تبیان، دستیار زندگی
رضوان صادق زاده در تازه ترین نمایشگاه خود که ۷ آبان ماه در گالری ساربان افتتاح می شود بار دیگر نقاشی هایش از انسان هایی با هویت شرقی را به نمایش می گذارد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نقاشی های رضوان صادق زاده در گالری ساربان

رضوان صادق زاده در تازه ترین نمایشگاه خود که 7 آبان ماه در گالری ساربان افتتاح می شود بار دیگر نقاشی هایش از انسان هایی با هویت شرقی را به نمایش می گذارد.

فرآوری: یاسمن پیشوایی- بخش هنری تبیان

رضوان صادق زاده

گالری ساربان از هفتم تا هفدهم آبان میزبان نقاشی َهای رضوان صادق زاده خواهد بود.

رضوان صادق زاده متولد 1343 اردبیل است. او فارغ التحصیل کارشناسی ارشد نقاشی از دانشگاه هنر است.تدریس رشته  هنر در دانشگاه، عضو هیأت علمی نقاشی دانشگاه هنر، برپایی چندین نمایشگاه انفرادی وگروهی در ایران و خارج از کشور، برگزیده  چهارمین دوسالانه  نقاشی تهران در 1378، برنده جایزه نفر سوم نمایشگاه "سرزمین من"، لندن در سال 2000 ، تقدیر شده در دوسالانه  نقاشی جهان اسلام، موزه هنرهای معاصر تهران در سال 1380 و مدیرگروه نقاشی(مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد)، دانشگاه هنر از جمله فعالیت های این هنرمند نقاش به شمار می آیند.

مضمون اغلب آثار وی برخاسته از تفکر شرقی بوده و از یک سو با الهام از اندیشه دائو و ذن شکل گرفته و از سوی دیگر ریشه در نگارگری ایرانی دارد. ترکیب بندی های ایستا و فضاهای خلوت آثار او سکوتی تأمل برانگیز را به تصویر می کشند که حامل شرقی و تجربه نظاره و مداقه است.

چنانکه مهدی حسینی در یادداشتی بر نقاشی های رضوان صادق زاده، نوشته است: انسان در پرده های رضوان دارای شناسه معینی نیست.

مضمون اغلب آثار وی برخاسته از تفکر شرقی بوده و از یک سو با الهام از اندیشه دائو و ذن شکل گرفته و از سوی دیگر ریشه در نگارگری ایرانی دارد.

ولی به ظرافت، دارای هویت شرقی (بخوانید ایرانی) است. او متین و آرام است. به نرمی گام برمی دارد و مقاوم و ایستاده همچون صخره و درخت، نظاره گری پر طاقت است که بدون نیاز به تظاهر، خلوت و بی کرانگی را تجربه می کند.

صادق زاده در پی آن نیست که به این پیکره های لطیف و خوش قواره وجهه ای جسمانی و نفسانی بخشد. این فقدان جسمیت و بی وزنی در پیوند مستقیم و مکمل فضاهای گسترده و کم اتفاق پیش روی آن ها قرار می گیرد. در این بین مخاطب نیز با اندک حضوری از وجود طبیعت: صخره، درخت یا دو پره سیب (که در عین حال تلنگری هوشمندانه به گناه نخستین و هبوط انسان است) و با یک بافت غنی از نور و رنگ روبه رو می شود.

این گستره  ای کم اتفاق، هرچه به ظاهر کم نوا هستند، ولی دارای نیروی عظیم سکوت اند که مخاطب از ورای آن به خلوت اندیشه و درون سوق داده می شود و مانند فضاهای بی وزن هنرمند، انسان را به دنیایی آرام و متأمل هدایت می کند. نور و بافت در این آثار نه مبین حرکت متظاهر بیرونی، بلکه دارای توانی است که از آن به عنوان تأمل باطنی یاد می شود.

علاقمندان دیدن این نمایشگاه می توانند از هفتم تا هفدهم آبان همه روزه بجز سه شنبه ها، ساعت 4 تا 8 عصر، به گالری ساربان، واقع در  سهروردی شمالی،  هویزه غربی، نبش شهید یوسفی، پلاک 130 مراجعه کنند.


منابع: مهر/آکاایران