پایان نامه «عوامل موثر بر فرایند تربیت نسل منتظر و مهدوی» دفاع شد
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
تاریخ : چهارشنبه 1394/11/21
پایاننامه «عوامل موثر بر فرایند تربیت نسل منتظر و مهدوی» دفاع شد
تبیان به نقل ازخبرگزاری بین المللی قرآن (ایکنا) مریم حکمت در مقطع سطح دو حوزه علمیه از پایان نامه خود با عنوان « عوامل موثر بر فرایند تربیت نسل منتظر و مهدوی» دفاع کرد که زهرا رضایی استاد راهنما و حجتالاسلام والمسلمین رضا باقی زاده داوری این اثر را بر عهده داشتند.
این پژوهشگر حوزه علمیه با بیان این که عوامل متعددی در گسترش فرهنگ انتظار در سطح جامعه نقش بسزایی دارند، گفت: نهاد خانواده مهمترین و اثرگذارترین نقش را در تربیت نسل منتظر و مهدوی ایفا میکند چرا که از طرفی نخستین کانون تربیتی است و از سوی دیگر اصلاح جامعه به اصلاح هر دو وابسته است.
وی در ادامه اظهار داشت: در صورتی که اعضای مجموعه یک خانواده به وظایف اسلامی و مهدوی خویش آشنا باشند در مسیر منتظرپروری موفق و پیروز خواهند بود و قطعا فرزندانی پرورش خواهند داد که رفتار و کردارشان منور به نور ولایت پذیری باشد.
حکمت با بیان اینکه دغدغه های والدین ولایتمدار به عنوان متولی اصلی تربیت، مقوله ولایتمدار و منتظر پروری است، ابراز داشت: با توجه به آموزههای اسلامی و مهدوی، پرورش نسلی منتظر و ولایت پذیر از اهمیت ویژهای برخوردار است بر این اساس در صده اخیر کاهش کارآمدی خانوادهها و هجوم فرهنگ غربی به درون زندگیها، والدین را جهت تربیت نسلی منتظر و مهدی باور با چالشی بسیار جدی مواجه نموده است.
وی در ادامه تاکید کرد: اگر خانوادهای در مواجه با آسیبهای فعلی و تهاجم فرهنگ غربی بصیرت لازم را نداشته باشد و تمهیداتی را جهت کسب مهارت لازم فراهم نکند، کودکانی که باید از نظر اخلاقی و منش، منتظر و مهدوی پرورش یابند، به فرزند خواندههای تربیت شده فرهنگ غرب تبدیل شده و در منش و گویش و انتخاب زندگی، دنبالهرو این نظام شیطانی خواهند شد و دیگر در اعتقادات این نسل چیزی از اعتقاد به آیندهای سبز و ظهور منجی و انتظار نخواهد بود.
پژوهشگر حوزه علمیه در ادامه به جایگاه تربیت در اسلام اشاره کرد و عنوان داشت: تربیت و پرورش در اسلام جایگاه بسیار رفیع و بلندی در تکامل بنای شخصیت انسان دارد به گونهای که غفلت از آن نه تنها به خسران و تباهی شخصی بلکه به سقوط خانواده و جامعه منتهی میشود از این رو نخستین حوزه و کانون تربیت نسل منتظر و مهدوی، خانواده است.
وی با استناد به روایتی از امام علی (علیه السلام) مبنی بر « لَا مِیرَاثَ كَالْأَدَبِ» اشاره کرد و اظهار داشت: باید این سرمایه را در راه ادب و تأدیب فرزندان به کار برد تا علاوه بر این که مورد عنایت حضرت حق تعالی قرار بگیرند، جامعه نیز از وجود نسلی مفید و مؤدب بهرهمند گردد و بتوانند اثرگذار در تشکیل دولت کریمه مهدوی باشند.
