چرا در آیة احسن الخالقین خالقین به صورت جمع آمده است
در سوره مؤمنون آیة 14، به مراحل خلقت انسان اشارهای مینماید و در آخر میفرماید: «فتبارك الله احسن الخالقین؛ آفرین به قدرت كامل بهترین آفریننده.»
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
تاریخ : يکشنبه 1396/09/12 ساعت 08:48
سوالی كه به ذهن انسان خطور میكند این است كه ما مگر غیر خدا نیز خالقی داریم كه در این آیه جمع آورده است؟ لازم است گفته شود معنای لغوی «خلقت» برای،تقدیر و اندازهگیری آمده است و هم چنین مقایسه چیزی با چیز دیگر با محاسبه دقیق و بدون اختلاف را نیز میگویند. با وجود معنای لغوی غیر از خدا میتوانند خالق باشند البته نه به معنای خالق حقیقی. حتی پرندهای با محاسبه دقیق خود لانهای میآفریند.
افزون بر این آیاتی نیز، خالقیت را به بشر نسبت داده كه درباره حضرت مسیح میفرماید: «... و هنگامی که به فرمان من، از گل چیزی به صورت پرنده می ساختی». (مائده/ 110).
مقایسه خلقت خدا با خلقت بشر، به سبب نزدیك نمودن اذهان، و نشان دادن قدرت خدا است در حالی كه خلقت در بشر حقیقی نیست و دارای نقصان و محدود، و اگر هم توانایی چیزی را دارد به اذن خداوند است.[1]
پی نوشت:
[1] . رك: طباطبایی، سید محمد حسین، تفسیر المیزان، قم، انتشارات رجاء، ج 15، ص 25؛ و مكارم شیرازی، ناصر، تفسیر نمونه، تهران، دار الكتب الاسلامیه، چاپ یازدهم، 1371، ج 14، ص 207؛ و طبرسی، مجمع البیان، ج 17، ص 36.
منبع: اندیشه قم
افزون بر این آیاتی نیز، خالقیت را به بشر نسبت داده كه درباره حضرت مسیح میفرماید: «... و هنگامی که به فرمان من، از گل چیزی به صورت پرنده می ساختی». (مائده/ 110).
مقایسه خلقت خدا با خلقت بشر، به سبب نزدیك نمودن اذهان، و نشان دادن قدرت خدا است در حالی كه خلقت در بشر حقیقی نیست و دارای نقصان و محدود، و اگر هم توانایی چیزی را دارد به اذن خداوند است.[1]
پی نوشت:
[1] . رك: طباطبایی، سید محمد حسین، تفسیر المیزان، قم، انتشارات رجاء، ج 15، ص 25؛ و مكارم شیرازی، ناصر، تفسیر نمونه، تهران، دار الكتب الاسلامیه، چاپ یازدهم، 1371، ج 14، ص 207؛ و طبرسی، مجمع البیان، ج 17، ص 36.
منبع: اندیشه قم