شرح اصطلاحات اصول فقه؛
آشنایی با اصطلاح اصولی «حجیت قیاس اولویت»
حجیت قیاس اولویت ، به معنای صحت تمسک به حکمی است که از راه قیاس اولویت (فحوای خطاب) به دست میآید و لازمه آن منجّزیت و معذّریت است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
تاریخ : سه شنبه 1396/12/08 ساعت 12:55
حجیت قیاس اولویت
حجیت قیاس اولویت به صحّت استناد به قیاس اولویت فحوای خطاب در استنباط حکم شرعی اطلاق میشود.
تعریف
حجیت قیاس اولویت ، به معنای صحت تمسک به حکمی است که از راه قیاس اولویت (فحوای خطاب) به دست میآید و لازمه آن منجّزیت و معذّریت است. [۱]
بررسی حجیت قیاس
در حجیت قیاس اختلاف است:
۱. برخی از اصولیون همانند مرحوم «علامه» و گروهی از علمای عامه معتقدند قیاس اولویت حجت است و از عمومات قیاس ، استثنا شده است؛
۲. گروهی بر این باورند که قیاس اولویت حجیت ندارد و تحت عمومات نهی از قیاس، باقی است؛
۳. مشهور اصولیون شیعه اعتقاد دارند قیاس اولویت، از ظواهر محسوب میگردد و به این دلیل حجت است، نه از آن رو که قیاس است. [۲] [۳]
ـــــــــــــ
پانویس
۱. ↑ مظفر، محمد رضا، اصول الفقه، ج۲، ص۱۸۲.
۲. ↑ محمدی، علی، شرح اصول فقه، ج۳، ص۳۸۲.
۳. ↑ جناتی، محمد ابراهیم، منابع اجتهاد (از دیدگاه مذاهب اسلامی)، ص۲۹۹.
منبع: پایگاه اینترنتی ویکی فقه
حجیت قیاس اولویت به صحّت استناد به قیاس اولویت فحوای خطاب در استنباط حکم شرعی اطلاق میشود.
تعریف
حجیت قیاس اولویت ، به معنای صحت تمسک به حکمی است که از راه قیاس اولویت (فحوای خطاب) به دست میآید و لازمه آن منجّزیت و معذّریت است. [۱]
بررسی حجیت قیاس
در حجیت قیاس اختلاف است:
۱. برخی از اصولیون همانند مرحوم «علامه» و گروهی از علمای عامه معتقدند قیاس اولویت حجت است و از عمومات قیاس ، استثنا شده است؛
۲. گروهی بر این باورند که قیاس اولویت حجیت ندارد و تحت عمومات نهی از قیاس، باقی است؛
۳. مشهور اصولیون شیعه اعتقاد دارند قیاس اولویت، از ظواهر محسوب میگردد و به این دلیل حجت است، نه از آن رو که قیاس است. [۲] [۳]
ـــــــــــــ
پانویس
۱. ↑ مظفر، محمد رضا، اصول الفقه، ج۲، ص۱۸۲.
۲. ↑ محمدی، علی، شرح اصول فقه، ج۳، ص۳۸۲.
۳. ↑ جناتی، محمد ابراهیم، منابع اجتهاد (از دیدگاه مذاهب اسلامی)، ص۲۹۹.
منبع: پایگاه اینترنتی ویکی فقه