تبیان، دستیار زندگی
اکنون که در آستانه ی سال نو به سر می بریم، فرصت غنیمتی است تا روش هایی را که می توانند تفاوت جدی در سطح استرس و کیفیت مطالعه مان به وچود آورند را مرور کنیم...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

در آستانه کنکور

در آستانه کنکور

اکنون که در آستانه ی سال نو به سر می‌بریم، فرصت غنیمتی است تا روش هایی را که می‌توانند تفاوت جدّی در سطح استرس و کیفیت مطالعه مان به وجود آورند را مرور کنیم.

استرس عبارت است از واکنش های فیزیکی، ذهنی و عاطفی که در نتیجه تغییرات که می توانند کوچک یا بزرگ باشند و نیازهای زندگی فرد، تجربه می شوند.

اما باید توجه داشت که هر یک از ما، در مقابل این تغییرات واکنش متفاوت نشان می دهیم. استرس مثبت می تواند یک انگیزش دهنده باشد در حالی که استرس منفی می تواند باعث شکست گردد.

با رعایت برخی نکات، می توانیم زندگی توأم با آرامش بیشتر را تجربه کنیم. پاره ای از این روش ها که به نظر مفید فایده می رسد در ذیل آمده است:

در آستانه کنکورتوکل به خدا

یاد خدا، با عث آرامش عمیق، همراه با خشنودی می گردد. توکل به خدا فرد را از هرگونه یأس و فشار روانی در امان می دارد.

در آستانه کنکورساماندهی محیط زندگی 

یک محیط آشفته و شلوغ می‌تواند انرژی شما را کاهش داده و باعث افزایش استرس هم چنین کاهش راندامان در مطالعه گردد. برعکس، یک محیط آراسته و تمیز می‌تواند پناهگاه خوبی برای فرار از عوامل استرس‌زای فرد باشد. بنابراین با استفاده از روش‌هایی که می تواند فضای زندگی شما را پاکیزه و مرتب نگاه دارد را فراموش نکنیم.

در آستانه کنکور

در آستانه کنکور مدیریت زمان 

با زمان بندی کردن امور زندگی خود، کمتر مضطرب و سراسیمه می‌شوید و وقت بیشتری برای انجام کارهایی که به شما انرژی می‌بخشد و استرس‌هایتان را از بین می‌برد پیدا می‌کنیم. هم چنین وقت بیشتری برای انجام کارهایی که از آن‌ها لذت می‌برید پیدا خواهید کرد.

در آستانه کنکورحضور در یک جامعه پشتیبان 

افرادی که در یک حلقه اجتماعی حمایتی، مثل خانواده و یا حتی یک دوست صمیمی و نزدیک برای صبحت کردن و حساب کردن روی آن‌ها در مواقع بحرانی باشند، از زندگی سالم تر و با تنش کمتر بهره‌مند خواهند شد.

در آستانه کنکور حفظ سلامتی بدن 

اگر بدن شما سالم باشد، قادر خواهید بود که با مسایل زندگی کنار بیایید. بدن ناسالم، خود می‌تواند استرس‌های بیشتری را علاوه بر استرس‌های روزمره به وجود آورد. بنابراین، پیروی از یک رژیم غذایی سالم، خواب کافی در شبانه‌روز، ورزش های ساده و سبک مثل  بیاده روی و ... راه‌های خوبی برای مواظبت از بدن و مدیریت بهتر استرس هستند.

در آستانه کنکورکاهش عوامل استرس زا

به هر حال در زندگی و به خصوص در شرایط آزمون هنگامی که زمان برای ما حایز اهمیت است. عوامل استرس زای زیادی وجود دارد. که باید آن ها را شناخته و سعی کنیم از زندگی خود حذف کرده و یا حداقل کاهش دهیم. مثلا اگر سر و صدا باعث ایجاد استرس می گردد، ترجیحا سر و صدای محیط خود را کاهش دهیم. این کار تمرکز روی مطالعه را نیز افزایش می دهد.

در آستانه کنکوراولویت بندی برنامه های زندگی

هنگامی که با انبوهی از موارد مطالعه به طور همزمان روبرو هستیم، اولویت بندی آن ها به ترتیب اهمیت به ما این امکان را می دهد که به هر کدام در زمان و مکان خود رسیدگی کنیم. بنابراین در زمینه چنان چه به تنهایی قادر به برنامه ریزی و اولویت بندی نیستید، حتما با یک مشاور خبره، مشورت کنیم.

در آستانه کنکورکنترل ارتباطات

از رفت و آمد های بی جهت و  ارتباط با افرادی که سبب ناراحتی و استرس ما می شوند دوری کنیم. یا اگر دوری کردن از این افراد برایمان میسر نیست، می توانیم با او در جمع ارتباط برقرار کنیم. به خاطر داشته باشید که حس مثبت شما ضامن موفقیت در آزمون است.

در آستانه کنکور

در آستانه کنکورخواب کافی

بدن انسان برای تجدید قوا به خواب کافی و لذت بخش نیاز دارد. شب به موقع بخوابیم و تا دیروقت بیدار نباشیم. استراحت کافی بدن را برای مطالعه ی بهتر آماده می سازد. ضمنا هنگام خواب بهتر است به سمت چپ خود بخوابیم و نفس عمیق بکشیم. در این حالت سوراخ راست بینی تحریک و سمت راست بدن فعال تر می شود. زیرا سمت راست، قسمت فعال بدن است.

در آستانه کنکورتغییر عادات

ما از عادت های خوب و بد خود کمابیش اطلاع داریم. می توانیم آن هایی را که موجب آزار روحی ما می شوند را ترک کنیم.

در آستانه کنکور پذیرش شرایط

باید بپذیریم که برخی اوقات شرایط طاقت فرسایی در زندگی پدید می آید و چاره ای نیست. به هر حال شما نیز چون دیگران با توجه به شرایط خاص کنکور، با مسایل روبرو هستید.


مرکز یادگیری سایت تبیان

تنظیم: یگانه داودی