تبیان، دستیار زندگی
صنعت سینما قصد تولید نسخه تازه‌ای از ماجراجویی‌های تارزان مرد جنگلی دارد. خبر تولید «تارزان» جدید سینما، مورد توجه فراوان رسانه‌های گروهی قرار گرفته است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

غرش دوباره «تارزان» در سینما


صنعت سینما قصد تولید نسخه تازه‌ای از ماجراجویی‌های تارزان مرد جنگلی دارد. خبر تولید «تارزان» جدید سینما، مورد توجه فراوان رسانه‌های گروهی قرار گرفته است.

غرش دوباره «تارزان» در سینما

تماشاگران علاقه مند سینما هم که بیننده انواع و اقسام تارزان های سینمایی، تلویزیونی و انیمیشن بوده اند، اخبار مربوط به تولید نسخه تازه آن را دنبال می کنند. در حالی که هنوز معلوم نیست این نسخه چه زمانی جلوی دوربین خواهد رفت، ولی تماشاگران سینما در نظرخواهی های مختلف گفته اند امیدوارند این کار هر چه سریع تر انجام شود و آنها شخصیت ماجراجو و بی باک تارزان را در یک ماجراجویی جدید قرن بیست و یکمی مشاهده کنند، پیتر یاتس، فیلمساز انگلیسی تبار سینما که چند قسمت آخر مجموعه فیلم «هری پاتر» را کارگردانی کرد، برای کارگردانی نسخه تازه تارزان انتخاب شده است. اهل فن عقیده دارند وی بهترین گزینه برای کارگردانی نسخه احیا شده این مجموعه فیلم کلاسیک است و می تواند حال و هوای تازه ای به قصه و شخصیت های رنگارنگ آن بدهد.

کمپانی برادران وارنر که تهیه کننده تارزان جدید است، آلکساندر اسکارسگارد، بازیگر قدبلند و ورزشکار سوئدی را برای ایفای نقش شخصیت تارزان انتخاب کرده است. نکته جالب این است که این بازیگر هم مثل جانی ویسمولر اولین تارزان تاریخ سینما، شناگری ماهر است. طبق یک سنت قدیمی، بازیگر نقش تارزان باید بتواند خیلی خوب شنا کند، علتش هم این است که تارزان در دل قصه و ماجراجویی های هیجان انگیز این مجموعه فیلم اکشن و فانتزی، باید زمان های زیادی به آب بزند و شنا کند. سکانس های نبرد تارزان با سوسمارهای داخل آب، حالا به یکی از سکانس های خاطره انگیز ژانر اکشن و ماجراجویانه تبدیل شده است.

آلکساندر اسکارسگارد سی و هفت ساله، تازه چند سال است به جمع بازیگران سینما پیوسته و تا به حال در هیچ فیلمی در نقش شخصیت اصلی ظاهر نشده است. او در «کشتی جنگی» ساخته پیتر برگ، در کنار لیام نیسن بازی کرد، اما این فیلم که 209 میلیون دلار صرف تولید آن شد، فقط 56 میلیون دلار در جدول گیشه نمایش سینماهای آمریکا در سال گذشته فروش کرد و شکست تجاری سختی خورد. نسخه دوباره سازی شده فیلم کلاسیک «سگ های پوشالی» او هم در همین سال، با موفقیت مالی روبه رو شد.

اسکارسگارد که بیشترین شهرت خود را برای بازی در مجموعه درام فانتزی «خون واقعی» دارد ـ پخش این مجموعه از سال 2008 شروع شد و تا به حال 71 اپیزود آن در هفت فصل به نمایش درآمده است ـ در یک سال اخیر فیلم های «شرق» و «قطع ارتباط» (Disconnect) را هم روی پرده سینماها داشته است. مسئولان کمپانی برادران وارنر می گویند انتخاب وی برای ایفای نقش تارزان، یک انتخاب درست بوده است.

به گفته آنها، بهتر بود نقش تارزان را یک بازیگر تازه وارد بازی نکند و در عین حال، ایفای آن به یک بازیگر درجه یک و سرشناس هالیوودی سپرده نشود. آنها هم مثل منتقدان سینمایی بر این باور هستند که نام تارزان به تنهایی توان آن را دارد که بار مسئولیت نسخه جدید فیلم را به دوش بکشد و با موفقیت مالی و انتقادی روبه رو شود. در عین حال، مجموعه فیلم تارزان به گونه ای است که بازیگر نقش اصلی آن، نمی تواند به قهرمان یا بازیگر اصلی فیلم پرسروصدای دیگری تبدیل شود.

