تبیان، دستیار زندگی
كاهانی: رستوران را بهترین مكان برای تعریف زندگی و مرگ دیدم. خبرگزاری فارس: كارگردان فیلم «بیست» گفت: به دنبال جایی می‌گشتم كه بتوان در آن، زندگی و مرگ را تعریف كرد و احساس كردم یك رستوران با تعدد اتفاقاتی كه در آن می‌افتد باید لوكیشن فعالی باشد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نشست، نقد و بررسی فیلم سینمایی «بیست»

نشست، نقد و بررسی فیلم سینمایی «بیست»

كاهانی: رستوران را بهترین مكان برای تعریف زندگی و مرگ دیدم.

كارگردان فیلم «بیست» گفت: به دنبال جایی می‌گشتم كه بتوان در آن، زندگی و مرگ را تعریف كرد و احساس كردم یك رستوران با تعدد اتفاقاتی كه در آن می‌افتد باید لوكیشن فعالی باشد.

نشست خبری فیلم «بیست» با حضور عبدالرضا كاهانی (كارگردان)، پوران درخشنده (تهیه كننده)، مهتاب كرامتی، فرشته صدرعرفایی، علیرضا خمسه، حبیب رضایی، مهران احمدی(بازیگران)، شیوا منفرد (تدوین‌گر) و حسین مهكام (فیلمنامه‌نویس) در سینمای فلسطین برگزار شد.

در ابتدای این نشست، عبدالرضا كاهانی درباره ایده و انگیزه ساخت خود از این فیلم گفت: در این 35 سال خاطراتی دارم كه هركدام مربوط به تك تك آدم‌هایی است كه در این فیلم دیدیم. هركدام از آنها را در مقاطع مختلف زندگی دیدم و دنبال فضایی می‌گشتم كه با توجه به روحیات و محتوایی كه مدنظر داشتم، آنجا كار كنم.

وی افزود:‌به دنبال جایی می‌گشتم كه بشود زندگی و مرگ را تعریف كرد و احساس كردم یك رستوران با تعدد اتفاقاتی كه در آن می‌افتد باید لوكیشن فعالی باشد و به این دلیل، این شخصیت‌ها را داخل این تالار آوردم.

كاهانی با بیان این مطلب كه فیلمنامه «بیست» یازده بار بازنویسی شده است، گفت: پیش از فیلمبرداری، ده بار بازنویسی شد و مرتبه یازدهم سر صحنه و با مباحثه‌ای كه باعوامل فیلم انجام می‌شد، كار را بازنویسی كردیم و در واقع، بازنویسی شفاهی بود.

این كارگردان در پاسخ به این سئوال كه چرا به سراغ شخصیت‌های فرودست جامعه رفته است، گفت: من این آدم‌ها را بیشتر می‌شناسم چون شهرستانی‌ام و بیشتر دوستانم از این جنس هستند و بیشتر با طبقه پایین جامعه مراودت دارم. همانطور كه می‌دانید، جنوب شهر تهران هم شباهت زیادی به شهرستان‌ها دارد و در كل خوشحالم كه در مورد آنها فیلم ساختم.

«پوران درخشنده» تهیه‌كننده این فیلم سینمایی درباره همكاری خود با «عبدالرضا كاهانی» گفت: آقای كاهانی را از فیلم «آن‌جا» می‌شناختم و فیلم او را خیلی دوست داشتم تا این كه فیلمنامه «بیست» راخواندم و در همان وهله اول اعلام آمادگی كردم و روز بعد پروانه ساخت آن را گرفتیم و از همكای یك سرمایه‌گذار بسیار خوب بهره بردیم.

وی افزود: این فیلم با تمام عشقی كه تك تك بچه‌ها گذاشتند، ساخته شد و در اینجا، باید از پرویز پرستویی كه با تمام عشق خود در طول این ماجرا ما را یاری كرد، تشكر كنم. همین طور از علیرضا خمسه، مهتاب كرامتی، فرشته طائرپور و تشكر ویژه‌ای از مدیرصدابرداری و فیلمبرداری داشته باشم كه در شرایط استثنایی كار كرده‌اند، چرا كه امكانات نورپردازی و وجود آیینه‌های متعدد و بودن در لوكیشنی در جنوب شهر كار آنها را بسیار سخت كرده بود.

درخشنده گفت:‌ ما كارگردان‌های بسیار خوب دیگری هم داریم كه اگر فیلمنامه خوبی داشته باشم، مایلم با آنها كار كنم.

