تبیان، دستیار زندگی
پلیس آلمان با همکاری کارشناسان هنری در حال بررسی ۲۲ تابلوی نقاشی کشف شده در جنوب‌غربی این کشور و احتمال ارتباط آنها با گنجینه‌ای که اخیرا در شهر مونیخ و در خانه یک پیرمرد 80 ساله کشف شد، است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کشف 22 تابلوی ارزشمند


پلیس آلمان با همکاری کارشناسان هنری در حال بررسی 22 تابلوی نقاشی کشف شده در جنوب‌غربی این کشور و احتمال ارتباط آنها با گنجینه‌ای که اخیرا در شهر مونیخ و در خانه یک پیرمرد 80 ساله کشف شد، است.

کشف ۲۲ تابلوی ارزشمند

شبکه تلویزیونی محلی SOR گزارش کرده که عمده این تابلوها از آثار ارزشمند هنری هستند و احتمالا تعدادی از آنها توسط نازی‌ها مصادره شده بود.

دو هفته پیش اعلام شد که در خانه مرد 80 ساله‌ای در مونیخ حدود 1400 تابلوی نقاشی یافت شده که گمان می‌رود توسط نازی‌ها مصادره شده بود. به گفته‌‎ مقام‌های آلمانی در میان آثار هنری که اخیرا در مونیخ پیدا شده، تابلوهای ناشناخته‌ای از نقاشان مطرح اواخر قرن نوزدهم و بیستم به چشم می‌خورد.

راینهارد نِمِتس، رئیس دفتر دادستانی شهر آوسبورگ گفته بود که 121 نقاشی با قاب و 1258 نقاشی دیگر بدون قاب در مارس 2012 در آپارتمان شخصی به نام کورلنیوس گورلیت در مونیخ کشف شد.

در همین راستا مجله فرانسوی پاری‌ماچ عکسی منتشر کرد که به گفته این مجله متعلق به گورلیت است. همچنین روز شنبه، 9 نوامبر پلیس ایالت بادن وورتمبرگ، 22 تابلو نقاشی از آپارتمانی در نزدیکی شهر اشتوتگارت به دست آورد. این آپارتمان متعلق به همسر خواهر کورلنیوس گورلیتاست که مانند او دلال آثار هنری بوده است.

به گفته شبکه SOR چهار تابلو نقاشی پیشتر در اختیار گورلیت بوده است. گفته می‌شود که ماموران اداره دارایی از اوایل سال 2012 به این مجموعه گرانبها دست یافته‌اند، اما از درز خبر آن به رسانه‌ها جلوگیری کرده بودند، زیرا امکان دارد بر سر مالکیت تابلوها مشکلات مالیاتی و سیاسی بروز کند. دادستانان گفته‌اند که روند احراز هویت مالکان همچنان ادامه دارد.

به گفته کارشناسان این آثار توسط نازی‌ها از مجموعه‌داران خصوصی و موسسه‌های هنری مصادره شده بود. در میان این تابلوها آثاری از رنوار، پیکاسو، ماتیس، شاگال و تولوز لوترک وجود دارد.

بر اساس گزارش مجله آلمانی فوکوس، گورلیت فرزند یک دلال هنری در زمان جنگ جهانی دوم در مونیخ است و در طول سال‌ها هر گاه به پول احتیاج داشته یکی از تابلوها را می‌فروخته است.

از این گنجینه آخرین بار در یک حراجی تابلویی از ماکس بکمان، نقاش اکسپرسیونیست، به بهای حدود یک میلیون و دویست هزار دلار به فروش رفت.

به گفته شبکه SOR چهار تابلو نقاشی پیشتر در اختیار گورلیت بوده است. گفته می‌شود که ماموران اداره دارایی از اوایل سال 2012 به این مجموعه گرانبها دست یافته‌اند، اما از درز خبر آن به رسانه‌ها جلوگیری کرده بودند، زیرا امکان دارد بر سر مالکیت تابلوها مشکلات مالیاتی و سیاسی بروز کند. دادستانان گفته‌اند که روند احراز هویت مالکان همچنان ادامه دارد.

تخمین زده می‌شود که این نقاشی‌ها بیش از یک میلیارد یورو ارزش دارد. مایک هافمن، کارشناس هنری می‌گوید که برخی از نقاشی‌ها کثیف شده‌اند، اما آسیبی ندیده‌اند.

رسانه‌های جمعی از قول کارشناسان می‌گویند که این آثار از دو منبع گردآوری شده‌اند: بخشی از آنها آثاری هستند که رژیم نازی میان سال‌های 1933 تا 1945 از املاک یهودیان ثروتمند ضبط کرده است. بخش دیگر را حکومت نازی از موزه‌ها و مجموعه‌های هنر گردآوری کرد و پس از یک بار نمایش در "نمایشگاه هنر انحرافی" برای همیشه از انظار عمومی پنهان کرد.

هیلده‌برند گورلیت مامور بود که آثار هنری اوایل قرن بیستم را که سوی نازی‌ها غیر آلمانی و "هنر انحرافی" محسوب می‌شد از موزه های آلمان جمع‌آوری کند. او از سوی حزب نازی مامور بود که این آثار را در خارج از آلمان بفروشد که بخشی از آن را نگه داشت.

به گزارش رسانه‌های آلمانی، هیلده‌برند گورلیت احتمالا بخشی از تابلوها را در دهه‌های 1930 و 1940 به بهای کم از یهودیانی که قصد فرار از آلمان را داشتند، خریده بود.

پس از پایان جنگ جهانی دوم او به کارآگاهان گفت که مجموعه‌اش در جریان بمباران نیروهای متفقین در سال 1945 از بین رفته است. او حتی گفت که خودش به دلیل اینکه مادربزرگش یهودی بوده تحت تعقیب بوده است. اما او نقاشی‌ها را در انباری مخفی کرده بود که پس از مرگ او به دست پسرش رسید. پسر که اینک مردی 80 ساله است، آثار را سال‌های طولانی در اتاق‌های تاریک و کثیف آپارتمان خود نگه‌ داشته بود.

بنا به گزارش ماموران، آنها هزاران طرح و نقاشی را در میان قوطی‌های خالی کنسرو و مواد گندیده و کپک‌زده یافته‌اند.

هیلده‌برند گورلیت در سال 1956 در جریان یک سانحه رانندگی درگذشت. گفته می‌شود که کارشناسان از وجود برخی از آثار معروف این مجموعه مانند کارهای پیکاسو یا ماتیس باخبر بودند، اما گمان می‌بردند که آنها برای همیشه نابود شده‌اند. انتظار می‌رود که صاحبان پیشین آثار، بازگرداندن آنها را از مقامات آلمانی طلب کنند.

بخش هنری تبیان


منبع: هنر آنلاین