تبیان، دستیار زندگی
اهمیت تمرینات در منزل را درک کنید. اگر شما فکر می کنید که تمرین هایی که معلم برای خانه در نظر می گیرد اهمیت زیادی ندارند، متقاعد کردن کودکتان برای انجام این کار بسیار مشکل است....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

درد سرهای مشق نوشتن - قسمت اول

بعضی از والدین نگرش اشتباهی نسبت به این موضوع دارند و روش درست مواجه با کودکی که از خواندن و نوشتن بیزار است را نمی دانند پس برای این پدر و مادرها، قدم اول تغییر ذهنیت و نگرش خودشان نسبت به تکلیف مدرسه و چگونگی مجبور کردن کودک به انجام آن است.

مشق

در مطالب قبل نیز تکالیف دانش آموزان را مورد بررسی قرار داده ایم، همه پدر و مادرها در تمام دنیا به دنبال فرمولی جادویی هستند تا کودکشان را برای انجام تمرینات و تکلیفشان تشویق کنند. اما پیداکردن راهی که برای همه کودکان کارساز باشد و اثری معجزه آسا داشته باشد بسیار سخت است. با این حال روشهایی وجود دارد تا شما به کودکتان کمک کنید تکالیفش را انجام دهد.

بعضی از والدین نگرش اشتباهی نسبت به این موضوع دارند و روش درست مواجه با کودکی که از خواندن و نوشتن بیزار است را نمی دانند پس برای این پدر و مادرها، قدم اول تغییر ذهنیت و نگرش خودشان نسبت به تکلیف مدرسه و چگونگی مجبور کردن کودک به انجام آن است. شما می توانید از این پیشنهادها استفاده کنید و به کودکتان کمک کنید تا پیشرفت بهتری در درس هایش داشته باشد.

توصیه هایی برای مشق نوشتن

1. اهمیت تمرینات در منزل را درک کنید. اگر شما فکر می کنید که تمرین هایی که معلم برای خانه در نظر می گیرد اهمیت زیادی ندارند، متقاعد کردن کودکتان برای انجام این کار بسیار مشکل است. ابتدا باید دلایل اهمیت و ارزش تکالیف و یادگیری را بدانید تا به کودکتان کمک کنید.

2. بعضی از مفاهیم آموزشی نیاز به تکرار و تمرین دارند و موقعیت یا مدت زمان کلاس در مدرسه امکان یادگیری آنها را فراهم نمی کند.بنابراین انجام تکالیف در خانه برای یادگیری کامل آنها ضروری است. این موضوع به ویژه برای درس هایی مانند ریاضی و درس های انتزاعی و فرار دیگر اهمیت بیشتری دارد.


3. گاهی معلم با تکالیفی که برای خانه در نظر می گیرد مفاهیم جدیدتری را آموزش می دهد. زیرا بعضی از مفاهیم را خود دانش آموز باید بدون کمک معلم و در قالب حل مسئله و یا تفکر در مورد یک موضوع به دست بیاورد.

انجام تکلیف علاوه بر کمک به یادگیری مطالب درسی به کودکتان خودمحوری، مدیریت زمان، تمرکز و مسئولیت پذیری را آموزش می دهد.

این مهارت ها در آینده کودکتان بسیار نقش دارند و تمرین های مدرسه می تواند بسیار در رشد این مهارت ها تاثیر داشته باشند.

4. با واقعیت کنار بیایید. بسیاری از کودکان علاقه ای به انجام تکالیف مدرسه شان ندارند. در دوره ای که کودکتان می تواند تفریحات جذابی مانند بازی های الکترونیکی و یا برنامه های متنوع تلویزیونی داشته باشد، شما نباید توقع داشته باشید او با علاقه مندی و اشتیاق و بدون حواس پرتی پای درس و مشق بنشیند و دانش آموز فعال و کوشایی باشد.

شما هم به عنوان پدر یا مادر باید این موضوع را بپذیرید اما این به معنای موافقت و تائید کودک نیست، موضوع مهم فقط فهمیدن احساس کودکی است که اطرافش پر است از سرگرمی و اتفاقات هیجان انگیز. واقعیت این است که نوشتن تکلیف برای کودک کار جذابی نیست، پس با درک این مساله او را مجبور کنید که در خانه درس بخواند.

روش های تدرسی آموزش املا

5. سعی کنید به جای اینکه فقط صفحه تکلیف های کودک را بشمارید او را برای انجام تکالیفش همراهی کنید. شیوه بسیاری از پدر و مادرها برای ترغیب کودک به انجام تکالیفش روش هایی مثل تهدید کردن، رشوه دادن، داد زدن یا وعده های دروغ است. اما آیا هیچیک از این روش ها به کودکتان انگیزه درس خواندن را داده است؟

ممکن است شما با انجام این کارها بتوانید او را مجبور کنید تا تکالیفش را بنویسد و درس هایش را بخواند اما رفتار او در برابر انجام وظیفه ای که بر عهده او گذاشته شده است را اصلاح نمی کنید. روشتان را تغییر بدهید و نقش خودتان را از یک ناظر به یک همراه تغییر دهید.


