تبیان، دستیار زندگی
با برپایی چهار بزرگداشت، یك نكوداشت و معرفی برگزیدگان بخش مسابقه مواد تبلیغی و اطلاع‌رسانی، بیست‌وهفتمین جشنواره‌ی بین‌المللی فیلم فجر آغاز شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

افتتاحیه‌ی بیست و هفتمین جشنواره‌ی فیلم فجر

افتتاحیه‌ی بیست و هفتمین جشنواره‌ی فیلم فجر

با برپایی چهار بزرگداشت، یك نكوداشت و معرفی برگزیدگان بخش مسابقه مواد تبلیغی و اطلاع‌رسانی، بیست‌وهفتمین جشنواره‌ی بین‌المللی فیلم فجر آغاز شد.

برگزاری این مراسم كه با حواشی زیادی همراه بود، شامگاه گذشته ـ 11 بهمن ماه ـ با اجرای محمدرضا فروتن و حضور كمرنگ هنرمندان درتالار همایش‌های برج میلاد برپا شد.

در ابتدای برنامه مجید شاه‌حسینی دبیر جشنواره در سخنانی با بیان این‌كه در سی‌امین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، سیمرغ رنگین‌بال سینمای ایران در آسمان فجر به پرواز در می‌آید گفت:‌ بیست‌وهفتمین جشنواره فیلم فجر را در شرایطی آغاز می‌كنیم كه سینمای ملی فصلی جدید و پررونق پیش‌روی دارد.

وی ادامه داد: حضور سه نسل متوالی از فیلمسازان انقلاب در جشنواره با ارائه آثاری با ساختارهای متفاوت رنگین‌كمان جذابی از سینمای ایران و تصویری پویا و زنده از این سینمای ارزنده در جشنواره‌ ارائه كرده است.

محمدرضا جعفری‌جلوه نیز به‌عنوان دومین سخنران مراسم پیامش را به بیست‌وهفتمین جشنواره‌ فیلم فجر قرائت كرد.

بعد از اجرای موسیقی محلی جنوبی، با حضور دبیر جشنواره و محسن شمس و اهدا لوح تقدیری به فرزند مرحوم محسن بدیع از خدمات او در بخش لابراتواری سینمای ایران قدردانی شد.

امیر بدیع بعد از دریافت لوح‌ در سخنان گفت: 60 سال پیش پدرم اولین دستگاه اپتیك را به‌دست خودش ساخت و ثابت كرد ایرانی می‌تواند، سازنده باشد.

درادامه مراسم باحضور معاون امور سینمایی و دبیر جشنواره، نكوداشت خسرو شكیبایی برگزار شد و لوح تقدیری به همسر این بازیگر اهدا شد.

اولین بزرگداشت مراسم افتتاحیه به محمدرضا شرف‌الدین اختصاص داشت كه پس از پخش تصاویری با حضور محمدرضا جعفری‌جلوه و مجید شاه‌حسینی برگزار شد.

شرف‌الدین كه به هنگام حضور روی صحنه بر پرچم ایران بوسه زد گفت: اگر بزرگداشت و افتخاری است به عزیزانی تعلق دارد كه 8 سال مقابل تجاوز و جنگ از شرافت، ناموس و نام بزرگ ایران دفاع كردند و نام و شهرت را برای ما گذاشتند.

محمود كلاری دومین هنرمندی بود كه دراین مراسم از او تجلیل شد.

پس از پخش تصاویری كه در آن مسعود جعفری جوزانی، مسعود كیمیایی، علیرضا زرین‌دست، ایرج رامین‌فر، شادمهر راستین و نظام‌الدین كیایی درباره‌ی این فیلمبردار سینما به اظهار‌نظر پرداختند. كلاری در سخنانی با بیان این‌كه وقتی دوستان تعریف می‌كنند، حس غریب و شعف عمیقی برایم به‌وجود می‌آید اظهار امیدواری كرد: همان كسی كه زمینه دستیابی به این افتخار را به من داده است، بضاعت مبارزه با غرور را هم بدهد.

