تبیان، دستیار زندگی
هنرمند نقاشی-خط کشورمان با اشاره به اینکه هنر بهترین ابزار برای ترویج فرهنگ قرآنی است، گفت: در شب قدر خوشنویسی خط ثلث را آغاز کردم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

هنرمندی که از شب قدر خوشنویسی را آغاز کرد

هنرمند نقاشی-خط کشورمان با اشاره به اینکه هنر بهترین ابزار برای ترویج فرهنگ قرآنی است، گفت: در شب قدر خوشنویسی خط ثلث را آغاز کردم.

محمدسعید نقاشیان

در بخش هنری بیست وچهارمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم آثار هنری بسیاری وجود دارد که هر کدام معرف فرهنگ و تمدن ایرانی و اسلامی است.

در قسمتی از بخش هنری این نمایشگاه هنرمندان کشورمان به خلق آثار هنری می پردازند که «محمدسعید نقاشیان» یکی از هنرمندان نقاشی-خط کشورمان است که در حال خلق اثری فاخر است.

محمدسعید نقاشیان در حالی که مشغول طراحی و خلق اثری فاخر است درباره نحوه ورود به این هنر گفت: من در خانواده  ای هنرمند متولد شدم چرا که پدرم نقاش و هنرمند خوشنویس بود. پس از مدتی کوتاه یعنی زمانی که حدود 12 سال داشتم به تشویق پدرم به کلاس خوشنویسی رفتم و خطاطی به سبک نستعلیق را آغاز کردم.

وی با بیان اینکه خوشنویسی به مرور زمان بهترین تفریح زندگی ام شد، افزود: یک شب پس از اینکه از مراسم شب احیا بازگشتم شروع به خطاطی به سبک ثلث کردم در حالی که تا پیش از آن تنها نستعلیق می نوشتم. آن شب برایم بسیار خاطره انگیز بود چرا که برای نخستین بار اثری خلق کرده بودم که نه تنها برای خودم جالب بود بلکه مورد تشویق پدرم نیز قرار گرفت.

نقاشیان با اشاره به اینکه ورود به دانشگاه سوره یکی از بزرگ ترین اتفاقات زندگی هنری ام بود، خاطر نشان کرد: سال 1376 با استاد حمید عجمی خالق خوشنویسی معلی آشنا شدم و افتخار شاگردی ایشان را دارم.

محمدسعید نقاشیان

وی که اکنون دانشجوی مجازی هنر دانشگاه بلژیک در مقطع دکترا است، هنر را بهترین ابزار برای انتقال مفاهیم قرآنی دانست و گفت: هنر زبانی گویاست که می تواند اثرگذاری بسیاری در فرهنگ سازی داشته باشد؛ البته متأسفانه کشورمان به هنرمندان توجهی نمی کنند و همین امر موجب شده که بسیاری از آن ها آثار خود را در خارج از کشور به فروش برسانند.

این هنرمند کشورمان با بیان اینکه من تاکنون نمایشگاه های متعددی در کشورهای فرانسه، ایتالیا، ترکیه، هند و چین داشته ام، افزود: استقبال مردم کشورهای دیگر به هنر به ویژه آثار هنری با مضامین دینی بیشتر از کشور خودمان است به طور مثال در ایتالیا با توجه به فرهنگی که دارند آثار هنری را ارج می نهند و قدر آن را می دانند.

نقاشیان با اشاره به اینکه افراد برای ورود به هنر باید از کارهای سنتی آغاز کنند، اظهار داشت: برای اینکه بتوانیم هنری فاخر خلق کنیم باید ابتدا با آثار هنری و مبانی آن آشنا شویم و هنرهای تجسمی را بشناسیم.

این هنرمند نقاشی-خط با بیان اینکه آثار هنری زمانی می تواند موفق عمل کند که برگرفته از مفاهیم قرآنی باشد، افزود: خداوند در قرآن برنامه  ای جامع در اختیار انسان ها قرار داده است که با الگوگیری از آن و خلق اثری هنری می توان فرهنگی دینی را تبلیغ کرد.

وی که در نمایشگاه بین المللی قرآن کریم در حال نقاشی-خط اثری با عنوان «امام علی(ع)» بود، درباره این اثر گفت: هم زمان با شب های قدر تصمیم گرفتم در نمایشگاه اثری با موضوع امام علی(ع) خلق کنم که در این اثر نام حضرت امام علی(ع) در وسط کار به صورت طلاکوب مزین شده و در اطراف آن با نقاشی-خط طوری طراحی کرده ام تا جذابیت اثر بیشتر شود.

این استاد دانشگاه کشورمان با بیان اینکه شب های قدر منزلتی دارد که انسان ها قادر به درک آن نیستند، افزود: امیدوارم در این شب ها مقدرات خوبی برای همه رقم بخورد و خداوند محبتش را چند برابر کند.

بیست وچهارمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم تا 8 تیرماه در مصلای امام خمینی(ره) دایر است.

محمدسعید نقاشیان


فارس