تبیان، دستیار زندگی
با توجه به این که نیروی مورد نیاز سوپرشارژ از سر میل لنگ موتور تأمین می گردد و همین موضوع باعث اتلاف انرژی است، به تدریج توربوشارژ جایگزین سوپرشارژ گردید....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

توربوشارژ

با توجه به این که نیروی مورد نیاز سوپرشارژ از سر میل لنگ موتور تأمین می گردد و همین موضوع باعث اتلاف انرژی است، به تدریج توربوشارژ جایگزین سوپرشارژ گردید.
توربوشارژ نیز همچون سوپرشارژ وظیفه فشرده سازی هوای ورودی سیلندرها را بر عهده دارد، تا با این کار راندمان حجمی موتور را افزایش دهد. با این تفاوت که توربوشارژ انرژی مورد نیاز خود را از انرژی گازهای خروجی موتور (دود) می گیرد.

توربوشارژ


به همین دلیل در صورت استفاده از توربوشارژ، هم راندمان افزایش می یابد و هم مصرف سوخت کاهش می یابد. هر چند که در سوپرشارژ به دلیل وجود کوپلینگ مکانیکی، سرعت عکس العمل بالاتر است و در شتابگیری ها عکس العمل بهتری دارد.


توربوشارژ یک کمپرسور گریز از مرکز می باشد که با گردش پره آن، هوای ورودی به موتور بیشتر فشرده شده و امکان ورود حجم بیشتری از هوا مهیا می گردد. در یک طرف محور توربوشارژ، پره کمپرسور نصب شده است و در سمت دیگر، یک توربین روی این محور قرار گرفته است. این توربین در مسیر گازهای خروجی از سیلندرها قرار دارد؛ به طوری که در هنگام خروج دود از مانیفولد دود، این توربین نیز به گردش در می آید. گاهی اوقات سرعت گردش این توربین به RPM 120000 و یا حتی بیشتر نیز می رسد. در اثر گردش توربین، محور متصل به آن و پره کمپرسور که روی همین محور قرار گرفته است، نیز به گردش در می آید و با متراکم سازی هوا، امکان ورود هوای بیشتری را  امکان پذیر می سازد.
با توجه به این که سرعت گردش محور توربوشارژ خیلی زیاد است، به منظور حفظ و نگهداری یاتاقان های آن، نیاز است که روغن کاری یاتاقان ها به طور پیوسته و توسط یک جریان یکنواخت روغن انجام پذیرد.

توربوشارژ


همچنین توجه داشته باشید که اگر فشار ایجاد شده توسط توربوشارژ، خیلی بیش از حد زیاد باشد، ممکن است باعث انفجارهایی بی موقع و زود هنگام گردد و یا به عبارتی دیگر پدیده خودسوزی رخ دهد. این موضوع باعث عملکرد نامناسب موتور و آسیب دیدگی قطعات خواهد شد. برای جلوگیری از این اتفاق، معمولاً در توربوشارژ یک مجرای تخلیه در نظر می گیرند.

بنابراین در مواقعی که فشار خیلی زیاد است، قسمتی از جریان هوای خروجی از توربوشارژ به خارج از مسیر هدایت می گردد. در ضمن به همین دلیل در موتورهای بنزینی که با افزایش مقدار تراکم، احتمال خودسوزی زیاد می شود، کمتر از توربوشارژ استفاده می شود. ولی در موتورهای دیزل که هوا به تنهایی متراکم می گردد، هیچ گونه محدودیتی در این رابطه وجود ندارد.


مرکز یادگیری سایت تبیان