درادامه مراسم شاه‌حسینی جای خود را به محمد‌حسین صفارهرندی داد تا به همراه جعفری جلوه از ابراهیم حاتمی‌كیا و رسول صدر‌عاملی تجلیل كنند.

افتتاحیه‌ی بیست و هفتمین جشنواره‌ی فیلم فجر

حاتمی‌كیا بعد از دریافت دیپلم افتخارش گفت: همیشه برای این‌گونه مراسم‌ها سعی می‌كنم، جمله‌ای از قبل در ذهنم نباشد تا این جمله را از فضا و محیط بگیرم.

وی افزود: من قصه‌گو هستم و بلدم قصه بگویم. قصه‌ها احتیاج به آدم‌های خوب و ثابت قدم دارد. مجموعه 30 سال انقلاب اسلامی را قصه‌ای بلند با فراز‌ونشیب خوبی‌ها و بدی‌ها می‌بینم، من از دست وزیران مختلفی درشرایط مختلف جایزه گرفته‌ام و همیشه ارادت خودم را به دولتمردانی كه دوستشان داشته‌ام نشان داده‌ام فیلم‌هایم هم مانند عزیزانم هستند و آنها را بسیار دوست دارم.

حاتمی‌كیا ادامه داد: خیلی‌ها به من گفتند تو كه یك فیلمت توقیف شده است، چرا قبول كردی در این مراسم حاضر شوی البته من بین این دو تفكیك قائل می‌شوم، اما دلم برای فیلمی كه به سختی ساختم، تنگ است و ایمان دارم وزیر محترم فرهنگ و ارشاد هم نمی‌خواهد این اتفاق برای فیلمی بیفتد، اما وقتی می‌بینم رییس‌جمهور محترم چنین واكنشی را بابت فیلمی نشان می‌دهند، من هم كه 30 سال دراین حوزه كار كردم، توقع رسیدگی به فیلمم را دارم.

سپس مراسم بزرگداشت رسول صد‌عاملی برگزار شد.

او با بیان این‌كه تصور می‌كردم این بزرگداشت برایم زود است گفت: اما من در طول این 30 سال به‌طور مداوم كار كردم و در 18 اسفند 57 اولین فیلم انقلاب را با عنوان «خونبارش» كار كردم، كه شاید هنوز هم باور‌پذیرترین فیلم درباره‌ی انقلاب است و آنهایی كه هم نسل من هستند می‌دانند این 30 سال یعنی چه.

وی افزود: انقلاب مهربانی‌ها و همدلی‌های زیادی را با خود داشت و تا پایان جنگ این وضعیت حفظ شد، اما گویا بعد از جنگ ما با هم نامهربان و از هم دور شدیم.

این كارگردان ادامه داد: سال‌ها پیش اگر اتفاق بدی برای فیلمی می‌افتاد، اگر خوشحال نمی‌شدیم بی‌تفاوت هم نبودیم. اما این روزها فیلم یك فیلمساز مورد بی‌مهری قرار گرفته است و وقتی دچار مشكل شدی رفاقت معنا پیدا می‌كند و خوشحالم طی این مدت همه نگران این فیلم هستند و می‌خواهند با همدلی مشكل آن حل شود و خدا را شكر به‌دست رییس‌جمهور ماجرا حل شد.

وی افزود: حتی روز گذشته با ابراهیم حاتمی‌كیا صحبت می‌كردیم به برلین برویم و دختر خوب سینمایی را برگدانیم. این مهربانی‌ها من را به یاد مهربانی‌های سال 57 و 58 می‌اندازد و این فاصله بین سینماگران و مسوولین را كم می‌كند.

پس از پایان بزرگ‌ها، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پیام رییس‌جمهور به جشنواره فیلم فجر را قرائت كرد.

