تبیان، دستیار زندگی
دانشمند‌ان به شواهدی از وجود حافظه در پرنده‌های آوازه خوان پی برده اند. ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

حافظه در پرنده‌های آوازه خوان

فنچ

دانشمند‌ان به شواهدی از وجود حافظه در پرنده‌های آوازه خوان پی برده اند.

به گزارش سرویس «علمی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، محققان با مطالعه روی فنچ‌ها دریافته‌اند كه وقتی این پرنده آواز جدیدی از یكی از همنوعان خود را می‌شنود، این تجربه اظهارات ژنی در مغز پرنده را به شیوه غیرقابل انتظار تغییر می‌دهد. براساس این نتایج، فعال و غیر فعال شدن متوالی هزاران ژن پس از شنیدن یك آوای جدید از سوی یك پرنده، تصویر جدیدی از حافظه را در مغز پرنده‌های آوازه خوان ارائه می‌كند. شرح این یافته كه در نشریه پیشرفتهای آكادمی ملی علوم آمریكا منتشر شده، باعث حیرت دانشمند‌ان شده است.

دیوید كلایتون پروفسور بیولوژی سلولی و رشد در دانشگاه ایلینویز و دستیارانش، از مشاهده تعداد بسیار زیادی از ژن‌ها كه در این زمینه نقش دارند، شگفت زده شدند.

آنها تصور می‌كنند كه هر نوع تغییری در فعالیت ژن پس از شنیدن یك آواز جدید در پرنده به سرعت تاثیرگذار است. در آزمایشات جدید سه فایل مجزا مربوط به اظهارات ژنی در مغز پرنده‌ها كشف شده است كه یكی مربوط به زمان سكوت پرنده، دومی مربوط به زمان شنیدن یك صدای ضبط شده و سومی مربوط به 24 ساعت بعد می‌شود كه آن صدا یا آهنگ برای پرنده آشنا می‌شود.

به گفته محققان، پرنده‌ها براساس سیستم ژنتیكی خود می‌تواند تشخیص دهند آوازی كه می‌شنوند جدید است یا اینكه آن را در گذشته شنیده‌اند.

منبع

خبرگزاری ایسنا