ت
تاد - اِی -او | یكشیوه فیلمبرداری ( روی فیلم 65 میلی متری ) برای نمایش بر پرده عریض ( با فیلم مثبت 70میلی متری ). روی فیلم جا برای شش نوار صدا وجود دارد، یعنی صدای فیلم از شش منبع و جهت مختلف می تواند پخش شود. | Todd - A - O |
تاریكی بیش ازمعمول | نورپردازی به شیوه ای كه درآن تاریكی و قسمت های سایه دار صحنه بیشتر باشد. از این طرزنور پردازی برای ایجاد حالت گرفتگی، اندوه و شئامت استفاده می كنند. | Low Key Lighting |
تدوین | تدوین فیلم عبارتستاز سلسله مراتب جمع آوری « نما » های منفرد و جداگانه ی فیلم و نوارهای صوتی و سرهم كردن آنها به صورت یك واحد پیوسته ی متشكل و معنی دار. | Editing |
تدوین كننده | متصدی تدوین فیلمكه با نظر كارگردان «نما» های مختلف و غالباً پراكنده را بر حسب شماره هایی كهدارند، به هم می چسباند. تدوین كننده ضمن این عمل صدای هر نما را نیز با آن «سینك»(تطبیق ) می كند. | Editor |
تدوین موازی | قطع متناوب از یكصحنه به صحنه ی دیگر و نشان دادن تكه ای از یك واقعه و تكه ای از واقعه ی دیگر، بهطوریكه دو ماجرا به طور موازی و متناوب پیش برده شود. | Cross - Cutting |
تصاویر | تصاویر فیلم)قسمت تصویری فیلم ) در مقابل قسمت صدای آن. | Visuals |
تصاویر رویهم | یك « نما » ی واحدكه از چاپ و یا روی هم افتادن دو یا چند تصویر مختلف تشكیل شده باشد. به طوری كه طرحهر یك از تصاویر ( هر چند محو ) از خلال سایر تصویر ها پیدا باشد. | Multiple- exposure |
تصویر كمی محو | تصویری مه آلود ونه چندان واضح كه به وسیله قرار دادن صافی های مخصوص یا شیشه های آغشته به «وازلین»جلوی عدسی دوربین فیلمبرداری به دست می آید. | Soft Focus |
تكنیك الر | از اوان شروعسینما از حدود سال 1900 تا 1935 چند نوع شیوه ی رنگ آمیزی در سینما ابداع و عرضه شدكه بین آنها اولین شیوه ی موفق فیلمبرداری رنگی « تكنی كالر» بود. «تكنی كالر» نامتجارتی یك شیوه فیلمبرداری و چاپ رنگی بود كه بعد ها به طور كلی مترادف بافیلمبرداری رنگی گردید. | Technicolor |
تهیه كننده | كسی كه بساط مادیو نیروی خلاقه ی انسانی فیلم را فراهم و جمع می آورد. | Producer |
تیپ سازی | هنر پیشه را درنقش متناسب با قالب و ریخت ظاهری اش شركت دادن. | Type - Casting |
تیلت | حركت عمودی دوربینروی محور ثابت. | Tilt |