6. برای فرزندتان مکانی ایده آل و مناسب برای انجام تکالیفش فراهم کنید. کودک را از محیطی پر از وسایل بازی و تحریک کننده دور کنید، اتاقی که او درس می خواند نباید شلوغ و پر رفت و آمد باشد. هر چیزی که او را وسوسه می کند را دور کنید. اگر صدای تلویزیون حواس کودک را پرت می کند برای مدتی تلویزیون را خاموش کنید.

البته این نکته را فراموش نکنید که کودک باید یاد بگیرد در شرایط متفاوت و حتی گاهی نامناسب درسش را بخواند اما برای شروع و برای ایجاد انگیزه این روش ها مناسب و ضروری هستند.


7. سعی کنید تمام ابزارها و وسایل آموزشی که کودک برای انجام تکالیفش لازم دارد را در اختیارش بگذارید، خودکار و مداد، دفتر و یا کاغذ و کتاب و یا هر چیز دیگری که نیاز دارد را فراهم کنید پیش از شروع درس خواندن یا مشق نوشتن چند دقیقه ای کنارش بنشینید تا مطمئن شوید که هیچ مشکل یا بهانه ای وجود ندارد. اگر او برای انجام تحقیقی و یا مسئله ای احتیاج به اطلاعاتی دارد حتما همراهیش کنید و اگر خودتان آن اطلاعات را ندارید می توانید از دوست و یا آشنایی بپرسید و یا در اینترنت آن را جستجو کنید.هرگز کودک را رها نکنید او برای تحقیق و پژوهش نیاز به کمک دارد.

علل و اصلاح بدخطی

8. با پرسیدن «درستو خوندی؟ ریاضیتو حل کردی» خیال خودتان را راحت نکنید. در شنیدن جزئیات مشتاق باشید و به او مشورت بدهید.


9. در مورد تمرین های روزانه اش با هم صحبت کنید. در ابتدای هر ترم تحصیلی در مورد تمریناتی که خواهد داشت، درسهایش و خواسته هایتان با هم صحبت کنید. شما با این کار برای کودکتان قوانینی برای تکالیفش وضع می کنید، در مورد تشویق و تنبیهی که برای او در نظر گرفته اید نیز حرف بزنید.

10.  زمان انجام تکلیف را مشخص کنید. با کودکتان درباره ی زمان انجام تکالیف صحبت کنید. بگذارید خودش در مورد آن تصمیم بگیرد. آیا می خواهد تکالیفش را قبل از شام انجام دهد؟ آیا ترجیح می دهد همه ی تکالیفش را بعد از یک استراحت کوتاه انجام بدهد؟به روش کودکتان احترام بگذارید و اجازه بدهید همانطوری که راحت تر است عمل کند. این کار باعث می شود او درک کند شما نمی خواهید که تکالیفش تا زمان خوابش باقی بماند.

11.  با گفت و گو درباره ی درس ها متوجه می شوید کدام درس ها و تمرین ها برایش مشکل است. وقتی متوجه ضعف کودک شدید به راحتی می توانید برای یک درس خاص به او کمک کنید، از دوستی کمک بخواهید، از برادر یا خواهر بزرگترش کمک بگیرید و یا از معلم خصوصی استفاده کنید. گاهی فرار کردن کودکتان از درس خواندن و انجام تکالیف به این دلیل ساده است که یک درس و یا یک نوع خاص از تمرینات برایش سخت است.

12.  با هم در مورد تمرینات سخت و آسان صحبت کنید. به او بگویید ابتدا تمرین های سخت تر را انجام هد تا زمان بیشتری داشته باشد و در زمان انجام آنها کمتر خسته شود. با هم در مورد برنامه ریزی زمانی انجام تکالیف در روزهای تعطیل به توافق برسید تا او بداند چه مدت از یک روز تعطیل را می تواند تفریح و بازی کند

13.  از کودک تعریف کنید. تعریف و تمجید و نادیده گرفتن به موقع ضعف ها می تواند ابزاری برای دادن انگیزه به کودکتان باشد تا وظایف و تکالیفش را انجام دهد.

14.  وقتی از کودک تعریف کنید که همه ی تکالیفش را انجام داده باشد. هدف از تشویق این است که او انگیزه پیدا کند تا همیشه با علاقه و البته با هدف یادگیری درس بخواند.

ادامه دارد...

درد سرهای مشق نوشتن - قسمت اول

درد سرهای مشق نوشتن - قسمت دوم

بخش مرکز یادگیری سایت تبیان
تهیه: مرجان سلیمانیان، تنظیم: نیلوفر یاقوتی