تبیان، دستیار زندگی
هدیه تهرانی در یك دهه اخیر حضور موفقی بر پرده سینما نداشته اما همچنان بازیگر محبوب سینمادوستان و كارگردان هاست؛ او از معدود سلبرتی هایی است كه حتی حاشیه های ناخواسته چند سال اخیر جایگاهش را مخدوش نكرده . تهرانی در جشنواره فجر امسال «عادت نمی كنیم» را بر
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سوپر استارِ گریزان از شهرت

هدیه تهرانی در یك دهه اخیر حضور موفقی بر پرده سینما نداشته اما همچنان بازیگر محبوب سینمادوستان و كارگردان هاست؛ او از معدود سلبرتی هایی است كه حتی حاشیه های ناخواسته چند سال اخیر جایگاهش را مخدوش نكرده . تهرانی در جشنواره فجر امسال «عادت نمی كنیم»  را بر اکران دارد.

بخش سینما و تلویزیون تبیان
هدیه تهرانی

از «نه» گفتن به نقش های وسوسه برانگیز تا شروع طوفانی با شاه نقش فیلم های كارگردان های مطرح و مسامحه در پذیرش نقش های نه چندان قابل دفاع. این نمایی كلی از كارنامه هدیه تهرانی است كه از هر زاویه ای مرور شود سر فصل تحلیل های متنوعی است كه پیش از این بارها و بارها درباره شان گفته و نوشته شده. تهرانی شروعی جاه طلبانه در سینما داشت اما به مرور به خود و سلیقه اش تخفیف داد و گاهی پیشنهاد فیلم های گیشه پسند را هم بی پاسخ نگذاشت. جاه طلبی به اضافه هوش ذاتی ، او را به مسیری هدایت می كرد كه فیلم های ضعیف و انتخاب های غیر قابل دفاعش بر كل كارنامه اش سایه نیندازد ؛ پس تصویر كلی كه در ذهن سینمادوستان از این بازیگر شكل گرفته همان هدیه تهرانی سخت گیر و سخت پسند است. حتی اگر در یك دهه اخیر و مشخصا پس از «چهارشنبه سوری» ردی كمرنگ از آن ستاره ببینیم.  هدیه تهرانی ِ همیشه گریزان از حاشیه، به خاطر نمایشگاه عکس «آبان گان» و شایعه وام سازمان میراث فرهنگی مورد انتقادهایی تند قرار گرفت و پس از آن به خاطر شکایت طراح نمایشگاه در دادگاه حاضر شد. نمود این اتفاق بر كارنامه سال های اخیرش بخوبی مشهود است كه او را به سهل گیری در پذیرش نقش ها سوق داده ... . ره آورد تماشای «عادت نمی كنیم» برای علاقمندان به خانم تهرانی، رویارویی با بازیگری خوش نقش است كه در یك دهه اخیر به دلایل مختلف بر پرده نقره ای از آن آرمان و جاه طلبی حرفه ای اش خبری نبود.

ستاره منتقدان

بازی تهرانی در «شوكران» با دریافت هفت رای به عنوان حضور برتر او بر پرده نقره ای انتخاب شده است. سیما ریاحی در فیلم بهروز افخمی چند ویژگی منحصر بفرد دارد كه هم در كل فیلم و هم در بازی اش جاری است. او نقش یك پرستار عاشق و تنها را بدون ذره ای بزرگ نمایی بازی كرد و به باور مخاطبان نشاند. فیلم گیشه موفقی هم داشت و همین عامل مهمی برای رویارویی گسترده بازیگرش با انبوه مخاطبان بود. پس از آن فیلم «چهارشنبه سوری» با چهار رای در رتبه دوم ایستاده. كیفیت بازی تهرانی در فیلم اصغر فرهادی یكی از عوامل موفقیت این فیلم است كه باعث شد كاراكتری غیر كلیشه ای از زنان شكاك به همسر، خلق شود.بازی او در این فیلم هیات داوران را به اهدای سیمرغ مجاب كرد و مخاطبان رای به بازی خوب او دادند.بازی تهرانی در «قرمز» دو رای از منتقدان دریافت كرده و «غریبانه» یك رای. «نیومانگ» و «پل چوبی» هم با دو رای به عنوان بدترین بازی تهرانی معرفی شده . «دنیا» ، «هفت دقیقه تا پاییز» و «زمانه» هم یك رای منفی دارند.

نام منتقدبهترین بازیبدترین بازیستاره به كارنامه
جلیل اكبری صحتشوكراندنیا**
آرش خوشخوشوكران/ چهارشنبه سوریپل چوبی***
وحید سعیدیشوكران / غریبانهزمانه****
شاهین شجری كهنهمه نقش ها تا پایان دهه 80همه نقش ها از ابتدای دهه 90***
طهماسب صلح جوشوكرانهفت دقیقه تا پاییز**
احمد طالبی نژادقرمز/ شوكراننیومانگ**
جواد طوسیشوكراننیومانگ***
كیوان كثیریانقرمز /چهارشنبه سوری---***
سعید مروتیشوكران/ چهارشنبه سوریپل چوبی***
اسماعیل میهن دوستچهارشنبه سوری---****

موفقیت جشنواره های قبلی

هدیه تهرانی از همان ابتدای ورودش به سینما با فیلم «سلطان» مسعود کیمیایی توجه همه را جلب کرد و دقیقا دو سال بعد برای فیلم «قرمز»، سیمرغ بهترین بازیگر نقش اول زن را از جشنواره هفدهم فجر گرفت. نقش سیما ریاحی فیلم «شوکران»، می توانست در کارنامه تهرانی موفقیت دیگری به ثبت برساند اما فیلم در جشنواره حضور پیدا نکرد و تهرانی نهایتا در جشن خانه سینما نامزد دریافت جایزه شد. سال 84 بازی او در فیلم «چهارشنبه سوری» اصغر فرهادی مجددا مورد توجه دوران قرار گرفت و دومین سیمرغ اش را از جشنواره بیست و چهارم گرفت.  همان سال برای فیلم «چهارشنبه سوری» در جشن خانه سینما هم برنده تندیس زرین بهترین بازیگر نقش اول زن شد. سال 88 حضورش در فیلم «هفت دقیقه تا پاییز» هم مورد توجه قرار گرفت و اسمش در فهرست نامزدهای جشنواره بیست و هشتم به ثبت رسید.


منبع: هفت صبح