تبیان، دستیار زندگی
همان طور که در مقاله قبلی اشاره شد تدریس در اولین سال با چالش هایی همراه است که لازم است معلمان محترم با آگاهی از مهارت های مختلف تدریس در اولین سال بتوانند با این چالش ها روبه رو شوند....
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : نسیم گوهری
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تدریس موفق در اولین سال (2)

همانطور که در مقاله قبلی اشاره شد تدریس در اولین سال با چالش هایی همراه است که لازم است معلمان محترم با آگاهی از مهارت های مختلف تدریس در اولین سال بتوانند با این چالش ها روبه رو شوند. مهارت هایی که از شناخت محیط مدرسه و همکاران تا فنون مختلف تدریس و برقراری ارتباط را دربرمی گیرد. در این مقاله و مقالات بعدی به شرح مواردی می پردازیم که برای شما معلم تازه کار می تواند بسیار مفید باشد.

همکارانتان را بشناسید.

تدریس موفق در اولین سال (2)

به مرور زمان متوجه این مسئله خواهید شد که باید عضو بعضی از گروه های علمی-آموزشی باشید. برای مثال اگر حوزه آموزشی شما به اندازه ای وسیع باشد که چندین معلم در رشته تخصصی شما وجود داشته باشد در این صورت می بایست عضو گروه رشته تخصصی خود باشید. معلمانی که به مدت چند سال هم درس داده اند و هم فعالیت های دفتری و سازمانی کرده اند ممکن است خیلی راحت و مطمئن باشند. آن ها به خاطر دارند که یک معلم تازه کار دوست دارد چه چیزهایی داشته باشد. لذا عقب نشینی نکنید.

در جلسات گروه سعی کنید نزدیک افرادی بنشینید که تمایل دارید با آن ها آشنا شوید. سوال بپرسید و نظرات دیگران را بپذیرید. نیازی نیست نظرات خود را به زور به گروه تحمیل کنید. اما اگر علاقه خود را نسبت به کاری که همکارانتان انجام می دهند یا مطلبی که بیان می کنند نشان دهید، آن ها هم آماده خواهند شد تا شما را در گفت و گوهایشان شرکت دهند.

با مشاور مدرسه آشنا شوید.

در بسیاری از نواحی آموزشی، معلمان تازه کار با یک مشاور آشنا می شوند. مشاور موظف است تا اطلاعات و راهنمایی های لازم را در اختیار معلم تازه کاری که اولین سال تدریس وی در آن حوزه می باشد، قرار دهد. مشاور به معلم تازه کار کمک می کند تا با مواردی از قبیل نحوه مدیریت کلاس، نحوه برخورد با دانش آموزان مشکل ساز و سایر مسائل آشنا شود. مشاور می تواند به معلم تازه کار کمک کند تا برنامه آموزشی خود را با موفقیت اجرا کند و هم چنین با هوشیاری کامل دستورات خود را در کلاس بیان کند و تشویق ها و نصایح خود را به موقع ارائه دهد.

با دیگر اعضای مدرسه آشنا شوید.

گام مهم بعدی ملاقات با اعضای مدرسه است. گاهی اوقات همه ی آن ها نمی توانند در جلسات آغاز سال تحصیلی شرکت کنند. با وجود این بخش مهمی از کل مجموعه مدرسه هستند. برای مثال دفتر دار منبع مهمی از اطلاعات می باشد. او می تواند با استفاده از جزئیات بسیاری که مربوط به بخشی از آموزش می باشد از قبیل زمان ارائه گزارشات دقیق کلاس، جایگاه کتب درسی، نحوه درخواست ملزومات، روش مناسب برخورد با والدین و مواردی دیگر به شما کمک کند.

بایدها و نبایدها را کشف کنید.

یکی از مشکل ترین موارد برای یک معلم تازه کار کشف تمام قوانین بیان نشده ای است که در یک مدرسه وجود دارد. این مسئله می تواند مشکل ساز شود. به ویژه هنگامی که معلمان با تجربه از خط مشی و آیین نامه مدرسه پیروی نکنند، زیرا این چنین برداشت می شود که قوانین اهمیت ندارند. گاهی اوقات ممکن است شما به عنوان یک معلم تازه کار وسوسه شوید تا در برخی موارد از قانون سرپیچی کنید و یا این که قانون شکنی نمایید. حقیقت این است که اگر شما بر پیروی از قوانین اصرار داشته باشید و با نگرش مطلوبی قوانین را اجرا کنید، دانش آموزان به شما احترام بیشتری خواهند گذاشت.

با دقت گوش کنید و از نزدیک نگاه کنید.

در طول اولین سال تدریس خود در مدرسه جدید لازم است که با دقت گوش کردن و از نزدیک مشاهده کردن را فرا بگیرید. طی چند هفته شما با معلمان با سابقه ای که در مدرسه هستند، آشنا می شوید. به کارهایی که آن ها انجام می دهند را با دقت نگاه کنید و به صحبت های آن ها گوش فرا دهید. هرگونه سوالی در رابطه با هر مشکلی را می توانید از معلمان با سابقه بپرسید.

جایگاه خود را پیدا کنید.

30 نکته درباره تدریس در کلاس درس

اولین سال تدریس در یک مدرسه برای یک معلم تازه کار می تواند زمان تنهایی او باشد. ممکن است شما به عنوان یک معلم تازه کار سن کمی داشته باشید و بیشتر از آن که با معلمان دیگر احساس راحتی کنید، با دانش آموزان خود راحت باشید. با وجود این مناسب نیست که شما در نقش جدیدتان به عنوان یک معلم چنین احساسی داشته باشید. بدون هیچ استثنایی از برقراری روابط نزدیک و دوستانه با دانش آموزان خودداری کنید.

روزی که شما رابطه معلمی را به دوستی تبدیل می کنید، در آن موقع اقتدار و هویت شما به عنوان یک معلم به خطر می افتد. دانش آموزان از توجه معلم های جوان خوشحال می شوند.

گاهی اوقات مواردی که احتمالا به صورت رابطه بی ضرری برای معلم به نظر می رسد، از نظر دانش آموز یک رابطه کاملا متفاوت است. به ویژه درباره دانش آموزان جنس مخالف این موضوع صدق می کند. یک معلم جوان باید آسیب پذیری شخصیت کودکان و نوجوانان و خطر ذاتی آن ها را برای دوست شدن به خاطر بسپارد.

روابط معلم و دانش آموزان به طور تنها منجر به ایجاد مشکلاتی می شود و اغلب این مشکلات به اشتباه معلم ختم می شود. همیشه این مطلب را به خاطر بسپارید روزی که شما وارد سیستم آموزشی شدید تمام مسئولیت های یک معلم را پذیرفته اید و باید همانند یک حرفه ای رفتار کنید و اصرار داشته باشید تا دانش آموزان نیز شما را به عنوان یک حرفه ای بپذیرند.


مرکز یادگیری سایت تبیان - تهیه: نسیم گوهری