مسعود سلامی فیلمبردار این فیلم نیز در مورد كار خود گفت:‌ وقتی كوچك‌ترین فرد یك گروه هستی، كارت بسیار سخت است چرا كه من سنم از بقیه كمتر بود اما با حضور عبدالرضا كاهانی و مهران احمدی مثلث بسیار خوبی را درست كردیم و نتیجه كار بسیار خوب شد.

نشست، نقد و بررسی فیلم سینمایی «بیست»

وی درباره مشكلات فیلمبرداری در این پروژه گفت: ما در یك لوكیشن بسیار خاص فیلمبرداری می‌كردیم كه با نور هر روزی طرف بودیم كه زمان بسیار كمی به ما می‌داد. بزرگ‌ترین مشكل ما در این فیلم، آیینه‌هایی بود كه خواستیم تا به صحنه فیلم ما كمك كند و به دلیل داشتن فضایی بسیار كم، تنوع بیشتری به پلان‌ها ببخشد. این مشكل وجود داشت كه دوربین و بوم صدا در آیینه‌ها دیده شود كه اینجا باید از عباس رستگارپور صدابردار و نوید فرح‌مرزی گریمور كار برای همكاری‌شان تشكر كنم.

به گزارش فارس، حسین مهكام یكی از نویسندگان فیلمنامه‌ این پروژه، در ادامه این نشست گفت: هنگامی كه به این پروژه ملحق شدم، آقای كاهانی نسخه چهارم فیلمنامه را نیز نوشته بودند به همین خاطر جزییات و مؤلفه‌ها در فیلمنامه وجود داشت و من به لطف ایشان، با این پروژه همكاری كردم.

مهكام با اشاره به عدم منطقی بودن برخی از شخصیت‌ها در این فیلم گفت: وقتی با یك داستان كلاسیك روبه رو هستیم، مسلما از حلقه روایت حاشیه‌های فرعی را كه جدا از متن نباشند، نیز باید در نظر بگیرید تا حركت درام دچار فراز و فرود نباشد. باید به این نكته توجه كنیم كه این فیلمنامه هیچ نقطه اوجی ندارد ولی در عین حال یك فیلمنامه كلاسیك است كه ریتم و بازی‌ها در آن به یك موازات حركت كردند.

نشست، نقد و بررسی فیلم سینمایی «بیست»

در بخشی از این نشست،عبدالرضا كاهانی در پاسخ به این سوال كه چرا شخصیت سلمانی در آخر فیلم می‌میرد، گفت: ما متأسفانه حرف‌های زیادی می زنیم ولی هیچ‌كدام را اجرا نمی‌كنیم. به نظرم اگر به چیزی اعتقاد داریم باید برایش تلاش كنیم و نگران چیزی نباشیم. اگر به این اعتقاد داریم كه پس از مرگ به جهان دیگری می‌رویم پس دیگر مرگ نباید ناراحت‌كننده باشد، من در فیلم «آدم» ‌نیز دوست داشتم این حرف را بزنم.

وی افزود: این یك درد اجتماعی است ما باید از لحظاتمان لذت ببریم و فكر فردا را نكنیم. لازم نیست برای اینكه آدم خوب و مهمی باشیم كارهای بزرگی انجام دهیم. ما با كارهای كوچك نیز می‌توانیم زندگی خوبی داشته باشیم.

كاهانی در انتهای سخنانش از همكاری تمامی عوامل فیلم به خصوص پوران درخشنده قدردانی كرد و گفت: از پوران درخشنده ممنونم كه به من اعتماد كرد و دست مرا برای كار باز گذاشت. چون او خودش كارگردان است می داند كه دخالت در كارش چقدر بد است و به خاطر همین همیشه مراقب بوده‌اند كه نظراتی ندهند كه تحمیل شود. ایشان همیشه حامی ما بوده‌اند و شخصیت مهربانی داشته‌اند. از تك تك عوامل هم سپاسگزارم كه به من اعتماد كردند.

وی ادامه داد: خوشحالم كه اولین انتخاب‌های ما پاسخ داد از سرمایه گذار فیلم تشكر می‌كنم كه در فیلمی كه از ظاهرش بوی گیشه نمی‌آمد سرمایه‌گذاری كرد و در انتها، تشكر ویژه‌ای از پرویز پرستویی دارم كه همه نوع حمایتی از این پروژه كرد.