تبیان، دستیار زندگی
از آن جایی که ماه مبارک رمضان این روزها یکی از طولانی ترین مدت زمان های روزه داری را برای افراد رقم زده است، پس ساعاتی که شما گرسنه هستید و احساس ضعف دارید بیشتر است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چگونگی مطالعه در ماه رمضان

کنکور

یک باور غلط ... با وجود روزه داری نمیشه درس خوند

از آن جایی که ماه مبارک رمضان این روزها یکی از طولانی ترین مدت زمان های روزه داری را برای افراد رقم زده است، پس ساعاتی که شما گرسنه هستید و احساس ضعف دارید بیشتر است. در آخرین ساعات نزدیک افطار هم انرژی به شدت افت پیدا می کند و درس خوندن برای شما مشکل خواهد شد.

بنابراین ما باید دنبال راه حلی باشیم که بتوانیم ساعات مطالعه خودمان را در حد مطلوب نگه داریم. برای این کار هم باید سعی کنیم زمانی را برای مطالعه انتخاب کنیم که هنوز انرژی داریم و در ماکزیمم توانایی هایمان هستیم.

همان طور که می دانید زمان اذان صبح حدود 4:15 هست و اذان مغرب هم تقریبا 20:40. (ملاک تهران)

کنکور


توصیه می کنیم که افطار و شام خودتان را همزمان میل کنید و از خوردن غذاهای چرب در زمان افطار دوری کنید. برای این که در این برنامه ما از ساعت 22:30 تا 3:30 صبح را به خواب شب شما اختصاص داده ایم. شما می توانید تا زمانی که برای سحر بیدار می شوید 5 ساعت خواب شب را داشته باشید که این بهترین حالت برای بدن شماست.

بعضی از بچه ها در ماه رمضان جای شب و روز را عوض می کنند که من این کار را اصلاً توصیه نمی کنم. اول این که تحقیقات نشان داده که بهترین زمان برای داشتن خواب عمیق و کامل بین ساعات 11 شب تا 5 صبح اتفاق میفتد و هیچ چیز نمی تواند جای خواب شب را بگیرد.

دیگر این که تغییر ساعت بیولوژیکی بدن به این شدت اصلاً توصیه نمی شود و بعد از ماه مبارک بازگرداندن آن به حالت عادی برای شما بسیار مشکل خواهد بود. پس بهتر این است که شما از ساعت حدد 22:30 تا ساعت 3:30 که سحری میل می کنید خوب بخوابید.

کنکور

سپس سحری را میل کنید و از ساعت 4:15 تا حدود 5 هم نماز صبح را بخوانید و چند دقیقه ایی نیز به دعا اختصاص دهید، بعد از آن می توانید آماده مطالعه شوید.

شما از ساعت 5 صبح تا 12:30 ظهر 7:30 ساعت فرصت دارید، که می توانید مثلا به شکل زیر از این زمان مفید استفاده کنید. (5 تا 6:30 / 7 تا 8:30 / 9 تا 10:30 / 11 تا 12:30 (این یک مثال است))

بنابراین شما تا ظهر می توانید حدود 5 تا 6 ساعت مطالعه خوب و مفید داشته باشید. بعد شما می توانید استراحت کنید و چند ساعتی نیز بخوابید تا هم کمبود خواب شب را جبران کنید و هم گرسنگی را کمتر احساس کنید. تا زمان افطار هم می توانید یک یا دو واحد 60 دقیقه ایی از دروس عمومی و سبک را مطالعه نمایید و یا به حل تست از درس هایی که قبلا مطالعه نموده اید بپردازید.

کنکور

بنابر این در روزهای ماه رمضان ساعت مطالعه شما حداقل 8 ساعت خواهد بود. این ساعت هم خیلی معقول و خوب می باشد که جای هیچ نگرانی نیست. به این شرط که از تمامی این ساعات استفاده مفید داشته باشید و تمرکزتان تنها و تنها روی درسی باشد که می خوانید.

جمع بندی:

در این ماه حتما از فرصت بعد از سحری خوردن برای شروع مطالعه تان استفاده کنید و یاد بگیرید که این سحر خیزی که توفیق اجباری هم هست را برای ماه های بعد نیز حفظ کنید. اواسط روز یعنی از حدود ظهر به بعد دروس سبک و بیشتر توصیفی را بخوانید و اوایل سحر و صبح اصل فشار کاریتان باشد.

درضمن روزه بدون سحری خوردن و مطالعه شبانه و دنبال کردن سریال آخرشب هم ممنوع.


مرکز یادگیری سایت تبیان - نویسنده: دکتر افشار

تهیه و تنظیم: مریم فروزان کیا