تبیان، دستیار زندگی
پنتاگون با حمایت مالی از برگزاری جشنواره‌ های بازی‌ های رایانه ‌ای سعی می ‌کند ابتدا جوانان را به فعالیت ‌های جنگی علاقه‌ مند سازد و سپس به آنها می‌ گوید که ما مهارت‌ های شما در این بازی‌ ها را مشاهده کرده و به شما در ارتش آمریکا نیاز داریم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بازی پنتاگون علیه مسلمانان


پنتاگون با حمایت مالی از برگزاری جشنواره‌ های بازی‌ های رایانه ‌ای سعی می ‌کند ابتدا جوانان را به فعالیت ‌های جنگی علاقه‌ مند سازد و سپس به آنها می‌ گوید که ما مهارت‌ های شما در این بازی‌ ها را مشاهده کرده و به شما در ارتش آمریکا نیاز داریم.

پنتاگون

بازی ھای رایانه ای از ابزارھای پرنفوذی ھستند که به علت تأثیرگذاری بالا و ایجاد انگیزه ی بسیار و جذابیت فوق العاده ، کودکان و نوجوانان و حتی بزرگسالان را ھدف قرار داده اند ، به ھمین دلیل کارگردانان و برنامه ریزان جنگ ھای رسانه ای به آن توجه خاصی دارند . اگر رادیو و تلویزیون در عصر جنگ جھانی دوم از اھمیت فوق العاده ای در راستای عملیات روانی برخوردار بود ، دیری نپایید که صنعت نوین بازی ھای رایانه ای جای خود را در عرصه ی پدیده ھای صنعتی جدید باز کرد و به عنوان ابزار نوین عملیات روانی شناسایی شد.

در طراحی جنگ نرم و امکانات و ابزارھای به کار گرفته شده از سوی نظام سلطه ، آمریکایی ھا طی سال ھای 1991 تا 2ظ ظ 9 حدود 17 میلیارد دلار برای طراحی و اجرای جنگ نرم علیه نظام جمھوری اسلامی ھزینه کرده اند.  کمیته ی نیروھای مسلح مجلس نمایندگان آمریکا در لایحه ی بودجه ی سال 2ظ 1ظ  را برای نفوذ "قانون قربانیان سانسور در ایران"  لایحه ای با عنوان در ایران ، مقابله با فیلترینگ سایت ھا ، آموزش الکترونیکی ایرانیان مخالف نظام برای براندازی نرم و شبکه سازی اینترنتی برای اغتشاشگران بعد از انتخابات ریاست جمھوری ، ارائه آموزش ھای لازم رسانه ای و کامپیوتری برای راه اندازی سایت ھا جھت اطلاع رسانی ، بودجه ی 55 میلیون دلاری تصویب کرد.

حدود 10 سال است که آمریکا جنگ افغانستان را آغاز نموده و حمایت از این جنگ برای آمریکائیان تقریباً هفته‌ ای 2 میلیارد دلار هزینه در بر دارد و تاکنون به طور کلی 1،618 نفر از سربازان آمریکایی در جنگ افغانستان کشته شده‌اند . با این حال ، سوالی که مطرح می باشد این است که آیا آمریکا با وجود بحران اقتصادی خود می تواند به چنین جنگ‌ هایی ادامه دهد ؟

پنتاگون با حمایت مالی از برگزاری جشنواره‌ های بازی‌ های رایانه ‌ای سعی می ‌کند ابتدا جوانان را به فعالیت ‌های جنگی علاقه‌ مند سازد و سپس به آنها می‌ گوید که ما مهارت‌ های شما در این بازی‌ ها را مشاهده کرده و به شما در ارتش آمریکا نیاز داریم

آنچه که مسلم است این می باشد که نه مردم آمریکا و نه برخی از کاندیدا های ریاست‌ جمهوری مانند "ران پائل" از ادامه ی چنین جنگ‌ هایی راضی و خرسند نمی ‌باشند لیکن عملکرد مقامات آمریکایی و نیز روش ‌هایی که آنها در ترغیب جوانان برای حضور در ارتش آمریکا بکار می ‌برند بسیار زیرکانه می باشد ، یکی از این روش ها که مسئولین آمریکا برای جذب نیروهای جوان از آن بهره می ‌برند ، ساخت فیلم‌ های جنگی هالیوودی و نیز بازی‌ های رایانه ‌ای است.

پنتاگون با حمایت مالی از برگزاری جشنواره‌ های بازی‌ های رایانه ‌ای سعی می ‌کند ابتدا جوانان را به فعالیت ‌های جنگی علاقه‌ مند سازد و سپس به آنها می‌ گوید که ما مهارت‌ های شما در این بازی‌ ها را مشاهده کرده و به شما در ارتش آمریکا نیاز داریم.

"دنی اسکچتر" ، فیلم‌ ساز و وبلاگ ‌نویس آمریکایی ، در این خصوص می گوید : "این یکی از فریب‌ های بی‌رحمانه ‌ای است که برای جذب نیرو استفاده می ‌شود ، آنها از تمامی ابزار موجود برای حضور در ارتش استفاده می‌ کنند ابته مشکلی که اکثر این بچه‌ ها از آن بی ‌اطلاع هستند این است که به محض اینکه آنها وارد ارتش شوند ، دیگر بیرون آمدن از آن آسان نیست".

