف «اخراجی ها»  یك روحانی خوب هم هست. قرار دادن این دو در كنار هم یعنی جواب شبهات را با خود فیلم دادن. این ها به شناخت خطوط قرمز بر می گردد.

رسوایی 2

*واكنش سحر قریشی بعد از این كه بجای شیلا خداداد انتخاب شد چه بود؟ منفی بود یا مثبت؟
چرا منفی باشد؛ خیلی از بازیگران واقعا دوست داشتند این نقش را بازی كنند. این طور نیست كه دست ما برای انتخاب بسته باشد.
*چرا فقط سراغ یك طیف از بازیگران زن می روید؟
بازیگران را از «اخراجی ها» تا الان لیست كنید ببینید یك طیف هستند؟ نگار فروزنده، نیوشا ضیغمی ، لیلا بلوكات ،‌مریلا زارعی ،‌مهراوه شریفی نیا ،‌شیلا خداداد،‌رز رضوی، الناز شاكردوست ،‌سحر قریشی ، مریم كاویانی ، نفیسه روشن و ...


*به هر حال یك دسته بندی فرضی در سینما هست كه غالب این بازیگران در یك دسته قرار می گیرند. به خاطر این كه عمدتا در فیلم های گیشه پسند بازی می كنند.
الان خود شیلا خداداد با ابراهیم حاتمی كیا كار می كند. یك سری بازیگران به فراخور سن و فیزیك شان به نقش های مد نظر نمی خوردند و شاید بعدا از آن ها استفاده كنیم . اقتضائات تولید هم در انتخاب بازگیر دخیل است. با این حال حداقل 100 بازیگر در فیلم های من بازی كرده اند.یك جمع محدود هستند كه نشده همكاری داشته باشیم و  ممكن است بعدا این همكاری شكل بگیرد.
*این شائبه وجود دارد که کسانی مثل مهتاب كرامتی ،‌طناز طباطبایی یا هانیه توسلی در فیلم های تان بازی نمی کنند. احتمال همکاری با آن ها هست؟
به نوع فیلم و نقش بستگی دارد. این گروهی كه با من كار كرده اند خیلی شان با طیف بچه مذهبی های سینما كار نكرده اند. من این ساختار را شكستم. در فیلم های جنگی همیشه سید جواد هاشمی و قاسم زارع و اصغر نقی زاده و ... حضور داشته اند اما در فیلم های من این مرز می شكند. ما می خواهیم یك حرف فراجناجی بزنیم و بگوییم جنگ متعلق به همه طیف ها است،پس در كستینگ بازیگران این نكته را لحاظ می كنیم.

همین بازیگرها با‌ آرایش های غلیظ و موهای افشان در فیلم های دیگر بازی می كنند و خانم شاكردوست موهایش پوشیده بود و نهایتا یك كفش قرمز پا می كرد. خیلی از این اعتراض ها سیاسی است. چطور در فیلم های دیگر كه موهای مادر و همسر شهید بیرون است كسی اعتراض نمی كند به فیلم ما كه می رسد وقتی بازیگر نقش دختر منفی و بدنام را بازی می كند به كفش قرمزش گیر می دهند


*یك نكته درباره فیلم «معراجی ها» این كه متكی به بازیگر نبود. مهران رجبی بازیگر محبوبی است ولی با تعاریف گیشه جور در نمی آید. با این حال همین  فیلم با همین بازیگرها می فروشد. حتی محمد رضا شریفی نیا وقتی نقشش در نسخه سینمایی «معراجی ها» حذف شد مدعی بود فیلم حتما شكست می خورد. دلیلش چیست؟
بالاخره آقای شریفی نیا شرط را هم باخت.
*جالب ؛ چه شرطی؟
حالا شما بنویسید ماشین را داد ما نمی گوییم نداد. (با خنده) بالاخره لطف خدا و اعتماد مردم هم هست. مردم دنبال قصه جدید هستند. اگر من به تكرار بیفتم مطمئنا اعتماد مردم از بین می رود. «رسوایی» بر خلاف «اخراجی ها» سه بازیگر اصلی دارد. اصلا تمش طنز نیست ولی می بینید كه پرفروش ترین فیلم سال 91 می شود. به نظر من مردم هوشمندانه به متن و قصه نگاه می كنند بعدا طنز سیاسی «اخراجی ها 3» در فیلم های دیگر استفاده می شود . به اخراجی ها كه می رسد همه می گویند لودگی است ولی در فیلم های دیگر همین كار تقلیدی را می گویند هنر.

رسوایی 2

*بعضی از بازیگران سینما به نام شما واكنش منفی داشتند و می گفتند عمرا در فیلمی كه اسم ده نمكی پای آن است بازی كنیم. الان فضا عوض شده؟
به جز دو سه بازیگر با هیچ كدام هیچ وقت مساله ای نداشتیم. این چند نفر هم اول سیاست برای شان مهم است بعد سینما. وگرنه جمع بازیگرانی كه از «اخراجی ها 1» با من همكاری داشته اند بیش از 100 نفر است. یعنی هیچ وقت همچین حرفی نبوده ، اگر هم بوده خود این چند نفر در رسانه ها مطرح كرده اند و قصد القا داشته اند. بعضی ها هم توهم دارند!‌ خودشان با خودشان مصاحبه می كنند و می گویند ما را دعوت كرده اند نرفتیم. برای نقش حاج یوسف «رسوایی» سر و دست می شكستند كه ما را جای اكبر عبدی بگذار. وقتی انتخاب نكردم مصاحبه می كنند می گویند ما خودمان نرفتیم.
*اسناد این ادعا موجود است؟
بله ولی خودم هیچ وقت نخواسته ام به حاشیه ها دامن بزنم . گفتم بگذار دل شان خوش باشد.
*فضای كلی «رسوایی 2» مثل سری اول آن است؟ با شناختی كه از شما داریم احتمالا مباحث پررنگ سیاسی چند سال اخیر را دخیل خواهید داد.
مسیر قصه كه كاملا متفاوت از سری اول «رسوایی» است. ضمن این كه به اندازه كافی در «اخراجی ها 3» و «معراجی ها» حرف سیاسی زده ام. «رسوایی 2 » یك جور نقد كلان شهرها و زندگی ماشینی است كه اخلاق در آن فراموش شده. حاج یوسف وارد یك شهر فرضی می شود و اتفاقاتی می افتد. اگر در «معراجی ها» صحنه های جنگی دیدید كه در فیلم های دیگر نبوده در این فیلم سعی می كنیم به ساختار جدیدتر در جلوه های ویژه برسیم .
*كی كلید می زنید؟
هفته آینده شروع می كنیم.
*همه لوكیشن تهران است؟
بله ؛‌منتهی شهری كه در آن قصه روایت می شود فرضی است. برای این كه به كسی برنخورد پیش پیش اعلام می كنیم قصه تخیلی است.
*ولی این تخیل ،‌ارجاعات مشخصی دارد.
امیدوارم خودشان متوجه شوند!

بخش سینما و تلویزیون تبیان

منبع: هفت صبح / احمد رنجبر