تبیان، دستیار زندگی
« صادق تبریزی ، هنرمندیست که حاصل دستانش ابداع نقاشیخط است ، هنری که به عنوان یک هنر مستقل در هنرهای تجسمی نمود کرد، نصرالله افجه ای به مناسبت تولد این هنرمند اظهاراتی داشته است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

صادق تبریزی ، مبدع سبک نقاشیخط

« صادق تبریزی ، هنرمندیست که حاصل دستانش ابداع  نقاشیخط است ، هنری که به عنوان یک هنر مستقل در هنرهای تجسمی نمود کرد، نصرالله افجه ای به مناسبت تولد این هنرمند اظهاراتی داشته است.

فرآوری: سمیه فروغی، بخش هنری تبیان

افجه ای هنرمند برجسته خوشنویس،  در آستانه ی 77 سالگی صادق تبریزی، هنرمند نقاش معاصر، درباره ی این هنرمند و تاثیر هنرش در نقاشی و نقاشی خط معاصر ایران، اظهار کرد: تبریزی همان طور که خودش گفته و من در محفلی که خودش حضور داشت بر آن تأکید کرده ام، اولین کسی بود که هنر نقاشی خط را به شکل امروزی و معاصرش ابداع کرد و برای جامعه به نمایش گذاشت و در بروز و ظهور آن نقش مهمی ایفا کرد. هرچند افراد دیگری نیز این ادعا را داشتند، اما تبریزی اولین کسی بود که آن را به ظهور رساند.

هنری، نقاشیخط

او ادامه داد: نقاشی خطی که حاصل هنر دست این هنرمند است، توانست به صورت یک اثر مستقل مطرح در جامعه هنرهای تجسمی مطرح شود. بعدها افراد دیگری هم آمدند و روی این شیوه کار کردند، اما به نظر من، حرف و ادعای تبریزی منطقی تر است. همان طور که خط معلی را حمید عجمی ابداع کرد، اما بعدها دیگرانی هم آمدند و آن را مربوط به خودشان دانستند.

هنری، نقاشیخط


این هنرمند درباره ی برگزار نشدن نمایشگاهی انفرادی از آثار تبریزی در سال های اخیر، گفت: نمایشگاه نگذاشتن تبریزی دلیلی بر کم کاری او نیست، ممکن است هنرمندی که در یک عرصه مطرح می شود، از نمایش آثارش عقب بکشد. البته آثار او در سال های گذشته در نمایشگاه های گروهی شرکت داشته و نام و هنرش در جامعه تجسمی مطرح بوده است.

نصرالله افجه ای گفت: صادق تبریزی یکی از پرکارترین و فعال ترین هنرمندان امروز ایران است که تاثیر آثارش در هنر ما زنده و پویاست. هر وقت به یاد صادق تبریزی می افتم، این تصور را دارم که قلم در دستانش است و کار می کند

افجه ای ادامه داد: صادق تبریزی یکی از پرکارترین و فعال ترین هنرمندان امروز ایران است که تاثیر آثارش در هنر ما زنده و پویاست. هر وقت به یاد صادق تبریزی می افتم، این تصور را دارم که قلم در دستانش است و کار می کند. او آدمی نیست که وقتش را هدر بدهد و آن را به بطالت بگذراند. در هر حالی که باشد قطعا در اندیشه و انجام رسم و طرحی در هنر خود است.
 صادق تبریزی در سال 1317 در تهران در محله سیدنصرالدین، از محله های تهران قدیم، متولد شد. پدر او نقاش ریزه کار بود و با نقاشان قهوه خانه ای آن زمان مانند عباس بلوکی فر، حسین قوللر و محمد مدبر دوستی داشت و دلش می خواست تنها پسرش نیز این هنر را بیاموزد. بنابراین تبریزی در شش سالگی نقاشی را از بلوکی فر، از نقاشان قهوه خانه ای معروف آن زمان، آموخت. خود او گفته است اگر پدرش این راه را پیش پای او نمی گذاشت، شاید هرگز به سمت هنر و نقاشی نمی رفت.

هنری، نقاشیخط

تبریزی با ورود به دانشکده هنرهای زیبا در رشته معماری داخلی مشغول به تحصیل شد و مدرک کارشناسی ارشد خود را گرفت. صادق تبریزی از یک دوره ای به بعد، بیشتر فعالیت خود را معطوف هنر نقاشی خط کرد. صادق تبریزی همراه فرامرز پیلارام، رضا مافی، حسین زنده رودی، نصرالله افجه ای و محمد احصایی از پیشگامان این هنر در ایران بودند.
از آثار این هنرمند نمایشگاه های بسیاری در داخل و خارج از کشور از جمله دبی، فرانسه، سنگاپور، استرالیا، آمریکا، چین، ایتالیا، انگلیس، کانادا، سوئیس، سوئد و چکسلواکی برگزار شده است.
او فارغ التحصیل در رشته کارشناسی ارشد معماری داخلی از دانشکده هنرهای تزئینی است.
ابداع سبک نقاشیخط، تشکیل نخستین نمایشگاه کلوپ فرانسه (1340 )، شرکت در نمایشگاه جهانی سرامیک و اخذ گواهینامه چک و اسلواکی(1341)، مشارکت در تاسیس تالار ایران (قندریز 1343)، اشتغال به کار در وزارت کشور تا سال 1350، فروش یک اثر به موزه حنان در چین(1376)، شرکت در آرت اکسپوهای مختلف اروپا و آسیا و برپایی نمایشگاه های متعدد انفرادی و گروهی در داخل و خارج از کشور، از جمله فعالیت های هنری این نقاش ایرانی محسوب می شوند.
همچنین آثار صادق تبریزی علاوه بر نمایش در گالری ها و نمایشگاه های بزرگ جهان همچون آرت فرا ایتالیا، هیل لندن، منهتن سوهو آمریکا، آرتیتود پاریس، آرت اکسپو چین، نمایشگاه بین المللی سویترزلند در موزه های مهمی همچون مجموعه گری دانشگاه نیویورک، موزه هان چین و موزه هنرهای معاصر تهران نگهداری می شوند.
او از پیشگامان هنر نقاشی است که از هنر خوشنویسی بهره دارد. تبریزی در جمع آوری آثار هنری همت کرده و درحاشیه، گهگاه با قلمی شیرین چیزهایی می نگارد که در نشریات هم به چاپ رسیده اند.



منابع :
- ایسنا
- همشهری