برخی از بازی های رایانه ای جنگ نرم :

بازی پنتاگون

1)    بازی رایانه ای جنگ ژنرال ها

در این بازی شما در نقش سربازان امریکایی مأموریت مبارزه با تروریست ها در نقاط مختلف جهان همچون عراق به منظوره مبارزه با بعثیان ، یا در افغانستان برای مبارزه با گروه القاعده می روید

2)    بازی رایانه ای IGI 2

در یکی از مراحل این بازی شما در لیبی وارد عملیات می شوید . صدای قرآن و صلوات به گوش می رسد ، نام خداوند (الله) و نام پیامبر (محمد) (ص) بر روی دیوار نقش بسته است و در یک مرحله ی دیگر تروریست ها به صدای رادیو فارسی ایران گوش می دهند.

3)     بازی رایانه ای حمله به ایران

در این بازی رایانه ای که پنجاه و هشتمین مأموریت بازی شرکت "کومار وار" است ، سربازان آمریکایی وظیفه دارند ضمن حمله به تأسیسات هسته ای نطنز ، دانشمندان ایرانی را از بین ببرند و یک دانشمند را زندانی کنند . شرکت سازنده ی این بازی ادعا کرده است : " از آنجا که در زمینه ی اهداف واقعی ایران از غنی سازی اورانیوم به منظور تبدیل شدن به دومین کشور اسلامی (پس از پاکستان) دارای بمب اتمی تردیدی وجود ندارد ، یک عملیات نظامی کوچک به منظور نابودی پایگاه هسته ای و فناوری اتمی ایران ، بیشتر می تواند مانع از دستیابی این کشور به بمب اتمی شود."

4)    بازی رایانه ای نجات گروگان های امریکایی (Iran Hostage Rescue)

در این بازی ، شما در نقش نیروهای ویژه ای هستید که وظیفه تان نجات گروگان های آمریکایی است که در سفارتخانه آمریکا در تهران زندانی اند . این بازی به مناسبت فرارسیدن بیست و پنجمین سالگرد این حادثه (1383 هـ.ش) به بازار عرضه شد. شرکت سازنده اعلام کرد که برای ساخت این بازی از اسناد رسمی و نیز فیلم ویدئویی مصاحبه با "آنتونیو مندز" ، از مسئولان سابق سازمان سیا استفاده شده است.

5)    بازی تعدی پارسیان:‌ اسرائیل و ایران هسته‌ای

این بازی ساخت یک شرکت آمریکایی به نام ""Clash of Arms Games است که به صورت تخته ‌ای و حمله ی هوایی به ایران می باشد و از سال 2010 به بازار عرضه شده . در کتابچه ‌ای که به همراه این بازی ارائه می ‌شود ، در بخش اول آن مسئله و موضوع اصلی "نزاع" تشریح می ‌شود و نکته ی قابل توجه در آن این است که نویسندگان مدام ایران را تهدیدی بالقوه می ‌دانند که سعی در دست ‌یابی به سلاح‌ های اتمی و حمله به رژیم صهیونیستی دارد . کاملا واضح است که سازندگان بازی ، ایران را کشوری هسته ‌ای و جنگ ‌طلب معرفی کرده ‌اند که علاوه بر این که تهدیدی برای مردم خود و جهانیان است ، دست به برپایی جنگ نیز می ‌زند اما در مقابل ، به رغم این حقیقت که این رژیم صهیونیستی می باشد که با داشتن چندین کلاهک هسته ‌ای خطری بالقوه برای منطقه و جهان است ، رژیمی بی ‌خطر که صرفا برای دفاع از خود وارد جنگ می ‌شود معرفی می‌ گردد.

"دنی اسکچتر" ، فیلم‌ ساز و وبلاگ ‌نویس آمریکایی ، در این خصوص می گوید : "این یکی از فریب‌ های بی‌رحمانه ‌ای است که برای جذب نیرو استفاده می ‌شود ، آنها از تمامی ابزار موجود برای حضور در ارتش استفاده می‌ کنند ابته مشکلی که اکثر این بچه‌ ها از آن بی ‌اطلاع هستند این است که به محض اینکه آنها وارد ارتش شوند ، دیگر بیرون آمدن از آن آسان نیست".

البته باید توجه داشت که در این میان ایران اسلامی نیز به مقابله ی به مثل برخاسته و با ساخت بازی های رایانه ای به خنثی سازی نقشه های دشمن پرداخته است ، بازی هایی مختلفی چونمختار نامه و ... ؛ بازی هایی مانند مختارنامه قدمی مفید و قابل توجه در زمینه ی بازی های رایانه ای  و در جهت اشاعه فرهنگ ما می باشد اما آنچه که حائز اهمیت است پاسخ این سوال ها می باشد که با تمام تلاش های مسئولین و دست اندر کاران مقابله با جنگ نرم در حوزه ی بازی های رایانه ای ، آیا هدف سازندگان این بازی ها مقابله با جنگ نرم دشمن است و یا کسب سود اقتصادی؟ آیا دست اندر کاران و مسئولین فرهنگی کشور به بررسی بازی های رایانه ای غربی ها بر علیه ایران اسلامی  ، پرداخته و در اندیشه ی چاره ای هستند ؟ آیا دلیل ساخت این قبیل بازی ها ایجاد سرگرمی صِرف می باشد یا فرهنگ سازی ؟

فرآوری :آزاده مرنی

بخش ارتباطات تبیان


منابع: مشرق نیوز / سایت شبکه ایران