حکمت با اشاره به تخریب اعتقادات دینی در عصر حاضر عنوان داشت: یکی از مهمترین راههای نفوذ دشمن گرفتن اعتقادات دینی و باورهای مهدوی و اعتقاد به آیندهای سبز و درخشان و مخصوصاً تصرّف و نفوذ در تربیت نسل خانوادههای مؤمن و با تقواست. اگر دشمن بتواند در چنین جنگی پیروز شود این موفقیت مساوی است با تنها گذاردن امام عصر در میدان نبرد و عدم تشکیل دولت عدالتخواه و ماندن جامعه بشری زیر سلطه و استبداد طغیانگران، از این رو باید متوجه این امر مهم بود.
وی تربیت نسل مهدوی و منتظر را مهم و حیاتی دانست و گفت: اندیشه متعالی مهدویت، هم خود یک آرمان و هدف متعالی است، هم تحقق بخش هدف نهایی و آرمان بزرگ انسانها است و هم منشأ و سرچشمه اهداف و آرمانهای پویا و ماندگار، داشتن هدف بزرگ و روشن در زندگی و کوشش در جهت تحقق و دستیابی به آن، رویکردی اثرگذار و نظاممند است و میتواند نقش به سزایی در تعلیم و تربیت انسانها ایفا کند.
این پژوهشگر حوزه علمیه با بیان اینکه بنیاد خانواده در سنت و سیره نبوی از اعتبار ویژه و ارزشی بینظیر برخوردار است، اظهار داشت: از منظر نبوی، هیچ بنیادی در هستی با محبوبیت و ارجمندی بیان خانواده در نزد خداوند برابری نمیکند بر این اساس ازدواج و تشکیل خانواده و پذیرا شدن محبوبیتها و کرامتهای ویژه الهی در عمل به نیکوترین سنت پیامبر(صلی الله و علیه وآله) و زیباترین سیرهی عملی آن حضرت در زندگانی است.
وی در پایان خاطرنشان کرد: والدینی میتوانند در امر تربیت فرزندان مهدوی موفق باشند که به تمام خطوط قرمز اسلام و باید و نبایدهای دین مبین اسلام مقید باشند، نه این که فقط به فرزندانشان تأکید کنند بلکه در درجه اول نفس خویش را موظف به انجام این باید و نبایدها کنند چرا که اولین الگوی بزرگ زندگی کودکان والدین هستند.
گفتنی است، در ادامه این جلسه دفاعیه، استاد داور و راهنما این پایان نامه سطح دوم حوزه علمیه کرج، حجت الاسلام رضا باقی زاده، استاد حوزه و دانشگاه به نقد و ارزیابی این رساله حوزوی پرداختند و نظرات خود را درباره ساختار و محتوای این رساله بیان کردند.
این پژوهشگر حوزه علمیه با بیان این که عوامل متعددی در گسترش فرهنگ انتظار در سطح جامعه نقش بسزایی دارند، گفت: نهاد خانواده مهمترین و اثرگذارترین نقش را در تربیت نسل منتظر و مهدوی ایفا میکند چرا که از طرفی نخستین کانون تربیتی است و از سوی دیگر اصلاح جامعه به اصلاح هر دو وابسته است.
وی در ادامه اظهار داشت: در صورتی که اعضای مجموعه یک خانواده به وظایف اسلامی و مهدوی خویش آشنا باشند در مسیر منتظرپروری موفق و پیروز خواهند بود و قطعا فرزندانی پرورش خواهند داد که رفتار و کردارشان منور به نور ولایت پذیری باشد.
حکمت با بیان اینکه دغدغه های والدین ولایتمدار به عنوان متولی اصلی تربیت، مقوله ولایتمدار و منتظر پروری است، ابراز داشت: با توجه به آموزههای اسلامی و مهدوی، پرورش نسلی منتظر و ولایت پذیر از اهمیت ویژهای برخوردار است بر این اساس در صده اخیر کاهش کارآمدی خانوادهها و هجوم فرهنگ غربی به درون زندگیها، والدین را جهت تربیت نسلی منتظر و مهدی باور با چالشی بسیار جدی مواجه نموده است.
