تبیان، دستیار زندگی
یکی از مناطق توریستی و زیبای شهر ماکو در نزدیکی مرز بازرگان، کاخ موزه «باغچه جوق» است که نقاشی های شگفت انگیز، معماری تلفیقی فوق العاده و مجسمه های شگفت آور آن چشم هر بازدیدکننده ای را می نوازد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

«ماكو» رویایی‌ترین كاخ ایران در انزوا


یکی از مناطق توریستی و زیبای شهر ماکو در نزدیکی مرز بازرگان، کاخ موزه «باغچه جوق» است
که نقاشی های شگفت انگیز، معماری تلفیقی فوق العاده و مجسمه های شگفت آور آن چشم هر
بازدیدکننده ای را می نوازد.

«ماكو» رویایی ترین كاخ ایران در انزوا

كاخ موزه «باغچه جوق» در 6 كیلومتری شهر ماكو و نزدیك مرز بازرگان در دامنه كوه «چركین» و در جوار چشمه ای زیبا به نام «كلیسه» قرار گرفته است. باغچه جوق در زبان ارمنی به معنی ده بوده كه در اواخر دوره قاجاریه به دستور تیمور تیموری معروف به اقبال السلطنه ماكویی ساخته شد.

ویژگی های منحصر به فرد این كاخ آنقدر چشمگیر بود كه در سال 1353 از سوی دولت خریداری و پس از تعمیرات ضروری و رفع خطر برای بازدید عمومی نام كاخ موزه بر آن گذاشته شد. 

حوض یا استخر بزرگ حیاط كاخ با آبراه هایی كه به قسمت های مختلف باغ جاری است، نخستین تصویری است كه به محض ورود به محوطه كاخ، در كنار ابهت و عظمت كاخ خود نمایی كرده و در ادامه مجسمه های گچی سردرها و نمای بیرونی كه با ظرافت خاصی كار شده اند، چشم ها را خیره می كنند.

«ماكو» رویایی ترین كاخ ایران در انزوا

كاخ باغچه جوق در محوطه باغی به مساحت 11 هكتار قرار دارد كه معماری آن تلفیقی از معماری سنتی ایرانی و غربی به ویژه معماری روسیه است. گچبری این ساختمان و آیینه كاری داخلی آن به شیوه استادانه و منحصر به فرد از سوی هنرمندان ایرانی انجام گرفته است. در بالای عمارت دور تا دور كاخ، گلدان ها و مجسمه هایی به چشم می خورد كه اغلب جای گل و چراغ بوده و پایه ستون ها و گلدان ها از سنگ خارا است كه ازكشور هند وارد شده است.پرده های زربافت، مبل های بی نظیر، تختخواب های متعدد با تشك های پرقو، كاغذ دیواری ها و رنگ آمیزی سالن ها و نقاشی سقف اتاق ها، ظروف چینی اعلاو لوسترهای كریستال، فضای حیاط با گلكاری و درختان میوه و زینتی در كنار حوض های وسیع و آبراه ها، حالت رویایی به كاخ باغچه جوق داده اند تا حدی كه وقتی گردشگران وارد این محوطه می شوند ساعت ها محو تماشای ذوق و هنر ایرانی به كار رفته در این كاخ هستند.

یكی دیگر از جذابیت های دیدنی كاخ، نقاشی های خوش رنگ و لعابی است كه در گوشه به گوشه سالن ها واتاق ها به چشم می خورد و هر كدام متناسب با فضای سیاسی، فرهنگی و اجتماعی آن دوران كشیده شده اند

یكی دیگر از جذابیت های دیدنی كاخ، نقاشی های خوش رنگ و لعابی است كه در گوشه به گوشه سالن ها واتاق ها به چشم می خورد و هر كدام متناسب با فضای سیاسی، فرهنگی و اجتماعی آن دوران كشیده شده اند. مهمترین قسمت كاخ، تالار مرتفع و آیینه كاری گچ بری شده حوضخانه است كه همه واحدهای معماری بر محور این تالار ساخته شده اند و از نظر مصالح سیستم آرایش و نوع در و پنجره دارای شیوه خاص و منحصر به فرد است. الحاقات دیگر این كاخ، آشپزخانه، گلخانه، حمام، انباری و نگهبانی هستند كه با ظرافت و تبحر ویژه ای ساخته شده اند. با این كه این بنا ثبت ملی شده و هر سال گردشگران زیادی را به خود جذب می كند، اما خیلی ها از وجود آن بی خبرند و گردشگرانی هم كه به این مكان می آیند بیشتر از سوی راهنمایان تور و افراد محلی معرفی شده اند. این كاخ موزه به عقیده گردشگران یكی از رویایی ترین كاخ های ایران است كه در انزوا قرار گرفته است.

بخش هنری تبیان


منبع:

روزنامه ایران