تبیان، دستیار زندگی
نی" برای ساخت "فرش ایرانی" تحقیقات زیادی انجام شد نشست نقد و بررسی فیلم سینمایی "فرش ایرانی" با حضور پنج کارگردان و یکی از فیلمنامه‌نویسان این پروژه برگزار شد و همه فیلمسازان بر استفاده از تحقیقات گسترده در تولید فی...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نشست مطبوعاتی "فرش ایرانی"


برای ساخت "فرش ایرانی" تحقیقات زیادی انجام شد

نشست نقد و بررسی فیلم سینمایی "فرش ایرانی" با حضور پنج کارگردان و یکی از فیلمنامه‌نویسان این پروژه برگزار شد و همه فیلمسازان بر استفاده از تحقیقات گسترده در تولید فیلم‌ها تاکید کردند.

این جلسه در نهمین روز جشنواره فیلم فجر و با حضور بهروز افخمی، رخشان بنی اعتماد، جعفر پناهی، نورالدین زرین کلک، مجتبی راعی و شادمهر راستین برگزار شد و آنها به پرسش های خبرنگاران در سینما فلسطین پاسخ دادند.

در ابتدای این نشست افخمی درباره ایده فیلم خود با عنوان "فرش عشایری" گفت: "من برای ساختن این فیلم تحقیقات زیادی با مشاوران فرش انجام دادم. در همین راستا با ذوالانواری به عنوان بزرگترین تولیدکننده، مسئول سازماندهی و صادرکننده در زمینه بافت و عرضه فرش عشایری آشنا شدم. من از طریق وی متوجه شدم این نوع فرش در ایران 40 درصد از فرش های چینی و هندی گرانتر است؛ با این حال پرفروشترین فرش ایرانی محسوب می شود."

بنی اعتماد درباره ساخت فیلم "مشترک مورد نظر در دسترس نیست" و ایده تصویر کردن فرش سه بعدی خاطرنشان کرد: "در فیلمی که شما دیدید، کم و بیش همین اتفاقات افتاد. ابتدا به طرح های زیادی رسیدیم. ولی برای من راضی کننده نبود. تا اینکه به طور اتفاقی با شخصی به نام "احمدی" برخورد کردم همانطور که در فیلم دیدید و طرح این فیلم شکل گرفت."

این کارگردان درباره قبول پیشنهاد فعالیت در این پروژه اظهار داشت: "من این کار را به خاطر پیشنهاد میرکریمی پذیرفتم و به خاطر عزم ملی که در زمینه تولید این اثر وجود داشت، حضور در این فیلم را قبول کردم. به عقیده من، این اثر راهی برای جلوگیری از زوال فرش ایرانی در جهان محسوب می شود."

جعفر پناهی درباره ایده فیلم خود گفت: "هیچ انگیزه خاصی نداشتم و تصور می کردم کار سفارشی می شود. ولی با یک خاطره از پدرم که همواره فرش خودمان را برای گرفتن وام به بانک کارگشایی می داد، ایده اصلی فیلم به ذهنم خطور کرد. در خانه ما یک ماه قبل از عید فرش داشتیم و یک ماه بعد از عید این فرش به بانک می رفت. وقتی فهمیدم این بانک چند سالی است تعطیل شده، با به کارگیری تعداد زیادی هنرور و جمع آوری فرش های زیادی فیلم را ساختم."

وی در ادامه توضیح داد: "واقعیت این است که این فیلم را نمی توان به نمایش عمومی درآورد. به نظر من، انگیزه فقط معرفی فرش ایرانی است و در برخورد با مخاطب خارجی موفقتر عمل می کند. اگر قرار بود فیلم تبلیغاتی بسازم در خودم این توان را نمی دیدم، ولی چون موضوع آزاد بود برای ساخت فیلم اقدام کردم. اگر فیلم من به جنبه تبلیغی اثر لطمه می زند می توانند آن را حذف کنند."

مجتبی راعی که با ساخت فیلم "فرمایش آقا سیدرضا" در پروژه "فرش ایرانی" حضور داشت، درباره فیلم خود گفت: "من دوستی در خارج کشور داشتم که علاقه زیادی به فرش داشت و همیشه معتقد بود فرش ایرانی برای او ترجمه، موسیقی و ریتم دیگری از فرهنگ ایرانی است. همین موضوع طرح اولیه فیلم را در ذهن من شکل داد."

زرین کلک که تنها انیمشن این پروژه را ساخته، درباره ایده فیلمش عنوان کرد: "من اهل فانتزی هستم و "فرش جادو" فانتزی بسیار خوبی است. من بخش غم انگیز "شازده کوچولو" یعنی مرگ را به زبان دیگری گفتم و به گونه ای او را با فرش جادو به سیاره اش برگرداندم."

وی درباره انگیزه از حضور در این فیلم توضیح داد: "من برای نخستین بار است سفارش ساخت فیلمی را می گیرم. تاکنون همه آثاری که ساخته ام، خودم به تهیه کننده پیشنهاد می دادم. از گروه سازنده تشکر می کنم که این آزادی بیان را در موضوع و نوع ساخت به من دادند. این اتفاق خوبی است که موجب می شود ممیزی ها و توقف ها از بین برود. با این شرایط اگر هر کسی به من پیشنهاد ساخت فیلم بدهد، آن را قبول می کنم."

شادمهر راستین که در نگارش فیلمنامه "گره گشایی" و "خاطره، خاطره" همکاری داشته، درباره شروع این کار گفت: "قرار بود این فیلم یک کار تبلیغاتی برای معرفی فرش ایرانی باشد. این پروژه 11 ماه طول کشید. انتخاب کارگردان های سازنده این پروژه بر اساس شهرت صورت گرفت. ارتباط با فیلمسازان و سفارش تولید بر اساس اعتماد صورت گرفت. بحث مالی نیز بسیار مشخص و شفاف بود. پناهی از اول نگران که روند تولید به چه صورت پیش می رود و مسایل فنی آن چگونه خواهد بود. به نظر من فیلم "فرش ایرانی" نیاز به بازبینی دارد، اما برای فارابی این اثر نمونه ای از اتفاق نظر گروهی است و این روند و شکل تولید می تواند ادامه پیدا کند

منبع : مهر