میم مثل مادر در راه اسکار
در گفتوگو با محمدی، نبوی و كبری ملاقلیپور،
ایسنا از اسكار و "میم مثل مادر" روایت میكند
زندهیاد رسول ملاقلیپور یازدهمین كارگردانی است كه بعد از مهرجویی، كیارستمی، پناهی، مخملباف، مجیدی، قبادی، صدرعاملی، شهبازی، میركریمی و پرتوی، آخرین ساختهی سینماییاش "میممثل مادر" به اسكار معرفی میشود.
به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، ملاقلیپور آبان سال گذشته، چهار ماه قبل از اینكه از دنیا برود، فیلمش را در سینماهای ایران به نمایش گذاشت، فیلمی كه به گفتهی خودش؛ یك فیلم تلخ و سیاه نیست، بلكه رنجنامه زنان و مادران این مملكت است.
زندهیاد ملاقلیپور همچنین در آن دوره به ایسنا گفته بود: همانطور كه سپیده "میم مثل مادر" در فیلم میگوید: «از جمعیت 12 هزار نفری سردشت، هشت هزار نفر آن روز شیمیایی شدند» و از آن هشت هزار نفر طبیعتا نصف آنها خانمها بودند آیا میدانید آنها بعد از شیمیایی شدن چه مشكلات اساسی دارند؟ آنها دچار مشكلات عجیب و غریب هستند. در حالیكه من معتقدم سپیده فیلم "میممثل مادر" آنچنان فقر ندارد و در تهران است حداقل یك دوستی دارد. حال اگر میخواستیم زندگی یكی از زنانی را كه در سردشت قربانی این اتفاق شده است، تصویر كنیم مطمئنا غیرقابل تحملتر بود.»
او همچنین بر این دیدگاهش در طول اكران فیلم "میممثل مادر" تاكید داشت كه «اگر قرار است دربارهی سینمای جنگ چیزی گفته شود، باید با بیان جدید آن را مطرح كرد، تا نسل امروز آن را پس نزند»
پدر زنده بود خوشحال میشد
امروز سوم مهر ماه سال 86 ، وقتی كمیتهی انتخاب فیلم ایرانی به اسكار نمایندهاش را معرفی میكند، ملاقلیپور نبود تا از او دربارهی این انتخاب بپرسیم، اما "كبری ملاقلیپور" دختر او به خبرنگار ایسنا اطمینان میدهد: اگر پدرم زنده بود الان از معرفی فیلمش به اسكار بسیار خوشحال بود.
او ادامه میدهد: پدرم برای "میم مثل مادر" زحمات زیادی كشیده بود و از این كار بسیار رضایت داشت، قطعا اگر زنده بود، توقع همچنین اتفاقی را داشت.
دختر ملاقلیپور اظهار خرسندی میكند از این انتخاب و امیدوار است به اینكه با توجه به اینكه "میم مثل مادر" داستانی انسانی را روایت میكند، مورد استقبال قرار گیرد.
«نگاه متفاوت ملاقلیپور به دفاع مقدس»
منوچهر محمدی:
امیدوارم "میم مثل مادر" نمایندهی شایستهی ما در اسكار باشد
اما منوچهر محمدی هم بهعنوان تهیهكنندهی "میممثل مادر" دربارهی این انتخاب میگوید: با توجه به عشق فوقالعادهای كه زندهیاد رسول ملاقلیپور برای اعتلای سینمای ایران داشت و در این راه از هیچ كوششی فروگذار نكرد، امیدوارم انتخاب فیلم او برای اسكار باعث خشنودی و شادی روح او شود.
وی ادامه میدهد: به شخصه از لطف هیات انتخاب فیلم ایرانی برای معرفی این فیلم به اسكار متشكرم و خرسندم كه آخرین ساختهی او توانسته بود به این موقعیت برسد.
وی اظهار امیدواری میكند: با توجه به نگاه متفاوت این فیلم به بحث سینمای دفاع مقدس و اثرات مخرب ناشی از جنگهای شیمیایی و موقعیت یك زن امروزی جامعهی ایرانی، "میممثل مادر" بتواند نمایندهی شایستهای برای سینمای ایران در آن سوی مرزها باشد.
محمدی متذكر شد: سال گذشته بحثی را مفصلا با مسوولین در میان گذاشتیم، چون هرساله اشكالی كه در معرفی فیلمهای ایرانی وجود داشت، فقط به معرفی یك فیلم خلاصه میشد.