منتقدان ادبی تارزان را یکی از سرشناس ترین و بهترین شخصیت های ادبی کل تاریخ ادبیات جهان معرفی کرده اند. به جز باروگز، چند نویسنده دیگر هم کتاب هایی با محور شخصیت تارزان نوشتند.

منابع نزدیک به تهیه کنندگان تارزان جدید سینما می گویند آنها قصد دارند این اکشن ماجراجویانه را به یک مجموعه فیلم دنباله دار سینمایی تبدیل کنند. به همین سبب، اسکارسگارد بسختی می تواند تا چند سال آینده، بازی در فیلم دیگری را قبول کند، اما هنوز معلوم نیست وی در چند قسمت از این نسخه دوباره سازی شده و احیا شده، در نقش مرد جنگلی بازی خواهد کرد. در همین حال، دیوید یاتس هم درباره نحوه همکاری اش با این مجموعه فیلم صحبتی نکرده و مشخص نیست وی چند قسمت از آن را کارگردانی خواهد کرد یا فقط قسمت اول را. به صورت طبیعی، وقتی صنعت سینما تصمیم به تولید مجموعه فیلم دنباله داری می گیرد که بیش از سه یا چهار قسمت است، کارگردانی قسمت های مختلف آن را به دست چند فیلمساز می سپارد. مجموعه فیلمی مثل تارزان را نمی توان با فیلمی سه قسمتی مثل «ارباب حلقه ها» مقایسه کرد که تمام قسمت های آن را پیتر جکسون کارگردانی کرد. به نظر می رسد اگر مقایسه ای هم قرار باشد صورت گیرد، باید آن را با مجموعه فیلم هری پاتر یا جیمز باند مقایسه کرد که کارگردانان آن مدام در حال تغییر بوده و هستند.

اعلام نام کریستف والتز، بازیگر آلمانی تبار سینما برای ایفای نقش منفی قسمت اول نسخه تازه تارزان با تعجب و شگفتی اهل فن روبه رو شد. این بازیگر که سال پیش برای بازی در «جانگوی از بند رسته» اسکار بهترین بازیگر مرد نقش مکمل را گرفت، می گوید همیشه از دوستداران قصه و فیلم های تارزان بوده و می خواسته نقش مرد جنگلی را روی پرده سینما بازی کند، اما دست تقدیر او را به سمتی برده که در این فیلم، در نقش دشمن تارزان ظاهر شود و نه خود او. منابع نزدیک به پروژه می گویند وی قرار است در نقش یک افسر نظامی بی رحم بازی کند که پس از ورود به جنگل با تارزان درگیر و رودررو می شود و تصمیم به قتل وی می گیرد. از قرار معلوم این افسر نظامی، تفاوت زیادی با شخصیت های منفی دیگر فیلم های سینمایی دارد. از آنجا که هنوز معلوم نیست تارزان جدید حال و هوایی فانتزی و کمیک استریپی دارد یا تلخ و سیاه، نمی توان درباره نوع شخصیت منفی کریستف والتز در آن اظهارنظری قطعی کرد. تهیه کنندگان فیلم تا این لحظه خط اصلی قصه فیلم را فاش نکرده و درباره حال و هوای آن سکوت کرده اند. آنچه تا امروز مشخص شده این است که فیلمنامه چند بار دوباره نویسی شده و فیلمنامه نویسان مختلفی مثل جان آگست، ماریان ویبرلی و آدام کوزاد روی آن کار کرده اند.

با آن که چراغ سبز تولید فیلم صادر شده، ولی تعلل در شروع کار فیلمبرداری باعث بحث ها و گمانه زنی هایی شده است. آخرین بار اعلام شد کلید فیلمبرداری فیلم نوامبر (آبان) زده می شود تا برای نمایش عمومی در اواسط فصل تابستان سال آینده میلادی آماده شود. شنیده می شود یکی از دلایل تعلل در تولید فیلم، هزینه های بالای آن است. با آن که رقم دقیق هزینه های تولید فیلم به صورت رسمی اعلام نشده است، ولی تهیه کنندگانش می خواهند آن را با رقم کمتری جلوی دوربین ببرند.

