س
سرعت | (1سرعت حركت نوار فیلم در دوربین فیلمبرداری و دستگاه نمایش كه در مورد فیلم ناطق 35میلیمتری 24 كادر در ثانیه است و برای فیم صامت 16 تا 18 كادر در ثانیه. (2سرعت عدسی دوربین فیلمبرداری، قابلیت جذب بیشتر نور توسط عدسی دوربین فیلمبرداری. 3)سرعت ( قابلیت ) جذب نور فیلم حساس. | Speed |
سرو صداهای متفرقه | تمامصداهای فیلم به جز گفتگوها و موسیقی.( صدای پا، موتور اتومبیل، ریزش آب، غرشهواپیما و... ) | Sound Effects |
سر همكردن | اولین مرحله درتدوین یك فیلم . | Assembly |
سریال (1) | یك نوع از فیلم هایدنباله دار كه ساختن آنها در سینمای آمریكا از 1912 باب شد و تا سال 1956 ادامهداشت. فیلم های پر حادثه، سراسر هیجان و زدوخورد كه بیشتر مخصوص تماشاگران كم سن وسال ساخته می شد و به شرح قهرمانی های یك شخصیت زورمند و افسانه ای، مدافع عدالت وخوبی، در زمینه های جذاب و غریب، در ماجراهای خطرناك و مبارزه با دشمنان متعدد وزورمند می پرداخت. طول این فیلم ها از طول یك فیلم معمولی بیشتر بود و معمولاً بهصورت چند فصل پشت سر هم ساخته می شدند. | Serial |
سریال (2) | این واژه ( بهمعنی « صخره آویز » ) در اصل به صحنه های خطرناك رایج در فیلم های « سریال» اطلاقمی گردید، و بعداً به طور كلی به عنوان معادل «سریال» به كاررفت. | Cliff - hanger |
سكانس(فصل) | قسمتی از فیلم كهخود به خود جزیی كامل است و معمولا با «روشن شدن تدریجی تصویر» شروع و به«تاریكی تدریجی » ختم می شود. | Sequence |
سناریو (فیلمنامه) | واژه ایایتالیایی، طرح داستان فیلم كه صحنه به صحنه و فصل به فصل دنبال هم آمده، و نموداروقایع و شخصیت های ماجرا باشد. | Scenario |
سناریویكار | سناریویی كه موقعكار، اعضای شركت كننده در تهیه ی فیلم، مثل هنرپیشه ها و غیره در دستدارند. | Script |
سناریوی مخصوص فیلمبرداری | سناریوی كاری كهدر آن جزییات فنی مثل حركات دوربین،نوع «نما»ها و غیره قید شدهباشد. | Shooting Script |
سناریوی مصورشده | یك سلسله نقاشیپشت سر هم كه با چند سطر نوشته زیر هر تصویر، قصه یا سناریوی فیلم را بیانكند. | Story Board |
سوپرایمپوزیشن (روی هم افتادنچند تصویر) | رجوع شود به اصطلاح ( تصاویر روی هم). | Superimposition |
سیستم ستارهسازی | شیوه ای كه درهالیوود ابداع شد و به جاهای دیگر نیز كشید و بنای سینما را بر پرورش و عرضه یستاره ها و راه دادن آنها به خواب و خیال تماشاگران قرار داد و بعد فیلم ها را برمبنای تیپ و شخصیت شناخته شده ی هنر پیشه ها قرار دادن و تحمیل این بساط به وسیله یتبلیغات به مردم ساده دل به نحوی كه آرایش سر و زلف را از آنها تقلید كنند و در مرگآنها بعضی دست به خود كشی بزنند. | Star System |
سینكرونكردن | (سلسله مراتب (مراحل تطبیق دادن تصویر و صدای فیلم، به نحوی كه حركات با صداهای مربوطه خودشانبخوانند و مطابق باشند. | Synchronization |
سینماتوگراف | دستگاه فیلمبرداریو دستگاه نمایش اختراعی برادران «لومی یر» به ثبت رسانده شده در تاریخ فوریه 1895. | Cinématographe |
سینماسكوپ | یك طریقهفیمبرداری برای نمایش روی پرده ی عریض كه در آن از عدسی آنامورفیك استفاده میكنند. | Cinemascope |
سینما - حقیقت (1) | سری بیست و سه تایی فیلم های كوتاه مستند خبری كه « ژیگاورتوف » فیلمساز روس از سال 1922 تا 1925كارگردانی كرد. | Kino - Pravda |
سینما - حقیقت (2) | اصطلاحی دیگر برایفیلم مستند (Documentary)كه بخصوص به كار فیلمسازانیاطلاق می شد كه از دهه ی پنجاه به بعد با وسایل سبك و افراد معدود به ساختن فیلمهای مستند از مسائل روز پرداختند و شیوه ی كارشان بیشتر شبیه به خبرنگارهایتلویزیونی بود. | Cinéma - Vérité |
سینما گر | اصطلاحی وزین تراز كارگردان كه فرانسوی ها ( معمولاً در مورد فیلمسازان مهم و هنرمند ) به كار میبرند. | Cinéaste |
سینمای آزاد | جنبشی در جهتساختن فلم های مستند كه در انگلستان در دهه ی پنجاه بر اساس نظریات « كارل رایس»،«تونی ریچاردسون و « لیندسی آندرسون » آغاز شد. هدف فیلمسازان « سینمای آزاد»به گفته ی خودشان، ساختن فیلم هایی اجتماعی و متعهد و آزاد از تحمیلات سینمایتجارتی، بر انگیختن شور و سَرزندگی، تشویق به یافتن بیانی شخصی در شناخت « اهمیتوضعیت های زندگی روز مره » بود. | Free Cinema |
سینمای مستقیم | خویشاوند آمریكاییشیوه اروپایی سینما - حقیقت . اصطلاحی كه بر یك نوع روش فیلم سازی مستند در آمریكااطلاق می شود. | Direct Cinema |
سینمای هنری | اصطلاحی اصلاًآمریكایی كه به سینماهایی اطلاق می شود كه فیلم های هنری قدیمی و آثار غیر تجارتیجدید را كه باب طبع اكثریت عامه نیست برای یك عده تماشاگر معدود خاص و علاقه مند نشانمی دهد. | Art House |
سینهراما | سیستم فیلمبرداری برای نمایش روی پرده ی عریض كه در آن سه دوربین فیلمبرداری با فیلم 70 میلیمتری -كه بتوان بر آن باندهای متعدد صدا قرار داد - تواماً از صحنه در یك حوزه ی وسیعفیلمبرداری می كند و سه دستگاه نمایش بر یك پرده عریض و خمیده این سه فیلم را تواماً نمایش می دهد. این سیستم را «فرد والر»Fred Waller آمریکایی اختراع کرد. | Cinerama |