وی ادامه داد: بنیاد سینمای فارابی باید تلاش كند تا نمایندهی ایران در یك شكل متناسب با موقعیت و جایگاه این سینما در این عرصهی بینالمللی حضور داشته باشد، بنابراین باید برای عرضه بهتر فیلم یك مجموعه اقدامات انجام شود
اكبر نبوی:
مسولان سینمایی برای معرفی شایستهی "میممثل مادر" تلاش كنند
اكبر نبوی گفت: "میم مثل مادر" در شرایط موجود از نظر مجموعهی آنچه كه دارد، مناسبترین فیلم برای معرفی به اسكار بود.
این منتقد سینما و یكی اعضا كمیتهی انتخاب فیلم ایرانی به اسكار در گفتوگو با خبرنگار سینمایی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) اظهار داشت: به عنوان یكی از اعضای این كمیته، خیلی دوست داشتم در طی 6-5 سال گذشته، سینما به مراتبی از هنرورزی رسیده باشد كه با انبوهی از فیلمهای خوب مواجه میشدیم و از میان آنها یكی را انتخاب میكردیم، ولی متاسفانه روند این سینما خیلی امیدواركننده نیست و همهی كارشناسان سینما هم با من همعقیده هستند و با مشاهدهی چنین وضعیتی همه باید نگران این روند باشیم.
وی درعین حال گفت: ما در میان فیلمهایی كه امسال مجاز بودیم یكی را برای اسكار انتخاب كنیم، چند فیلم شایسته خوب و درخور تحسین وجود داشت كه اعضای كمیته علیرغم حس مثبتی كه به این چند فیلم شایسته داشتند، ناچار بودند یك فیلم را انتخاب كنند كه در نتیجه فیلم «میم مثل مادر» با توجه به مجموعه آنچه كه داشت از سوی اعضای كمیته به اتفاق آرا به عنوان نمایندهی سینمای ایران به آكادمی علوم و هنرهای سینمایی (اسكار) معرفی شد.
نبوی اظهار امیدواری كرد: مسوولان محترم در معاونت سینمایی و بنیاد سینمایی فارابی در زمینهی معرفی شایستهی این فیلم به مخاطب آمریكایی و همچنین نخبگان موثر در آكادمی، تلاش و كوشش مناسبی به خرج دهند.
وی افزود: البته منظورم صرفا در سال جاری نیست بلكه برای سالهای آتی هم مدیریت سینمایی كشور وظیفه دارد از فیلمهایی كه به اسكار معرفی میشوند، به شكل جدی حمایت كند و با توجه به بنیهی ضعیف اقتصاد سینمای ایران، اعتبارات لازم را برای تبلیغات مناسب در مطبوعات و رسانههای آمریكایی اختصاص دهند، این كاری است كه تمام كشورهایی كه به اسكار فیلم معرفی میكنند، انجام میدهند.
وی خاطرنشان كرد: سالهای گذشته و خلاء حضور دولت در زمینهی حمایت از فیلمهای معرفی شده به اسكار گذشت، امسال و سالهای آینده را دریابیم.
به گزارش ایسنا، اگر به تاریخچهی حضور سینمای ایران در اسكار برگردیم، سینمای ایران تاكنون موفق به دریافت اسكارخارجی نشده است اما فیلم "بچههای آسمان" ساختهی مجید مجیدی كه در سال 1377 با عنوان نمایندهی ایران به اسكار معرفی شد برای اولین بار در جمع نامزدهای بهترین اسكار غیر انگلیسی زبان در سال 1999 انتخاب شد.
سالها پیش برای نخستین بار وزارت فرهنگ و هنر وقت در سال 1356 فیلم "دایرهی مینا" ساختهی داریوش مهرجویی را به اسكار معرفی كرد و پس از آن فیلم "باد صبا" ساختهی آلبر لاموریس به عنوان نمایندهی ایران در سال 57 راهی آكادمی اسكار شد.
سینمای ایران به مدت 16 سال نمایندهای به اسكار معرفی نكرد تا سال 1373 كه فیلم "زیر درختان زیتون" ساختهی عباس كیارستمی معرفی شد و سپس در سال 1374 "بادكنك سفید" به كارگردانی جعفر پناهی، سال75 فیلم معرفی نشد، 76 "گبه" محسن مخملباف، 77 "بچههای آسمان" مجید مجیدی (جزو نامزدها قرار گرفت)، 78 "رنگ خدا"مجید مجیدی، 79 "زمانی برای مستی اسبها" بهمن قبادی ، 80 "باران"مجید مجیدی ، 81 "من ترانه 15 سال دارم" رسول صدرعاملی ، 82 "نفس عمیق"پرویز شهبازی، 83 "لاكپشتها هم پرواز میكنند"بهمن قبادی و 84 "خیلی دور خیلی نزدیك"رضا میركریمی و "كافه ترانزیت" معرفی شد.
منبع : ایسنا
مطالب مرتبط :