تبیان، دستیار زندگی
همه پدران و مادران آرزو می کنند که فرزندانشان افرادی مستقل و امیدوار باشند که نشاط و ایمان در زندگی شان موج زند و از تمام فضیلت های علمی، اخلاقی و اجتماعی برخوردار گردند؛ اما چگونه است....
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

با جوانه های زندگی

(معرفی کتاب)

در بسیاری از مدارس، مسابقات کتاب و کتابخوانی برگزار می شود. انتخاب کتاب مناسب و معرفی آن به دانش آموزان، از موضوعاتی است که می بایست با دقت توسط دبیر محترم پرورشی و امور تربیتی و دیگر مسئولان مدرسه بررسی شود. در این راستا مرکز یادگیری سایت تبیان،‌ به منظور پر بار کردن زنگ های پرورشی در این بخش اقدام به معرفی کتاب هایی مناسب برای والدین و دانش آموزان نموده است.

امید است که شما گرامیان، این پیشنهادات مورد استفاده شما عزیزان قرار بگیرد.

عنوان : با جوانه های زندگی

مولف : عبدالعظیم کریمی

نوبت چاپ : سوم

سال انتشار : 1388

شمارگان : 3000 جلد

همه پدران و مادران آرزو می کنند که فرزندانشان افرادی مستقل و امیدوار باشند که نشاط و ایمان در زندگی شان موج زند و از تمام فضیلت های علمی، اخلاقی و اجتماعی برخوردار گردند؛ اما چگونه است که با وجود این خواسته ها و تلاش ها، نه تنها به آرزوی خود نرسیده اند بلکه آنچه که از آن واهمه داشته و همواره در صدد پیشگیری از وقوع آن بوده اند، در رفتار فرزندانشان جلوه گر شده است؟

پیش از هر چیز باید این واقعیت را دریافت که تربیت، فرایندی است فراتر از قواعد و روش هایی اکتسابی که برای تغییر رفتار کودک، به کار می رود. آنچه در روند تربیت کردن لازم است ، هنر تربیت کردن است. قواعد و روش های تربیتی اگرچه لازم است، کافی نیست.

کیفیت ترکیب و تعامل مجموعه عوامل تربیتی، در شکل گیری شخصیت متربی، تاثیر گذار است.

در واقع روش های تربیتی در تعامل بین دو قطب سیال مربی و متربی، در لحظات آنی، خلق و کشف می شوند و نمی توان از قبل و بدون حضور این عوامل، این گونه روش ها را از دیگری کسب کرد.

به معنای دیگر، هر کودکی با توجه به شخصیت، پیشینه، علایق، نگرش ها و خصوصیاتش، روش تربیتی مختص به خود را می طلبد.

  • چه بسا روشی تربیتی، برای اصلاح رفتاری مشخص برای یک کودک مفید و موثر باشد، اما همان روش برای کودکی دیگر نه تنها موثر نباشد بلکه نتیجه ای معکوس به بار آورد.
  • چه بسا کاربرد روشی تربیتی برای یک کودک از سوی مادر موثر افتد ،اما همان روش اگر از سوی پدر به کار بسته شود کارساز نباشد.
  • چه بسا روشی تربیتی برای اصلاح و تغییر رفتار کودک، در مدرسه بسیار اثربخش باشد اما کاربرد همان روش در خانه بی اثرگردد.

همه این تفاوت ها و تناقض ها این راز ناگشوده را فراروی می نهد که تربیت، فرایندی سیال و تعاملی پویا و پیش بینی ناپذیر است که برای آن نسخه ها و قوانین مشخصی را نمی توان تعیین کرد.

هیچ قاعده و روش مطلقی در تربیت وجود دارد که بتوان با اطمینان از نتیجه آن آگاه شد. اما آنچه در این میان از دیگر عوامل تربیتی، مهم تر می نماید و نقش تعیین کننده تری دارد، شخصیت مربی و جایگاه و منزلتی است که او در نزد متربی می نماید. هر قدر این شخصیت، برای کودک دوست داشتنی تر باشد فرایند تربیتی مربی نافذتر و موثرتر خواهد بود. هر اندازه شخصیت مربی در نزد متربی با نیکی، زیبایی، محبت و اعتماد همراه باشد اثرگذاری کلام و رفتار او بیشتر است.

از میان همه عوامل تربیتی ( اصول و قواعد، شرایط، روش ها، ابزارها و تکنیک ها و .... ) تنها عنصری که می تواند در دیگر عوامل، روح و جانی دوباره بدمد، شخصیت مربی یا والدین ( پدر و مادر) است. بنابراین آنچه در این نوشتار در پی بازشناسی آنیم توجه دادن والدین به نقش باطنی، طبیعی و وجودی خود در تربیت فرزندان است.

مقدمه ای که آورده شد توضیحی است اجمالی درباب معرفی کتابی تحت عنوان(( با جوانه های زندگی )) که در آن سعی شده با ارائه نکات روان شناختی، به صورت عبارات و گزاره های چند سطری، تلاش شده است که نقش والدین در فرایند تربیت کودکان از زاویه ای متفاوت تعریف شود.

هر چند این نکته ها فقط در حد راهنمایی، هشدار و نشانه های غیر مستقیم بیان شده اند، گستره و ژرفای تاثیرشان در نگرش والدین بستگی به آمادگی ذهنی و عاطفی آن ها در پردازش مجدد این گزاره ها در میدان عمل و در تعامل با فرزندان خود دارد.

در واقع، هر یک از عبارات نقل شده، همچون ماده خامی است که با هنر و بینش و منش والدین در تعامل با ویژگی های شخصیت فرزند خود، پخته و آراسته می گردد. امید است که این نوشتار کوتاه به یمن اندیشه بلند و بینش ژرف والدین، راه گشای تعلیم و تربیت نیک فرزندان باشد، آن گونه که شایسته و بایسته ی طبیعت و فطرت پاک آن ها است.


مرکز یادگیری سایت تبیان - تهیه: زهرا سادات موسوی