افتتاحیه‌ی بیست و هفتمین جشنواره‌ی فیلم فجر

در بخش پایانی مراسم افتتاحیه، برگزیدگان مسابقه مواد تبلیغی و اطلاع‌رسانی معرفی شدند.

دراین بخش تنها یك سیمرغ بلورین به‌صورت مشترك به علی باقری برای عكس فیلم «پابرهنه در بهشت» و امیر عابدی برای عكس فیلم «سه‌زن» تعلق گرفت و هیات داوران سایر بخش‌ها را شایسته دریافت سیمرغ ندانست.

در بخش پوستر علی زارع برای طراحی پوستر «زن دوم» دیپلم افتخار گرفت، امیر شیبان خاقانی دیپلم افتخار بخش گرافیك محیطی را برای «سه‌زن» دریافت كرد و در بخش تیزر و آنونس نیز دیپلم افتخار به امیر شیبان خاقانی برای فیلم «حس پنهان» و میثم مولایی برای فیلم «دعوت» اختصاص پیدا كرد.

این مراسم كه در آن حسام‌الدین سراج در دو قسمت به اجرای برنامه موسیقی پرداخت و مرشد ترابی نیز با گروه دمام و سنج پیش پرده‌خوانی كرد.

از حاضران در این مراسم می‌توان به امین تارخ، ابراهیم داروغه‌زاده، محمدمهدی عسگر‌پور، حبیب‌اله كاسه‌ساز، مسعود ده‌نمكی، فریدون حسن‌پور، هادی منبتی، سیامك شایقی، حبیب رضایی، فرشته طائر‌پور، منوچهر شاهسواری، مهدی كریمی، حسن خجسته، ایرج تقی‌پور، علیرضا رییسیان، قاسم قلی‌پور، سعید سید‌زاده، محمد سدیر، غزل شاكری و سعید حاجی‌میری اشاره كرد.

درحاشیه مراسم

_ برنامه با بیش از نیم‌ساعت تاخیر آغاز شد

_ به علت نقض فنی برخی كلیپ‌های جشنوره امكان پخش پیدا نكرد.

_ محمد‌رضا فروتن تسلط كافی برای اجرای این مراسم نداشت كه به‌خاطر همین چند‌بار در طول برنامه از حاضران عذرخواهی كرد.

_ پایین‌آمدن پرده نمایش فیلم و برخورد آن با دكور مراسم باعث پارگی پرده شد و فروتن در سخنانی با بیان این‌كه اتفاقات عجیب و غریبی در حال رخ دادن است و پشت‌صحنه اوضاع خوبی ندارد. اعلام 10 دقیقه آنتراك برای برطرف‌شدن مشكلات را كرد كه تا 30 دقیقه آنتراكت ادامه پیدا كرد.

_ برخلاف بسیاری از مراسم‌ها پارك خودروها، ورود و خروج به سالن و پذیرایی با نظم همراه بود.

_ در مراسم، كلیپی درباره‌ی غزه پخش شد كه در این كلیپ شهاب حسینی، آناهیتا نعمتی، مهناز افشار و باران كوثری جنایات رژیم صهیونیستی را محكوم كردند و كلیپی نیز با صحنه‌هایی از عزاداری در فیلم‌های سینمایی پخش شد.

_ ردیف‌های خالی در سالن به چشم می‌خورد و با وجود آنكه آنهایی كه كارت دعوت نداشتند، به بالكن راهنمایی شدند اما باز بیش از نیمی از بالكن‌ خالی بود.

_ از پیشكسوتان و چهره‌های مطرح سینما كمتر در مراسم‌ حاضر بودند.

_ صفارهرندی در ابتدای سخنانش بابت اتفاقاتی كه در طول مراسم افتاد عذرخواهی كرد.

_ مراسم افتتاحیه بیست‌وهفتمین جشنواره فیلم فجر در ساعت 23 به پایان رسید.