در داخل صنعت سینما رقمی بین 100 تا 150 میلیون دلار برای تولید این اکشن ماجراجویانه شنیده می شود. بر این اساس، گفته می شود مسئولان کمپانی برادران وارنر به دنبال آن هستند فیلم را با هزینه ای بین 70 تا 80 میلیون دلار تولید کنند. نام اما استون و مارگوت رابی برای بازی در نقش شخصیت جین شنیده می شود.

غرش دوباره «تارزان» در سینما

دو مجموعه فیلم سینمایی و مجموعه تلویزیونی تارزان براساس مجموعه کتابی به همین نام اثر ادگار رایس باروگز ساخته شده است. تارزان یک شخصیت خیالی و غیرواقعی است که ساخته و پرداخته ذهن خلاق نویسنده آن است. این شخصیت سرنوشت عجیب و غریبی دارد. او در دوران نوزادی والدین خود را در جریان یک تصادف در دل جنگل های آفریقا از دست می دهد و توسط یک نژاد خاص میمون های آفریقایی به نام مانگانی (میمون های بزرگ) بزرگ می شود. زندگی تارزان در کودکی و نوجوانی در داخل جنگل و دور از تمدن انسانی است و حیوانات مختلف جنگل، به صورت صمیمی ترین دوستان وی در می آیند. تارزان با وجود آن که در دوران جوانی متوجه هویت واقعی خود می شود و تمدن انسانی را کشف می کند، ولی ترجیح می دهد به جنگل برگردد و ماجراجویی های هیجان انگیز خود را در دل حیات وحش ادامه داده و دنبال کند. اولین قصه تارزان سال 1912 در یک مجله هفتگی به چاپ رسید و شخصیت مرد جنگلی به عموم مردم معرفی شد. سال 1914 اولین کتاب تارزانی منتشر شد. طی 25 سال بعدی، حداقل سه کتاب تارزانی روی پیشخوان کتابفروشی ها قرار گرفت و ده ها داستان آن در مجلات مختلف به چاپ رسید. بزودی قصه های مصور تارزان هم از راه رسیدند و ستون مهمی از نشریات و روزنامه ها را به خود اختصاص دادند.

منتقدان ادبی تارزان را یکی از سرشناس ترین و بهترین شخصیت های ادبی کل تاریخ ادبیات جهان معرفی کرده اند. به جز باروگز، چند نویسنده دیگر هم کتاب هایی با محور شخصیت تارزان نوشتند. این نویسنده ها با کسب اجازه رسمی از وارثان خالق اصلی تارزان، این کار را کردند. اولین کتاب تارزانی باروگز نقدهای تحسین برانگیز منتقدان ادبی را به همراه داشت، اما واکنش ها به کتاب های بعدی او معمولی تر بود. شهرت و محبوبیت شخصیت تارزان، صنعت سینما را به فکر تولید فیلم های تارزانی انداخت.

اواخر دهه 50 میلادی بود که سای وینتراب تهیه کننده، امتیاز تولید فیلم های تارزانی را از سول لسر، تهیه کننده اصلی این مجموعه فیلم خرید.

اما سهم تلویزیون فقط به ران ایلای محدود نمی شود. تهیه کنندگان این رسانه کوچک از اواسط دهه 50 میلادی سراغ تارزان رفتند. در سال 1958، گوردن اسکات نقش تارزان را در سه اپیزود بازی کرد. این اپیزودها، فیلم های سینمایی تلویزیونی با طول زمانی یک ساعت و نیم بودند، اما این اپیزودها نتوانست توجه تماشاگران را به خود جلب کند.

مجموعه انیمیشن تارزان هم با نام «تارزان: ارباب جنگل» در فاصله سال های 1976 و 1977 روی آنتن رفت. بلافاصله پس از پایان پخش این مجموعه، تهیه کنندگان تلویزیونی بی وقفه مجموعه های تازه ای براساس قصه تارزان تولید کردند. عمر بیشتر این مجموعه ها یک سال بود. آخرین مجموعه تلویزیونی که در این رابطه تولید شد و تارزان را در راس ماجراجویی هایش داشت، سال 1996 تولید و روی آنتن رفت.

رسانه تلویزیون دوباره سال 2001 سراغ مرد جنگلی رفت. این مجموعه، دنباله انیمیشن تلویزیونی دهه 70 آن بود. آخرین بار که تارزان به صورت یک مجموعه تلویزیونی درآمد، سال 2003 بود، تراویس نیمل در این مجموعه زنده در نقش اصلی بازی کرد.

بخش سینما و تلویزیون تبیان


منبع :روزنامه جام جم / مترجم: کیکاووس زیاری