تبیان، دستیار زندگی
موزه هنر فیلادلفیا و موزه هنر ویتنی نیویورک در نظر دارند در پاییز سال 2020 نمایشگاه بزرگی از آثار جاسپر جانز را به صورت مشترک برگزار کنند؛ اما مشکل اساسی، پراکنده بودن آثار جانز در سراسر موزه های هنر مدرن جهان است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نمایشگاهی از  یک غول هنر

موزه هنر فیلادلفیا و موزه هنر ویتنی نیویورک  در نظر دارند در پاییز سال 2020 نمایشگاه بزرگی از آثار جاسپر جانز را به صورت مشترک برگزار کنند؛ اما مشکل اساسی، پراکنده بودن آثار جانز در سراسر موزه های هنر مدرن جهان است.

فراوری: یاسمن پیشوایی- بخش هنری تبیان
جاسپر جانز


جاسپر جانز یکی از غول های هنر دنیا که این روزها در 86 سالگی  با وجود داشتن بیماری سرطان همچنان در عرصه هنر فعال است، موضوع پروژه مشترک موزه موزه هنر فیلادلفیا و موزه هنر ویتنی با عنوان "گذشته نگر" شده است تا 60 سال فعالیت حرفه ای این هنرمند را در معرض دید علاقمندان به هنر قرار دهند.
جاسپر جانز را که یکی از هنرمندان آوانگارد در دهه 50 و 60 میلادی می شناسند. او تاثیر فراوانی در اندیشه هنر معاصر داشته و در عصر هنر پاپ، هنر مفهومی، پست مدرنیسم و اساسا تغییر چشم انداز بصری هنرهای زیبا، نقش بسیاری داشته است.
جاسپر جانز

جاسپر جانز (زاده 15 مه 1930) نقاش آمریکایی است که بیشتر با جنبش پاپ آرت ( هنر عامه یا هنر مردمی) مرتبط دانسته می شود. از آثار شناخته شده? او می توان به مجموعه تابلوهای پرچم آمریکا اشاره کرد.
جاسپر جانز در آثارش از عناصر زندگی روزمره استفاده می کند. او در بیش از پنج دهه فعالیت هنری، آثار بسیاری را در فرم چاپ دستی خلق کرده است.
جانز در اوایل دهه 50 به نیویورك رفت و با تعداد زیادی از هنرمندان آن دوره همچون جان کیج  آشنا شد. او در دهه 50 با خلق آثاری که موضوع را از عرصه هنر خارج و عناصر آشنا بصری را به عنوان اثر هنری ارائه داد به شهرت رسید.
جاسپر جانز

اعداد، حروف، انواع قوطی ها و اشیائی که ذهن انسان با آن ها آشناست، در آثار جانز مشاهده می شوند. جانز تاکنون برنده چندین جایزه شده است که از ان میان می توان به دریافت  "نشان افتخار آزادی رئیس جمهوری"  در سال 2011 اشاره کرد. همچنین کسب جایزه بزرگ دوسالانه ونیز در دهه 80 این هنرمند را به چهره ای بین المللی بدل کرد و علاقه مندان بیشتری برای دیدن تصاویر وی و نقاشی هایش جذب شدند.
این هنرمند را که امروز یکی از غول های هنر معاصر دنیا می شناسند آثار متفاوتی در سال های فعالیت هنری خود خلق کرده که در سراسر دنیا و در حراج های بین المللی به قیمت های میلیون دلاری به فروش می رسد.
با توجه به آثار جانز که وی را در بیش از سه دهه به هنرمندی تراز اول تبدیل کرده است، موزه هنر فیلادرفیا و ویتنی ، در نظر دارند چهار سال دیگر با مشارکت یکدیگر، نمایشگاهی از آثار این هنرمند بزرگ برپا کند تا آثاری از مهم ترین دوران کاری او در یک مکان گرد آمده و امکان مشاهده ان ها را برای هنردوستان فراهم آورد.
اما مسئله اساسی که این دو موزه با آن مواجه خواهند بود، پراکندگی آثار جانز در موزه های سراسر جهان است!
با توجه به محبوبیتی که جانز در نیمه قرن بیستم پیدا کرد، دور از ذهن نیست که بسیاری از موزه های هنر مدرن در جهان ، خواهان داشتن اثر یا آثاری از او در گنجینه خود باشند؛ به همین جهت امروزه بسیاری از آثار جانز در خارج از امریکا قرار دارد و همین موضوعف برپایی نمایشگاه را با مشکل روبه رو می کند.
کارلوس باسیالدو (Carlos Basualdo) سرپرست ارشد موزه هنر فیلادلفیا (PMA) در رابطه با برگزاری این نمایشگاه گفته:" برای نشان دادن هنر جانز و تمام پیچیدگی ها و غنای ایده های هنری این هنرمند ما فکر می کنیم بیش از یک نهاد لازم است و به همین دلیل با موزه ویتنی همکاری کردیم.
وی متذکر شد:" البته این پروژه به همکاری بسیاری از موزه های دنیا و مجموعه داران نیاز دارد که در حال حاضر سعی داریم درخواست امانت گیری آثار این هنرمند را به موزه های سراسر دنیا ارسال کنیم.
اسکات رودکوپف (Scott Rothkopf) معاون موزه وینتی نیز درباره این نمایشگاه گفت: "جاسپر جانز در 6 دهه گذشته هنرش در حال تحول بوده و این نمایشگاه اجازه خواهد داد که عمق ایده های این هنرمند را کشف کنیم.
موزه هنرهای معاصر تهران نیز در گنجینه خود چند اثر از این هنرمند را دارد که بر اساس گفته کارلوس باسیالدویکی از گزینه هایی است که برای این نمایشگاه بزرگ برای امانت  گیری آثار جاسپر جانز مد نظر کیوریتورهای این نمایشگاه قرار دارد.


منابع:
هنرآنلاین
دانشنامه بریتانیا (انگلیسی)