وی در ادامه تاکید کرد: اگر خانوادهای در مواجه با آسیبهای فعلی و تهاجم فرهنگ غربی بصیرت لازم را نداشته باشد و تمهیداتی را جهت کسب مهارت لازم فراهم نکند، کودکانی که باید از نظر اخلاقی و منش، منتظر و مهدوی پرورش یابند، به فرزند خواندههای تربیت شده فرهنگ غرب تبدیل شده و در منش و گویش و انتخاب زندگی، دنبالهرو این نظام شیطانی خواهند شد و دیگر در اعتقادات این نسل چیزی از اعتقاد به آیندهای سبز و ظهور منجی و انتظار نخواهد بود.
پژوهشگر حوزه علمیه در ادامه به جایگاه تربیت در اسلام اشاره کرد و عنوان داشت: تربیت و پرورش در اسلام جایگاه بسیار رفیع و بلندی در تکامل بنای شخصیت انسان دارد به گونهای که غفلت از آن نه تنها به خسران و تباهی شخصی بلکه به سقوط خانواده و جامعه منتهی میشود از این رو نخستین حوزه و کانون تربیت نسل منتظر و مهدوی، خانواده است.
وی با استناد به روایتی از امام علی (علیه السلام) مبنی بر « لَا مِیرَاثَ كَالْأَدَبِ» اشاره کرد و اظهار داشت: باید این سرمایه را در راه ادب و تأدیب فرزندان به کار برد تا علاوه بر این که مورد عنایت حضرت حق تعالی قرار بگیرند، جامعه نیز از وجود نسلی مفید و مؤدب بهرهمند گردد و بتوانند اثرگذار در تشکیل دولت کریمه مهدوی باشند.
حکمت با اشاره به تخریب اعتقادات دینی در عصر حاضر عنوان داشت: یکی از مهمترین راههای نفوذ دشمن گرفتن اعتقادات دینی و باورهای مهدوی و اعتقاد به آیندهای سبز و درخشان و مخصوصاً تصرّف و نفوذ در تربیت نسل خانوادههای مؤمن و با تقواست. اگر دشمن بتواند در چنین جنگی پیروز شود این موفقیت مساوی است با تنها گذاردن امام عصر در میدان نبرد و عدم تشکیل دولت عدالتخواه و ماندن جامعه بشری زیر سلطه و استبداد طغیانگران، از این رو باید متوجه این امر مهم بود.
وی تربیت نسل مهدوی و منتظر را مهم و حیاتی دانست و گفت: اندیشه متعالی مهدویت، هم خود یک آرمان و هدف متعالی است، هم تحقق بخش هدف نهایی و آرمان بزرگ انسانها است و هم منشأ و سرچشمه اهداف و آرمانهای پویا و ماندگار، داشتن هدف بزرگ و روشن در زندگی و کوشش در جهت تحقق و دستیابی به آن، رویکردی اثرگذار و نظاممند است و میتواند نقش به سزایی در تعلیم و تربیت انسانها ایفا کند.
این پژوهشگر حوزه علمیه با بیان اینکه بنیاد خانواده در سنت و سیره نبوی از اعتبار ویژه و ارزشی بینظیر برخوردار است، اظهار داشت: از منظر نبوی، هیچ بنیادی در هستی با محبوبیت و ارجمندی بیان خانواده در نزد خداوند برابری نمیکند بر این اساس ازدواج و تشکیل خانواده و پذیرا شدن محبوبیتها و کرامتهای ویژه الهی در عمل به نیکوترین سنت پیامبر(صلی الله و علیه وآله) و زیباترین سیرهی عملی آن حضرت در زندگانی است.
وی در پایان خاطرنشان کرد: والدینی میتوانند در امر تربیت فرزندان مهدوی موفق باشند که به تمام خطوط قرمز اسلام و باید و نبایدهای دین مبین اسلام مقید باشند، نه این که فقط به فرزندانشان تأکید کنند بلکه در درجه اول نفس خویش را موظف به انجام این باید و نبایدها کنند چرا که اولین الگوی بزرگ زندگی کودکان والدین هستند.
گفتنی است، در ادامه این جلسه دفاعیه، استاد داور و راهنما این پایان نامه سطح دوم حوزه علمیه کرج، حجت الاسلام رضا باقی زاده، استاد حوزه و دانشگاه به نقد و ارزیابی این رساله حوزوی پرداختند و نظرات خود را درباره ساختار و محتوای این رساله بیان کردند.
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانهای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.