تبیان، دستیار زندگی
محمدکاظم کاظمی می گوید نظام فعلی آموزش زبان و ادبیات فارسی بیشتر مایه رنج دانش آموز و دانشجو است تا مایه لذت بردنش از ادبیات فارسی.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نظام فعلی آموزش زبان و ادبیات فارسی مایه رنج است تا لذت

محمدکاظم کاظمی می گوید نظام فعلی آموزش زبان و ادبیات فارسی بیشتر مایه رنج دانش آموز و دانشجو است تا مایه لذت بردنش از ادبیات فارسی.

بخش ادبیات تبیان
نظام فعلی آموزش زبان و ادبیات فارسی مایه رنج است تا لذت

محمد کاظم کاظمی شاعر، پژوهشگر و عضو فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی در پاسخ به سوالی درباره مهمترین مساله فعلی زبان و ادبیات فارسی، به وضعیت بد آموزشی این زبان در مجامع علمی، دانشگاهی و مدارس اشاره کرد و گفت: مساله اصلی و اساسی زبان فارسی امروزه موضوع آموزش آن در جهان و ایران به شمار می رود. متاسفانه نظام آموزشی زبان و ادبیات فارسی در ایران اصلا برای دانش آموزان و دانشجویان پرجاذبه نیست و در آن آموزش فارسی امروزه برای آنها بیشتر بر مایه رنج شده تا لذت.

وی افزود: نظام آموزشی ما بر مبنای لذت از ادبیات ساختار خود را پیش بینی و اجرا  نکرده و بیشتر بر مبنای تعلیم و یادگیری و یا تعلیم چیزهای دیگری به وسیله ادبیات پایه ریزی شده است و به همین خاطر متون ادبی و آموزشی زبان و ادبیات فارسی به شدت ارزش و لذت خود را برای مخاطب از دست داده و وقتی مردم از ادبیات لذت نبرند به آن بها نیز نخواهند داد.

کاظمی در ادامه در کنار مساله نظام آموزشی به کیفیت متون و نوع برخورد با آموزش نیز اشاره کرد و گفت: متون درسی زبان و ادبیات فارسی بر مبنای این نوشته شده و کیفیت سنجی می شوند که آیا می شود از آنها سوال خوبی برای امتحان و یا مثلا کنکور استخراج کرد یا خیر. امروزه نظام آموزشی ما متونی را می پسندد که بشود به اصطلاح از آنها سوال های گیردار استخراج کرد.

این استاد زبان فارسی ادامه داد: نوع آموزشی از زبان و ادبیات فارسی در ایران مورد پسند است که برای دانشجو مساله و سوال خشک ایجاد کند و نه سوالی بر مبنای ذوق هنری. ذهن دانشجوی ما طوری بار آمده است که دستور زبان و تاریخ ادبیات فارسی آن را تحت تسلط می گیرد وهمین باعث شده جاذبه ادبیات برای او رنگ ببازد.

کاظمی در ادامه با اشاره به اساتید زبان و ادبیات فارسی نیز گفت: قصدم این نیست درباره اساتید به صورت قطعی نظری بدهم چون مدتی در ایران نبودم اما در سال های حضور من در ایران وضعیت اساتید نیز خوب نبود. به یاد داشته باشیم که اساتید زبان فارسی نیز تربیت یافته همین نظام آموزشی غلطی هستند که یاد کردم و نمی شود انتظار دیگری از آنها داشت.


منبع: مهر