تبیان، دستیار زندگی
یونسکو 17 پروژه در 7 کشور از معمار انقلابی لوکوربوزیه را به عنوان سایت های میراث جهانی در لیست خود معرفی کرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آثار لوکوربوزیه در فهرست میراث جهانی

یونسکو 17 پروژه در 7 کشور از معمار انقلابی لوکوربوزیه را به عنوان سایت های میراث جهانی در لیست خود معرفی کرد.

فراوری: یاسمن پیشوایی- بخش هنری تبیان
لوکوربوزیه


سازمان آموزش، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد که با نام یونسکو شناخته می شود، 17 پروژه در 7 کشور از معمار انقلابی لوکوربوزیه را به عنوان سایت های میراث جهانی در لیست خود معرفی کرد. آرک دیلی ضمن اعلام این خبر می نویسد: توجه و اهمیت به مکان های فرهنگی با فیزیکی خاص، به حفاظت و نگهداری ساختمان ها برای نسل های آینده کمک خواهد کرد. با استناد بر زبان منحصر و مبتکرانه معماری لوکوربوزیه، یونسکو مجموعه ای از پروژه های او که منژس کننده "راه حل های جنبش مدرن در طول قرن بیستم در چالش اختراع تکنیک های جدید معماری در پاسخ به نیازهای جامعه بوده" را انتخاب نموده است.
آنتوان پیکون، رئیس بنیاد لوکوربوزیه در بیانیه ای گفته است: "ثبت این 17 ساختمان از لوکوربوزیه در فهرست میراث جهانی نشان دهنده، تشویقی قدرتمند برای حفاظت از سایر آثار لوکوربوزیه در طول حیات حرفه ای او برای حفظ این میراث زنده و سپردن آن به دست های نسل آینده است. همچنین این امر، به درک درستی این میراث پیچیده و شکننده و انتشار وسیع تر آن به مخاطبان کمک شایانی می کند."

زندگینامه


لوکوربوزیه در لشودفوند، شهر کوچکی در شمال غربی سوئیس ، در نزدیکی مرز فرانسه متولد شد . لو کوربوزیه علاقه? زیادی به هنرهای بصری داشت و نزد شخصی به نام چارلز لپلاتنیه، که معلم یک مدرسه? هنرهای زیبای محلی بود به .آموختن مبانی هنر پرداخت
اولین خانه هایی که او طراحی کرد در لشودفوند و متعلق به خود وی بودند ، مانند ویلا فالت، ویلا شوآب، و ویلا ژان نرت برای پدر و مادرش. این خانه ها یادآور سبک معماری رایج ، منطبق بر طبیعت کوه های بومی در آن منطقه، یعنی رشته کوه های آلپ بودند.
لو کوربوزیه در حدود سال 1907 به پاریس رفت و در آنجا در دفتر دو تن از معروف ترین معماران آن دوره یعنی آگوست پره و پیتر بهرنز به مدت چند سال کار کرد. وی سپس به بالکان، آسیای صغیر، یونان و رم سفر کرد و نقاشی های بسیاری از این سفر با خود به همراه آورد.
لو کوربوزیه در طی فعالیت حرفه ای خود، استفاده از یکی از شاخص ترین مصالح ساختمانی مدرن یعنی بتن را به نهایت زیبایی رساند و کارهای وی مورد تقلید جهانی قرار گرفت.

اصول معماری لو کوربوزیه:

در زمینه معماری لو کوربوزیه خانه را به عنوان ماشینی برای زندگی عنوان کرد، همانگونه که اتومبیل ماشینی برای حرکت است. وی پنج اصل را در ساختمان های مدرن معرفی کرد که عبارتند از:
1- ستون ها ساختمان ها را از روی زمین بلند می کنند.
2- بام مسطح و باغ روی بام
3-پلان آزاد
4-پنجره های طویل و سرتاسری
5-نمای آزاد، کف ها و دیوارها به صورت کنسول

تناسبات طراحی:

لو کوربوزیه از یک شبکه مدولار با تناسبات طلایی برای طراحی پلان و نما استفاده می کرد و تناسبات و اندازه های بدن انسان را طبق مدل خودش درطراحی بکار می برد. کالین رو در مقاله ای با عنوان ریاضیات ویلای ایده آل در سال 1947 شباهت های بین قسمت های فضایی یک ویلای پالادیو را با سازه شبکه ای یکی از ویلاهای لو کوربوزیه نشان داده است. گرچه هردو ویلا سیستم تناسب دهنده مشابهی دارند و از یک نظم ریاضی عالی پیروی می کنند، اما ویلای پالادیو شامل فضاهایی با اشکال ثابت و روابط متقابل هماهنگ است در حالیکه ویلای لو کوربوزیه، از طبقات افقی شامل فضاهای آزاد که توشط کف و شقف تاوه ای تعریف می شوند، ساخته شده است.

آثار مهم لوکوریوزیه:

1912   ویلای ژانره، فرانسه
1928   ویلا ساووا، فرانسه
1931   کاخ شوروی، روسیه
1938   آسمانخراش کارتسین، ایالات متحده
1948  خانه کراتکت، آرژانتین
1952   ساختمان سازمان ملل، ایالات متحده
1954  عبادت گاه رونشام، فرانسه
1956   موزه احمدآباد، هندوستان
1956   مجموعه ورزشی صدام حسین، عراق
1957   موزه ملی هنر غرب، ژاپن
1960   دیر سنت ماری، فرانسه
1958   نمایشگاه فیلیپس بلژیک
1961   مرکز هنرهای بصری کارپنتر دانشگاه هاروارد، ایالات متحده
1969   کلیسای سنت پیر فرمینی،فرانسه


منابع:
هنرآنلاین
میهن بنا