تبیان، دستیار زندگی
موفقیت در مدرسه پیش زمینه هایی دارد که می توان به سادگی آن ها را در خانه جستجو کرد. مادران برای افزایش آمادگی تحصیلی کودک خود تنها لازم است اصولی ابتدایی را رعایت کنند و به این ترتیب شانس موفقیت او در زمان تحصیل را بیشتر کنند. ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

موفقیت کودک خود را در مدرسه افزایش دهید(2)

دانش آموز

موفقیت در مدرسه پیش‌زمینه‌هایی دارد که می‌توان به سادگی آن‌ها را در خانه جستجو کرد. مادران برای افزایش آمادگی تحصیلی کودک خود تنها لازم است اصولی ابتدایی را رعایت کنند و به این ترتیب شانس موفقیت او در زمان تحصیل را بیشتر کنند. این جا به برخی از این اصول اشاره خواهیم کرد تا ذهن مادران برای یافتن موارد دیگر آماده باشد.
  
1. به ماجراجویی‌خانودگی بروید
قبل از شروع مدارس و در تعطیلات، از موزه‌ها، کتابخانه‌ها و دیگر مکان‌های جالب دیدن کنید و کودک خود را به اکتشاف تشویق کنید. در مواقعی خاص می‌توانید به او بگویید: «تصور کن که من معلم و تو دانش‌آموز من هستی» یا در مرحله بعد می‌توانید از او بپرسید: «چه چیز جالبی یاد گرفتی؟»
 
2. با او بازی کنید
بازی نه تنها برای او سرگرم‌کننده است بلکه به او پیروی از قوانین را نیز آموزش می‌دهد. قبل از شروع، قوانین را با صدای بلند برای او بخوانید و از او بخواهید تکرار کند. این کار مهارت خواندن و تلفظ او را نیز تقویت می‌کند.
 
3. با هم کتاب بخوانید
کودکان از این که والدینشان با آن‌ها هر روز کتاب می‌خوانند بسیار لذت می‌برند. به ‌خصوص وقتی همان کتابی را که آن‌ها در مدرسه آموزش دیده‌‌اند، تکرار می‌کنند. شاید بهتر است به او بگویید: «کتاب‌هایی که برایت جالب است را به من معرفی کن، من نیز دوست دارم آن‌ها را بخوانم.»
 
4. به او یاد دهید آنچه را می‌خواهد بیان کند
دکتر شارون رمی، مدیر مرکز دانشگاه جورج تاون در مرکز بهداشت، درمان و آموزش و پرورش در واشنگتن دی سی، می‌گوید: برای کودکان ضروری است که بتوانند به معلم‌شان بگویند: «من نفهمیدم.» یک روش برای یادگیری این است: کتابی با لغات سخت را برای او انتخاب کنید و به او بگویید: «من امشب می‌خواهم برایت یک کتاب بخوانم که لغاتی جدید دارد. زمانی که لغتی را نفهمیدی، صحبت من را قطع کن و معنی آن را از من بپرس.» به او بگویید معلم‌ او نیز از این‌که لغات جدید را از او بپرسند، خوشحال خواهند شد.

دانش آموز

5. روی رفتار و مهارت‌های اجتماعی او تمرکز کنید
از کودک‌تان بخواهید تا از لغاتی چون «لطفا»، «ممنون» و «ببخشید» استفاده کند. اگر او کلاس اول است، به او کمک کنید تا کارهایی چون تقسیم کردن و رعایت نوبت دیگران را یاد بگیرد. شما می‌توانید به او بگویید: «چه اتفاقی می‌افتد اگر تو و همکلاسی‌ات در یک زمان بخواهید با یک اسباب‌بازی بازی کنید؟ در این مواقع تو چه کاری می‌توانی انجام دهی؟»
 
6. در خانه تکرار کنید
سعی کنید مشکلات کودک را در خانه با او تمرین کنید. مثلا اگر فرزندتان نمی‌تواند به خوبی در جمع صحبت کند، گاهی این کار را مانند یک بازی در خانه تمرین کنید. می‌توانید تظاهر کنید که معلم هستید و خواهر یا برادر کودک را به عنوان یکی از دانش‌آموزها رو صندلی کنار کودک‌تان بنشانید. حالا از کودک بخواهید که جلوی کلاس بیاید و صحبت کند.
 
7. به وسایل او نظم دهید
قیچی، کاغذ، مداد شعمی و دیگر لوازم مورد استفاده او را پیدا کنید و به او یاد دهید که هر چیز را سر جای خودش قرار دهد و این کار را در مدرسه نیز اجرا کند. این درباره کفش و ژاکت او نیز صدق می‌کند. اگر شما در صبح  وسایل او را پیدا نکردید، بدانید که شروع خوبی نبوده است.
 
8. برای او اتاق کار فراهم کنید
حتی کودکان کودکستانی نیز به مکانی خاص احتیاج دارند تا بنشینند، کاغذهایشان را پخش کنند و روی کارشان متمرکز شوند. اگر کودک شما در اتاق‌ش میز ندارد، می‌تواند روی میز آشپزخانه بنشیند که به مراتب بهتر از میز جلوی تلویزیون است.


مرکز یادگیری سایت تبیان - منبع: نی نی بان
تهیه و تنظیم: مریم فروزان کیا